یزدفردا: رئیس اداره منابع آب ابرکوه: برداشت بی رویه آب در سال‌های گذشته سبب ایجاد ۳۰ فروچاله در این شهرستان شده است.

به گزارش یزدفردا: سید علی مشکات با اشاره به کسری مخزن سالیانه ۳۵ میلیون مترمکعب آب در دشت ابرکوه گفت: از ۱۹ دشت استان یزد، ۱۴ دشت آن ممنوعه و چهار دشت در حالت ممنوعه بحرانی هستند که دشت ابرکوه از جمله این دشت‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی در دهه ۶۰ و ۷۰ و خشکسالی‌های متوالی، استان یزد و به ویژه دشت‌های آن را در شرایط بحرانی قرار داده و به صورت میانگین سالیانه شاهد حدود ۶۰ سانتی متر افت آب‌های زیرزمینی هستیم، این در حالی است که افت دوره آماری ۳۸ ساله، ۲۴ متر است.

مشکات درباره وضعیت آبی ابرکوه تصریح کرد: ۳۰ درصد از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان یعنی ۶۵۹ حلقه در ابرکوه قرار دارد که مجموع آن‌ها با احتساب ۲۷ حلقه چاه برای مصارف شرب و بهداشت و ۶۱ حلقه برای صنعت و خدمات مجموع به ۷۴۷ حلقه می‌رسد.

وی وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان را وخیم توصیف کرد و اظهار داشت: از قنات‌های موجود شهرستان هم فقط ۱۰ قنات فعال باقی مانده که ۳.۷۵ میلیون متر مکعب آب در سال از آن‌ها برداشت می‌شود.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه یکی از دلایل ایجاد بیش از ۳۰ مورد فروچاله در این شهرستان را برداشت‌های بی رویه در سال‌های گذشته دانست و گفت: بیشترین فروچاله‌های استان در این شهرستان ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: باید طبق برنامه سازگاری با کم آبی، میزان  بهره برداری چاه‌های کشاورزی ظرف مدت کمتر از ۱۰ سال میزان در حد میزان بهره برداری بهینه قرار گرفته و در این مدت نیز کشاورزان با اجرای آبیاری نوین و روش‌های مدرن کشاورزی، خود را با خشکسالی وفق داده و همچنین شاهد کشت محصولات پرآبخواه نباشیم.

مشکات با اشاره به بارش‌های بسیار خوب در زمستان سال جاری و سردی هوا و یخبندان و کاهش شدید تبخیر در این منطقه، از کشاورزان خواست تا حد امکان از آبیاری و بهره برداری از چاه‌ها خودداری کرده تا از برکات این بارش، سفره‌های آب زیرزمینی نیز بهره برده و اندکی از سرعت تخریب آن‌ها کاسته شود.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا