یزدفردا: جوانان بافقی برای اولین بار سرکه چوب از ضایعات درخت پسته تولید کردند.

فتوحی کارآفرین بافقی گفت: با تحقیقات چندساله گروهی از جوانان کارآفرین بافقی، کارگاهی راه اندازی شد تا از ضایعات درختان پسته، محصولات کامل ارگانیک تولید شود.

او افزود: در مرحله اول این طرح، بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای بیش از چهار نفر به طور مستقیم اشتغال زایی ایجاد شده است. 

این کارآفرین بافقی بیان داشت: با توجه به سطح زیر کشت پسته در شهرستان بافق و تولید ضایعات درختان پسته، شرایط خوبی برای تولید این محصول فراهم است. 

او گفت: در این فرانید ۲ کوره توسط مهندسان جوشکاری بومی طراحی و ساخته شد تا سرکه چوب و کربن چوب تولید شود و این طراحی نسبت به نمونه مشابه خارجی، حدود ۶۰ درصد کاهش هزینه ساخت داشته است. 

 

فتوحی افزود: در این کارگاه فرایند تولید کربن چوب و سرکه به صورت مهندسی معکوس انجام و حدود ۱۷ درصد از وزن چوب هم در فرایند خلا به سرکه چوب تبدیل می‌شود.

فتوحی بیان داشت: در فرایند تولید سرکه چوب، سه محصول سرکه چوب، قیر چوب و کربن فعال تولید می‌شود و هیچ ضایعاتی در این فرایند بر جا نمی‌ماند و این محصول پایه گیاهی بسیاری نهاده‌های کشاورزی و باغی و نهاده‌های دامی و صنعتی است.

این کارآفرین بافقی گفت: سرکه چوب مانند نفت خام حاوی بیش از ۲۰۰ ترکیب پیچیده آلی و کربن دار است که در صورت حمایت مسئولان و تجهیز کارگاه می‌توان به آن دست یافت.

فتوحی افزود: حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شوند که نیمی از آن قابل استفاده در چرخه تولید سرکه چوب است.

رضایی پور کارشناس محیط زیست و مشاور طرح گفت: این سرکه یک مایع ضایعاتی است که نقطه مثبت آن، این است که می‌توان از ظرفیت‌های موجود در آن بهره برد.

او تصریح کرد: این ماده ظرفیت استفاده به عنوان آفت کش گیاهی را دارد و ماده‌ای است که می‌توان برای مبارزه با برخی حشرات در کارگاه‌های دامداری نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

رضایی پور گفت: به دلیل اینکه این ماده اسیدی است، برای اصلاح خاک‌های شور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی می‌تواند با دوز‌های خیلی کم و دقیق تر، در صنایع غذایی از جمله برای دودی کردن برنج یا ماده نگهدارنده، استفاده شود. 

او بیان داشت: به طورکلی این محصول در صنایع مختلف غذایی، دارویی، شیمیایی، بهداشتی و تولید نهاده‌های کشاورزی و باغی کاربرد و خاصیت قارچ کشی و فراری دهنده حشرات و کنه‌ها را دارد. 

مشاور این طرح گفت: در بخش دامداری ها، گاوداری‌ها و مرغ داری‌ها نیز افزودن برخی ترکیبات سرکه چوب باعث افزایش اشتهای دام و کاهش میزان باکتری‌های آبشخور‌های دامی می‌شود.

گفتنی است این کارگاه تولید سرکه چوب با حمایت صندوق کارآفرینی امید راه اندازی شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا