علی نیک بین رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر با اشاره به توصیه‌های بهداشتی برای مرغداران گفت: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و لزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان،توصیه‌های بهداشتی را مرغداران شهرستان حتما انجام دهند.

نیک بین افزود: آنفلوانزای فوق حادپرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان وطیور است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش مصرف دانه،افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سرو گردن در طیور بروز می‌کند.

وی بیان کرد: این بیماری در طیور درمان ندارد و در صورت بروز بیماری خسارت جبران ناپذیری به صنعت طیور شهرستان  وارد می شود. لذا با توجه به تغییر فصل و مساعد شدن اکوسیستم ها برای فعالیت ویروس، ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون واحدها علیه این بیماری در اسرع وقت، رعایت موارد زیر بطور اکید به پرورش دهندگان طیور توصیه می گردد:

1- به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری شود.

2- از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود.

3- تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان ) ضروری است.

4- حوضچه ضد عفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه داشته و در هنگام ورود به سالن شستن دستها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه  با اهمیت تر است بطوریکه از غیرآلوده بودن کلیه وسایل، مواد ، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل شود.

5- از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه  جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود.

6- خودرو حمل تخم مرغ، خودرو حمل کارتن تخم مرغ وخودرو حمل دان  بایدقبل از ورود به مزرعه مورد شستشو و ضد عفونی قرار گیرد.

7- از حضور در بازار پرندگان زنده ، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ شود تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را ارعایت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر آموزش مستمر کارگران و پروش دهندگان طیور افزود: لازم است آموزش‌های اصول امنیت زیستی و رعایت نکات بهداشتی به کارگران و پروش دهندگان طیور به صورت مستمر انجام پذیرد

نیک بین از برخورد این اداره با موارد زنده‌فروشی پرندگان در شهرستان‌اشکذر خبر داد و اعلام کرد: در صورت خرید پرندگان زینتی ، لازم است این پرندگان حداقل به مدت ۲ هفته در محل جداگانه نگهداری شوند و در صورت احراز سلامتی، انتقال یابند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا