یزدفردا: استان یزد و شهر اردکان جاذبه‌های بی‌نظیری دارند از این رو با ما همراه باشید و درباره ۳ جاذبه مهم گردشگری در اردکان بدانید.

یزدفردا_گردشگری: اردکان یکی از شهرهای بزرگ استان یزد است که دارای سه بخش مرکزی، عقدا و خرانق است.

اردکان سر راه تهران به کرمان و بندرعباس قرار دارد. این راه در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده است. اردکان بعد از شهر یزد، از نظر وسعت و جمعیت، دومین شهر استان یزد است.

بافت تاریخی اردکان یکی از سالم‌ترین بافت‌های قدیمی ایران است که تاکنون از حوادث روزگار مصون مانده است.

بافت تاریخی اردکان در منطقه کویری قرار گرفته و ساختمان‌های خشتی و گلی آن، به‌دلیل کم بودن بارش باران و برف، دور بودن از مرزهای جغرافیایی و مصون ماندن از هجوم بیگانگان، سالم و دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

زیارتگاه چک چک؛ تجربه آرامش

زیارتگاه چک چک (پیر سبز)‌ در حوالی اردکان یزد، از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود که از اهمیت و ارزش زیادی نزد پیروان این دین برخوردار است. با این حال بازدید از این مکان معنوی برای گردشگرانی از مذاهب دیگر می‌تواند به نزدیکی فرهنگی و آشنایی با ادیان و آیین‌های مختلف بینجامد.

زرتشتیان زیارتگاه‌های متعددی در یزد دارند؛ هرچند زیارتگاه چک چک به‌خاطر شکل خاص و موقعیت جغرافیایی‌اش، شهرت بیشتری دارد و از همین رو علاوه بر زرتشتیان، گردشگران زیادی نیز از آن دیدن می‌کنند.

بر اساس باورهای زرتشتی، این کوه مقدس همان جایی است که یکی از شاهدخت‌های ساسانی به نام نیک بانو به آن پناه می‌برد و از نظرها غایب می‌شود. بعدها او به خواب چوپانی می‌آید و از او می‌خواهد که بنای پیر سبز را در آنجا بسازد.

با ورود به این محل مقدس، متوجه فضای عرفانی و روحانی آن خواهید شد؛ جایی که هر انسانی با راز و نیاز با پروردگار به اوج آرامش می‌رسد.

رمز و رازهای چک چک و قرارگیری آن در دل کوه و در وسط بیابان، همگی جذابیتی به آن داده‌اند که گردشگران زیادی هر سال بازدید از این مکان مقدس را در برنامه خود می‌گنجانند.

ساختمان سنگی زیارتگاه چک چک شبیه به دهانه یک غار به نظر می‌رسد که در دل کوه قرار دارد و مجهز به امکاناتی مثل آب و برق است. این زیارتگاه شامل یک محوطه، ساختمان آتشکده و مجموعه‌ای از ساختمان‌ها می‌شود که در پنج طبقه نامنظم و به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند و در نهایت به آتشکده می‌رسند.

در این مجموعه، اتاق‌ها یا شبستان‌هایی موسوم به «خیله» برای استراحت ساخته شده است و درون یکی از اتاق‌ها، چاهی قرار دارد که پیروان آیین زرتشت به‌منظور برآورده‌شدن حاجت‌ها و آرزوهای خود، نخی را دور طناب چاه گره می‌زنند.

در کنار شبستان‌ها، یک تنور و آشپزخانه برای رفاه بازدیدکنندگان ساخته شده است تا بتوانند برای کشتن گوسفند نذری و پخت گوشت و نان از آن‌ها استفاده کنند.

در ورودی این زیارتگاه، در فلزی طلایی و زیبایی جلوه‌گری می‌کند که نقش سرباز هخامنشی با نیزه‌ای در دست روی آن نقش بسته است. این محل کفی از سنگ مرمر و سقفی سنگی دارد که یک چلچراغ در وسط آن آویزان است.

چک‌ چک در شمال غرب یزد و نزدیکی شهر اردکان قرار دارد. این زیارتگاه در دامنه کوه چک چک خودنمایی می‌کند؛ کوهی که بین مردم یزد و کرمان، با نام «پیرسوز چک چک» نیز شناخته می‌شود.

ساعات دسترسی: هر روز از ساعت هشت صبح تا ۶ بعدازظهر

آدرس: استان یزد، ۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل کوه‌های بین اردکان و انجیر

قدم زدن در کوچه ضیایی

کوچه ضیایی در اردکان، از مسجد چرخاب دربند تا دربند ضیایی و خانه ضیایی یا سلطان ادامه یافته است و ساباط‌هایی (گذرگاه‌هایی مسقف) دارد که معبری برای آرامش عابران بوده‌اند. این سقف‌ها به شکلی ساخته می‌شدند که رهگذران در مسیر خود در فضای سایه قرار بگیرند.

تعدادی از جاهای دیدنی اردکان نظیر خانه‌های انصاری، ضیایی، مجد العلما (سروری) و خانه سنائی در این کوچه قرار گرفته‌اند.

با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، کوچه ضیایی به همراه دربندها و ساباط‌هایش در سال ۱۳۸۳، با شماره ثبت ۱۱۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان یزد، اردکان، بافت قدیمی شهر، مسجد چرخاب تا خانه ضیایی

دو موزه دیدنی اردکان یزد

موزه فرش اردکان

موزه فرش اردکان در خانه تاریخی ملک افضلی، از بناهای تاریخی شهر اردکان برپا شده است و از موزه‌های جذاب و مکان های دیدنی اردکان به شمار می‌آید.

این موزه به همت آقای محمدی، از اساتید فرش و میراث‌ فرهنگی این شهر با هدف شناسایی، مستندنگاری، معرفی و احیای هنر فرش‌بافی برپا شده است.

با بازدید از موزه می‌توانید با مراحل ایجاد دار قالی، هنر رنگرزی و پنبه پاک‌کنی آشنا شوید و از فرش‌های دست‌بافتی دیدن کنید که توسط زنان و مردان سخت‌کوش اردکانی بافته شده‌اند.

آدرس: ایران، استان یزد، اردکان، بافت تاریخی محله‌ی چرخاب، کوچه‌ی آیت الله خاتمی

موزه مردم‌شناسی

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اردکان که بهتر است در سفر خود به این شهر، بازدید از آن را در برنامه‌تان قرار دهید، موزه مردم‌شناسی است.

موزه مردم‌شناسی اردکان اولین موزه اردکان است که در سال ۱۳۷۰، با تلاش‌های علی سپهری، محقق و پژوهشگر اردکانی افتتاح شد.

این موزه ابتدا در تربیت معلم اردکان قرار داشت و سپس به زیرزمین کتابخانه فاضل منتقل شد. موزه مردم‌شناسی اردکان اولین موزه مردم‌شناسی استان یزد و نخستین موزه خصوصی این استان محسوب می‌شود.

از نظر محتویات و مجموعه موزه، موزه اردکان گنجینه منحصربه‌فردی است که با تلاش مالک موزه و هدایای مردم اردکان گردآوری شده است.

آدرس: ایران، استان یزد، اردکان، بلوار خامنه‌ای

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا