یزدفردا: مدیر جهادکشاورزی شهرستان تفت با پیش بینی برداشت قریب به ۱۲ هزار تن انار از باغات این شهرستان، ورود تعاون روستایی به حوزه نرخ گذاری این میوه در شهرستان را موثر در بهبود قیمت‌ها نسبت به سالهای گذشته خواند.

به گزارش یزدفردا: تفت از دیرباز به عنوان قطب تولید انار در استان یزد شناخته می‌شود و از این حیث نیز میوه انار با نام تفت، پیوندی دیرینه خورده است. این روزها کوچه‌باغ‌های شهر تفت حال و هوای دیگری دارد چرا که فصل انارچینی در این شهرستان فرارسیده و خانواده‌های باغشهر استان یزد با صمیمیت خاصی در کنار یکدیگر به این امر مشغولند.

در این شهرستان گونه‌های مختلفی از انار اعم ازشیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز و غیره پرورش یافته و تولید می‌شود ولی گونه خاص این شهرستان، اناری موسوم به «انار گِل تفت» است که هر چند ترش مزه است ولی به دلیل پوستی ضخیم، خاصیت ماندگاری بالایی حتی تا شب عید نوروز دارد و هرچه زمان می‌گذرد نیز از ترشی آن کگاسته و شیرین‌تر می‌شود.

هر ساله از اواسط آبان ماه شاهد جنب و جوش خاصی در این شهرستان به دلیل فرا رسیدن فصل انارچینی هستیم ولی در سالهای اخیر مصادف شدن برگزاری جشنواره انار تفت، شوری مضاعف در این دیار سرسبز ایجاد کرده است و همه وقت در کنار گذرهای اصلی این شهر شاهد خرید و فروش این محصول خوش‌رنگ هستیم.

«محمد جعفری» مدیر جهادکشاورزی شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که سطحی قریب به یک هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات تفت به کاشت انار اختصاص دارد، اظهار کرد: البته حدود ۸۰۰ هکتار از این اراضی را درختان بارور تشکیل می‌دهند.

وی متوسط عملکرد برداشت انار در شهرستان را ۱۴ تن در هکتار خواند و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تقریبا ۱۲هزار تن انار از باغات تفت برداشت شود.

جعفری به ورود تعاون روستایی در حوزه قیمت‌گذاری انار شهرستان اشاره و تصریح کرد: تعاون روستایی شهرستان انواع انار را از نظر کیفیت و گونه درجه‌بندی کرده و آن‌ها را با قیمت نسبتاً بالاتر از بازار جهت فراوری خریداری می‌کند.

وی با بیان این که بخشی از انار تولیدی شهرستان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، گفت: البته بخش زیادی نیز توسط مردم و در قالب مشاغل خانگی جهت فرآوری سنتی مصرف می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان از بهبود وضعیت فروش و قیمت‌گذاری انار تولیدی شهرستان نسبت به سال‌های قبل، عنوان کرد: خوشبختانه فروش انار امسال با نرخ مناسبی در حال انجام است به طوری که هر کیلو انار تفت براساس نوع و کیفیت از پنج هزار تا ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

جعفری در پایان مهمترین مشکل در حوزه میوه انار شهرستان را خسارات ناشی از آفات کرم گلوگاه و مگس مدیترانه‌ای ذکر کرد و یادآور شد: نبود صنایع تبدیلی متناسب با ظرفیت تولید و انبارهای سنتی و فاقد استاندارد نیز از دیگر مشکلات مربوط به این حوزه است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا