یزدفردا: با تلاش کشور نیوزیلند برای کربن‌زدایی از صنعت حمل و نقل هوایی که به آن وابسته است، نامه‌ها و بسته‌های پستی در این کشور بزودی با هواپیمای برقی بین مناطق مختلف کشور توزیع خواهد شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از «گاردین»، شرکت هواپیمایی «ایر نیوزیلند» اعلام کرد یک هواپیمای باری تمام الکتریکی خریداری کرده است که از سال ۲۰۲۶ با همکاری اداره پست نیوزیلند برای ارسال محموله‌های پستی بین فرودگاه های این کشور وارد فعالیت خواهد شد.

این هواپیمای نسل بعدی آلیا ALIA طراحی شده توسط شرکت هواپیمایی «بتا تکنولوژی» آمریکا همانند یک هواپیمای معمولی عملیات برخاستن و فرود را انجام خواهد داد.

این هواپیمای با طول حدود ۱۲ متر، سه تن وزن دارد و سرعت آن می‌تواند به حدود ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برسد که به این معنی است که آهسته‌تر از هواپیماهای معمولی حرکت خواهد کرد. این هواپیما قادر به حمل محموله‌های باری با وزن حدود ۵۶۰ کیلوگرم خواهد بود.

این هواپیمای آینده‌نگرانه تا حد زیادی همانند خودروهای برقی با اضطراب بُرد همراه است.

اضطراب برد، نوعی نگرانی است که راننده، از فکرکردن به این‌قضیه که آیا قبل از رسیدن به مقصد موردنظر ممکن است نیروی ماشین تمام‌ شده و نیاز به شارژ مجدد باتری داشته باشد یا نه؛ وجودش را فرامی‌گیرد.

هر چند که این هواپیما می‌تواند بیش از ۴۸۰ کیلومتر پرواز کند، اما انتظار می‌رود تنها در مسیرهای داخلی نیوزیلند با طول در حدود ۱۵۰ کیلومتر مورد استفاده قرار گیرد. شارژ مجدد باطری‌ این هواپیما از حالت تخلیه شده حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد که این زمان اندکی بیش از زمان سوخت‌گیری مجدد برای یک هواپیمای معمولی است.

اقدام ایرنیوزیلند برای خرید این هواپیما اولین مورد در اجرای ماموریت خود برای وارد کردن هواپیماهای نسل بعدی به ناوگان هواپیمایی این شرکت است و قرار است هواپیماهای برقی بیشتری خریداری شود. این شرکت هواپیمایی در حال بررسی گزینه‌های هواپیماهای انتشار صفر کربنی از سایر شرکت ها از جمله هواپیماهای مسافربری کوچکتر است.

«گرِگ فوران» مدیر اجرایی شرکت ایر نیوزیلند به گاردین گفت که امیدوار است این شرکت هواپیمایی تا سال ۲۰۳۰ پروازهای مسافری با هواپیماهای برقی بدون انتشار گازهای آلاینده داشته باشد.

این درحالی است که در استرالیا نیز شرکت هواپیمایی منطقه‌ای «رکس ایرلاینز» امسال در شرکت هواپیمایی برقی «داوتیل الکتریک اوییشن» صاحب سهم شد و امیدوار است سال آینده پروازهای آزمایشی با استفاده از یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی برای تامین نیروی هواپیمای کوچک بدون انتشار گازهای کربنی انجام دهد. این هواپیماها ممکن است در آینده جایگزین ناوگان قدیمی هواپیماهای «ساب ۳۴۰» این شرکت شوند.

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا