یزدفردا: کارگاه آموزشی بهبود و مراقبت از روابط خانواده و با حضور زوج‌های جوان افتتاح شد.

به گزارش یزدفردا: کارگاه آموزشی بهبود و مراقبت از روابط خانواده و با حضور زوج‌های جوان از سوی کلینیک مشاوره آستان امید و با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی میبد و شهرداری و با حضور زوج‌های جوان افتتاح شد.

 این کارگاه آموزشی ویژه پیش از ازدواج و زوجین پنج سال اول زندگی برگزارمی‌شود.

 رئیس اداره بهزیستی میبد در ارتباط با برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: طرح بهبود و مراقبت از روابط خانواده یک طرح بسیارخوبی است که برای اولین دفعه سازمان بهزیستی کشور در استان‌ها و شهرستان‌ها شروع کرده‌است. در میبد نیز اجرای این طرح به ۲ مرکز مشاوره محول شده‌است. 

سید محسن فلاح اظهار کرد: خانواده محور توسعه هر جامعه و هر کشور و کوچکترین اجتماع هر جامعه است. یک اجتماع خیلی مهم است. اگر خانواده خوب تشکیل شود، مشکلات خیلی کمتری در جامعه خواهیم داشت.

وی افزود: خانواده از زوجین تشکیل می‌شود. آموزش‌های پیش از ازدواج ویژه دختران و پسران ۱۴سال به بالا در قالب طرح دانشنامه ازدواج از سال ۹۵ ارائه می‌شود. طرح دانشنامه ازدواج طرح ابتکاری شهرستان میبد و به صورت پایلوت در ابتدا در میبد شروع شد.

وی با تاکید بر اینکه همه باید دانشنامه ازدواج را آموزش را ببینند، تصریح کرد: آموزش مهارت‌های ۱۰ گانه و بین المللی زندگی باید از سنین مهد کودک و پیش دبستانی آغاز شود. آموختن این مهارت‌ها مانند یک واکسن است که یادآور آن در دوره‌های دبستان، دبیرستان و پیش از ازدواج است.

رئیس اداره بهزیستی میبد گفت: اگر افراد مهارت‌های ۱۰ گانه را پیش از ازدواج آموزش ببینند، بعد‌ها در زندگی با کمترین مشکل مواجه هستند. باید زندگی کردن را یاد گرفت. اگر زندگی کردن را یاد نگیریم، نمی‌توانیم زندگی کنیم. زندگی جریان یک رشد است و برای خوب رشد کردن باید آموزش ببینیم. همانگونه که یک گیاه برای زنده ماندن به آب و هوا و تغذیه برای رشد کردن نیاز دارد.

وی اضافه کرد: طرح بهبود شامل ۱۶ ساعت آموزش همراه با دادن مشاوره برای مراقبت از ازدواج‌هایی که صورت گرفته است. در قالب این طرح مهارت‌های ۱۰ گانه شامل مهارت‌های خودآگاهی، همدلی، حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکرنقاد، کنترل خشم و هیجان و مهارت ارتباط آموزش داده می‌شود.

فلاح با بیان اینکه پکیج آموزش مهارت‌های ۱۰ گانه شامل ۲۴ ساعت آموزش است، گفت: بسیاری از موارد این آموزش در دوره بهبود هم آموزش داده می‌شود. این دوره مهمی است، همه باید برای زندگی وقت بگذاریم و آموزش ببینیم تا نتیجه بگیریم.

دکتری مشاوره و مدرس مهارت‌های زندگی و ازدواج و خانواده نیز گفت: ما برای زندگی کردن نیاز به یاد گرفتن داریم، خودمان باید یاد بگیریم و دیگران را تشویق به یاد گرفتن کنیم. ما در گفتگو کردن مشکل داریم، یادگیری چگونه گفتگو کردن تمامی ندارد. هر روز باید یاد گرفت.

دکترمحمد علی صادقی پور با بیان سخنانی در باره آنچه بعد از ازدواج باید مورد توجه باشد و مهمتر از همه اینکه زوجین در هنگام ازدواج و ارزیابی پذیرفتن شرایط همدیگر برای ازدواج باید ببینند که آیا ظرفیت تطبیق با تغییر دارند؟ افزود: بعد از ازدواج زوجین با تغییر شرایط آنچه در هنگام ازدواج توافق کرده‌اند، روبرو می‌شوند و زندگی برای آن‌ها سخت می‌شود. ادامه یافتن این زندگی بستگی به پذیرفتن شرایط و چگونه برخورد کردن آن‌ها دارد.

وی تصریح کرد: ماه عسل زمانی است که نادیده گرفته می‌شود. ارزیابی شرایط باید در ماه عسل انجام شود و این در حالی است که وقتی مدتی از زمان ماه عسل گذشت، آن موقع پذیرش شرایط سخت می‌شود.

وی شرایط سخت را با باهم بودن می‌توان آسان کرد. اظهار کرد: ما هر روز یکسری کار‌های ساده سخت مانند هر روز ظرف شستن، غذا پختن، جمع آوری آشغال، تعمیر وسایل خانه و خرید مایحتاج روزانه داریم. انجام این کار‌ها موجب خسته شدن زوجین می‌شود. آن‌ها باید خود را موظف کنند این کار‌ها با هم انجام دهند. ثانیه‌ها را برای باهم بودن استفاده کرده و روابط خود را غنی سازی کنند.

مدرس مهارت‌های زندگی و ازدواج و خانواده تاکید کرد: کشف ثانیه‌های غنی سازی روابط شاهکار یک ارتباط است. این شاهکار‌ها موجب می‌شود زن و شوهر همدیگر را کشف کنند.

 وی خاطرنشان کرد: ما با یاد گرفتن گفتگو، حل تعارض‌ها و غنی سازی روابط و داشتن احساس خوب از جایگاهی که داریم، می‌توانیم از یک ارتباط در فرآیند زمان طولانی مراقبت کنیم. بهترین قدردانی از زمان آشنایی ازدواج و شروع زندگی این است که با توجه به امکانات آموزشی و تیم‌های آموزشی که در شهرستان وجود دارد، برویم برای چگونه حل کردن مسائل و مشکلاتی که در زندگی ممکن است روبرو شویم، آموزش ببینیم و خود توانمند کنیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا