یزدفردا: راضیه حسینی: به نظرتان اگر شرکت‌های بیمه تصمیم بگیرند یوزپلنگ‌های در حال انقراض را بیمه کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً ابتدا یوزپلنگ موردنظر باید «در حال انقراض» بودن خود را ثابت کند. حتماً باید نامه‌ای با امضای مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست برای بیمه ببرد تا مشخص کند جزو گروه در حال انقراض است. بعد از آن لازم است با شرایط بیمه موافقت کند.

و اما شرایط:

۱_ «سن مجاز بازنشستگی در یوزهای در حال انقراض، به شرط زنده ماندن، بیست سالگی است.»

حالا شما بگو اصلاً یوزپلنگ بیست ساله نداریم و ندیدیم، مهم نیست. قوانین شرکت بیمه اجازه نمی‌دهد جانوری، حتی در سن نوزده و نیم سالگی، بازنشسته شود. این دیگر مشکل یوزهاست. می‌خواستند تلاش کنند و بیشتر زنده بمانند.

۲_ «اگر یوز پیش از رسیدن به سن بازنشستگی کشته شود، به خانواده‌ی وی بیمه‌ی انقراض تعلق خواهد گرفت.»

 تبصره: یوزپلنگ مورد نظر حتماٌ باید توسط اسلحه‌ی شکاری، با فاصله‌ی بسیار نزدیک، مورد اصابت قرار بگیرد، طوری که هدف بودن وی کاملاً محرز شود. بی‌احتیاطی در گذر از جاده، خواب‌آلودگی یوز، زندگی در محل غیر ایمن، شامل بیمه‌ی انقراض نمی‌شود.»

۳_«اگر یوزپلنگی توسط شکارچیان غیر مجاز هدف گلوله قرار گرفت، ولی زنده ماند، می‌تواند از امکانات استثنایی بیمه تکمیلی استفاده کند.»

برای استفاده از این امکانات ابتدا لازم است با سند و مدرک مشخص کند شکارچیان، غیر مجاز بودند. سپس باید ثابت کند، به اشتباه جلوی گلوگله‌ی شکارچیان نرفته است و آن‌ها فقط قصد کشتن وی را داشتند. ممکن است برای کشتن کبک آمده بودند، ولی دست‌شان خورده، یوز زدند. بعد از گذراندن این مراحل، یوز مورد نظر می‌تواند درخواست خود را برای استفاده از بیمه ارسال کند، اگر مورد تأیید قرار گرفت، می‌تواند از خدمات استفاده کند.

گویا در حین نگارش این متن، یکی از قوانین تغییر پیدا کرده است و باید اصلاحیه‌ای اضافه کنیم:

«سن بازنشستگی یوزها به بیست و پنج سالگی تغییر پیدا کرده است.»

مثل این‌که یکی از تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان، فسیلی از یوزپلنگی ماقبل تاریخ پیدا کرده که حدود بیست و پنج سال عمر کرده است.

و در آخر متذکر می‌شویم که اگر یوزپلنگی تمایل به استفاده از این امکانات باورنکردنی را داشت، باید پوستش کنده شود تا بتواند سالیانه پول بیمه را بدهد، به امید روزی که از مزایای آن استفاده کند. هر چند مشخص نیست قیمت پوست یوزپلنگ به اندازه‌ی حق بیمه می‌شود یا نه. البته جای نگرانی نیست، بیمه‌ها همیشه برای مشتریان خود راه‌حل‌های ویژه‌ای دارند. یوزهای عزیز می‌توانند به صورت اقساطی پوست خود، یعنی بیمه خود را پرداخت کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا