یزدفردا: بیش از ۵۰ درصد از مشکلات زوج‌های نابارور، مربوط به ناباروری مردان است. کورکومین، ماده غذایی اصلی در زردچوبه است که دارای خواص تغذیه‌ای فراوان است و باعث کاهش التهاب و بهبود سطح عوامل آنتی اکسیدانی در افراد مصرف کننده می‌شود.

به گزارش یزدفردا: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، یک مطالعه بالینی بر روی ۶۰ مرد نابارور در مرکز آموزشی و درمانی ولایت انجام دادند. به گفته دکتر حسین خادم حقیقیان، دکترای علوم تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در این پژوهش، بیماران، روزانه ۸۰ میلی‌گرم کورکومین را به‌مدت ۱۰ هفته مصرف کردند.

مجری این پژوهش اظهار کرد: در پایان مطالعه، تعداد کل اسپرم، غلظت و سطح تحرک اسپرم افزایش قابل توجهی داشت. وی افزود که این ماده غذایی منجر به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در این بیماران شد.

دکتر خادم حقیقیان، با اشاره به اینکه مکمل کورکومین، می‌تواند کیفیت پارامتر‌های اسپرم را بهبود بخشد و باعث کمک به درمان مردان نابارور شود، گفت: تولید مکمل کورکومین، مورد تأیید وزارت بهداشت است و از داروخانه‌ها قابل تهیه است.

گفتنی است، در انجام این پژوهش، فاطمه علیزاده، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه و دکتر علی‌اکبر کرمی، اورولوژیست و استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین مشارکت داشتند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا