یزدفردا: هیئت ملی روابط کار (NLRB) با ثبت شکایت جدیدی علیه اپل، این شرکت را به چهارمین نمونه از ایجاد خلل غیرقانونی در فعالیت اتحادیه‌ها متهم کرده است. NLRB در شکایت خود ادعا می‌کند که اپل افراد تشکیل‌دهنده اتحادیه‌های کارگری را از دسترسی به برخی مزایای کارمندی محروم کرده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از ورج، NLRB در شکایت خود ادعا می‌کند که اپل برخی مزایای کارمندی را به کارگران تشکیل‌دهنده اتحادیه فروشگاه مستقر در شهر تاوسن، مریلند خود ارائه نکرده است تا از این طریق بتواند از تشکیل اتحادیه توسط سایر کارمندان جلوگیری کند. برخی از این مزایای جدید شامل خدمات مراقبت‌های بهداشتی، اشتراک رایگان Coursera و پیش‌پرداخت شهریه برخی کالج‌ها می‌شود.

نامه کارمندان فروشگاه اپل به تیم کوک

فروشگاه اپل در تاوسن اولین خرده‌فروشی فیزیکی این شرکت در ایالات‌متحده بود که سال گذشته برای پیوستن به انجمن بین‌المللی ماشین‌کارها و کارگران هوافضا (IAM)، اتحادیه تشکیل داد. ا‌پل این مزایای جدید را در اکتبر 2022 معرفی کرد و زمانی که کارمندان تاوسن متوجه شدند این مزایا که شامل حال آن‌ها نمی‌شود، علاوه بر ارائه شکایت خود به NLRB، نامه‌ای به «تیم کوک»، مدیرعامل ا‌پل، نوشتند تا ناامیدی خود را ابراز کنند.

«ویلما لیبمن»، رئیس هیئت ملی روابط کار، به بلومبرگ گفت اپل با این اقدام می‌تواند قانون کار را نقض کرده باشد. کوپرتینویی‌ها اکنون تا 5 دسامبر فرصت دارند تا پاسخ خود نسبت به این شکایت را اعلام کنند و جلسه رسیدگی به آن برای فوریه سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

تشکیل اتحادیه‌های کارگری در فروشگاه‌های اپل باعث شده است تا غول سازنده آیفون بارها به‌دلیل برخی اقدامات غیرقانونی خود برای تخریب اتحادیه‌ها زیر ذره‌بین قرار بگیرد. ازجمله مواردی که در شکایت‌ها مطرح‌‌ شده است، می‌توان به حضور اجباری در جلسات ضداتحادیه، ایجاد اتحادیه‌های جعلی و مجازات اعضا و اخراج فعالان اتحادیه‌ها اشاره کرد.

علاوه بر تاوسن، کارمندان فروشگاه اپل در اوکلاهاما سیتی نیز سال گذشته به اتحاد با کارگران ارتباطات آمریکا (CWA) رأی دادند. اپل تاکنون از فعالیت‌های اتحادیه استقبال نکرده است و اوایل سال جاری میلادی، مدیران فروشگاه‌های آن جلساتی را برای روشن‌کردن «خطرات» اتحادیه‌سازی برگزار کردند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا