رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در نشستی که به دعوت استانداری یزد به منظور ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات اسفند ماه سال جاری برگزار شد، نگارنده این سطور لازم دانست بطور شفاف و با صراحت مواردی را به اطلاع حاضران برساند بدان امید که موثر واقع گردد. در این شماره مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به متن یادداشتی که در تاریخ 19 دی‌ماه جاری در سالن کوثر استانداری یزد به استحضار حاضران رسانده شد با ارائه توضیحاتی جلب نماید.

«باسمه‌تعالی- با سلام خدمت حضار محترم خانم‌ها و آقایان و تعظیم در برابر شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان و خانواده‌های گرامی‌شان بویژه آنان که در حادثه اخیر کرمان به دست داعش جنایتکار شهید شده و به لقاء‌ا… پیوستند و با آرزوی اینکه مجروحان این اتفاق هولناک با الطاف کریمانه پروردگار یکتا لباس عافیت بپوشند. آنچه که این‌جانب رضا سلطان‌زاده مدیرمسئول هفته‌نامه آیینه یزد در چند دقیقه به عرض حاضران می‌رساند از قول مقامات رسمی کشور و اصولگرایان خواهد بود.

آیت‌ا… صادق لاریجانی با سابقه 20 سال عضویت در شورای نگهبان در اعتراض به عملکرد دیگر اعضای آن شورا در خردادماه 1400 می‌نویسد: «تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام.»

در یزد دارالعباده، آرای باطله 4 سال پیش نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی حدود 24 هزار رای بود که در رتبه دوم و رقمی حدود 14 درصد کل آرا بود. یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن مردم به حضور پای صندوق‌ها این بود که دولتمردان برای رفاه و آسایش نسبی مردم قدم‌های مثبتی برمی‌داشتند.

به یک نکته بسنده کنم که متوسط سرانه مصرف گوشت 3 دهک جامعه 2 کیلو در سال می‌باشد ای کاش نمایندگان در برابر دریافت ماشین دنا و اتومبیل‌های شاسی‌بلند در مجلس، علم مخالفت برمی‌داشتند و از جمله نظارت می‌نمودند تا در بعضی از شرکت‌های دولتی از جمله فولاد آلیاژی یزد حقوق نجومی پرداخت نگردد و در این موقعیت حساس از دریافت حقوق نجومی در شهرداری یزد جلوگیری می‌کردند.

این در حالی است که با وجود گرانی‌های کمرشکن با هزار منت، حقوق بازنشستگان و کارمندان را بین 18 تا 25 درصد اضافه می‌کنند. میلیون‌ها نفر معلم و کارمند و بازنشسته هر ماه کمتر از ده میلیون حقوق می‌گیرند اول هم مالیات از حقوقشان کسر می‌گردد. علاوه بر فساد چای دبش که 90٪ آن در این دولت رقم خورده است اختلاس سازمان امور مالیاتی در شیراز هزینه‌های نجومی استاندار گیلان و همراهان در سفر به مسکو و پرداخت پول سرسام‌آور ناهار و شام وزیر تعاون و همراهان در یکی از سفرها فساد در وزارت کشاورزی و موضوع واردات برنج که مردم ایران زمین در این دولت شاهد بوده‌اند.

متاسفانه حرام‌خواری‌هایی که سال‌ها است چنگ‌زنندگان بر غار علی‌صدر به یغما برده‌اند از یک طرف و آنچه که در سال 1401 در مملکت پیش آمد و بیشتر مسئولان قول شنیدن اعتراضات مردم را دادند اما می‌بینیم که بسیاری از فعالان سیاسی آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را کم می‌دانند و بیش از 53٪ سؤال‌شوندگان در تهران از برگزاری انتخابات در اسفند ماه امسال اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

اصولگرای شناخته شده‌ای پیشنهاد استعفای سید ابراهیم رئیسی و ثبت نام مجدد وی می‌دهد تا بلکه «تنور انتخابات داغ‌تر شود» ضروری است در سفرهای ریاست جمهوری همراهان، تعداد طفیلی‌ها و سیاهی لشکرها را کم کنند. در سفر به پرند گفتند: پانصد نفر رئیس‌جمهور را همراهی کرده‌اند بدان امید تا در دیگر سفرها و یا در سفر رئیس‌جمهور به یزد این‌گونه حیف و میل‌ها صورت نگیرد. استان یزد ماه‌ها است که برابر با گزارش مرکز آمار، گران‌ترین استان است گرچه استاندار در بعضی از نشست‌ها با کنایه به این که یزد گران‌ترین استان نیست توضیحاتی ارائه نموده است.

آخرین نکته این که بعضی به اشتباه می‌گویند در تأیید صلاحیت‌ها هرچه سخت‌گیری بیشتر باشد آمار مشارکت افزایش می‌یابد و یا وزیر کشور که می‌گوید سی درصد عدم تأیید صلاحیت‌ها به علت کمبود وقت بوده و بسیاری از مردم به این‌گونه اظهارات وقعی نمی‌نهند و اگر وقت نگذشته باشد باید چاره‌ای اندیشید.»

الف- در این یادداشت به نقل از مرکز آمار ایران که مرجع رسمی کشور می‌باشد مسأله گرانی و تورم و رتبه بالای آن اعلام گردید اما استاندار در پاسخ مدیرمسئول آیینه یزد قیاس غیرمنطقی کرد و بعضی افراد حاضر در آن جلسه را به اسم مورد خطاب قرار داد و از قیمت زمین در بهترین نقطه یزد با ذکر نام خیابان و محل پرسید و بهای آن را با یکی از مناطق پایین شهر تهران مقایسه و نتیجه‌گیری نمود که در یزد ارزانی است. درحالی که این قیاس از اساس باطل و در اصطلاح «قیاس مع‌الفارق» است چون گران‌تر بودن زمین و خانه در تهران نسبت به دیگر شهرها از جمله یزد از بدیهیات می‌باشد. مناسب بود پرسیده شود چرا در این چند سال رشد بهای زمین و مسکن در یزد سرسام‌آور و گیج‌کننده بوده است؟!

چون نیازی نبود که از شهر تهران «پایتخت» که قریب پنجاه درصد تولید ناخالص ملی کشور متعلق به آن است شاهد آورده شود. پیشنهاد می‌گردد مشاوران اقتصادی استاندار دلایل و شواهدی را که درباره ارزانی در دارالعباده سراغ دارند به مرکز آمار ایران اطلاع دهند و از عدم گرانی و تورم در استان با شواهد و مدارک علمی و قابل قبول دفاع نمایند. گرچه بارها بعضی از مسئولان و مقامات شهر یزد از گرانی میوه و عدم رعایت ضوابط از سوی عده‌ای از اصناف و گران‌فروشی آنان سخن گفته و نشست‌های مکرری برای وادار نمودن گران‌فروشان به رعایت انصاف برگزار و بعضاً برای جلوگیری از گرانی کالاها و مایحتاج زندگی دستورالعمل‌هایی صادر و عده‌ای را جریمه نموده‌اند. در این ستون بارها اعلام گردید چه بسا بهای یک نوع جنس و کالا و وسیله مورد نیاز مردم آن هم در یک خیابان و محل به قیمت‌های متفاوت گاه تا بیش از پنجاه شصت درصد بیشتر و گران‌تر عرضه می‌گردد و آن‌گونه که باید و شاید نظارتی در کار نیست!

ب- دکتر مهران فاطمی استاندار یزد طی آن نشست چندبار، پاکدستی سید ابراهیم رئیسی را مطرح نمود. آیینه یزد ضمن سپاس از یکایک دست‌اندرکاران و حاکمان با داشتن هر خط سیاسی و فکری که برای پیشرفت این سرزمین و تامین رفاه نسبی مردم صبور و مومن ایران زمین و اجرای عدالت و ظلم‌ستیزی تلاش می‌کنند سپاسگزاری می‌نماید اما مکرر از فسادهای بوقوع پیوسته در دوران دولت سیزدهم و گرانی‌های کمرشکن انتقاد نموده و در مورد فساد شخص رئیس‌جمهور سخنی نگفته و مطلبی درج ننموده است. به یقین حاکم و کارگزار کاربلد و توانا کسی است که خود پاکدست و بنابه وظیفه خطیری که به عهده گرفته است در اداره امور توانا باشد، صِرف صدور فرمان و دستورالعمل مشکلی را حل نمی‌کند.

در پایان نشست نیز بعد از توضیحات مقام ارشد اجرایی استان به اطلاع استاندار و حاضران در جلسه رساندم که در سرمقاله شماره 787 مورخ 13/10/1402 آیینه یزد به نقل از اصولگرایان و رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با عنوان: «دولت رییسی و نود درصد فساد چای دبش و وعده‌های بی‌سرانجام و میان تهی» اعلام گردید: بیشتر تخلفات گردانندگان شرکت‌های چای دبش در دوران دولت سیزدهم به وقوع پیوسته است. اگر استانداری در این زمینه پاسخی دارد تنظیم و ارسال نماید تا با توضیحات لازم در این ستون درج گردد.

ج- از این که استاندار شخصاً از حقوق دریافتی ماهیانه خود مکرر توضیح داده است جای سپاس دارد اما در رابطه با مسئولیت خطیری که به عهده دارد بارها با این پرسش اساسی که در ذهن مردم می‌باشد روبرو بوده که در مورد دریافت حقوق‌های نجومی که در بعضی از دستگاه‌های استان یزد گزارش می‌شود و احیاناً پای بعضی از نمایندگان مجلس نیز در میان است که گفته می‌شود با معرفی و سفارش بعضی از آنان فلان پست و سمت را به عهده گرفته‌اند چرا تاکنون استاندار و معاونانش در این باره سکوت نموده‌اند؟ پیشنهاد می‌گردد استاندار با صراحت دستور صادر نماید تا هریک از افراد که در مظان دریافت حقوق نجومی در استان قرار گرفته‌اند مستدلا با ارائه مدرک و دلیل، افکار عموم را قانع نمایند و توضیحات لازم را ارائه و در اختیار رسانه‌های عمومی قرار دهند و بدانند تکذیب اصل قضیه مشکلی را نه تنها حل نخواهد کرد بلکه سبب درج و پخش شایعات و مطرح نمودن اسامی این مسئول یا آن عضو هیات‌مدیره در فضای مجازی و بعضی از سایت‌ها خواهد گردید. نه ماه پیش معاون سیاسی، امنیتی استانداری یزد قول پیگیری و بررسی دریافت حقوق نجومی در یکی از شرکت‌های یزد را داد اما تاکنون نفیاً یا اثباتاً پاسخی دریافت نگردیده است.

د- نکته آخر این که آیا در دو سال و نیم اخیر با عنایت به این که حائزین شرایط شرکت در انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم از تمام دوره‌ها از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کمتر شرکت نموده‌اند و آرای باطله در جایگاه دوم قرار داشته و آن‌گونه که در گزارش فوق‌الذکر در نشست استانداری در شهر یزد و اشکذر اعلام گردید حدود بیست و چهار هزار نفر رأی‌دهندگان با سواد در محل‌های اخذ رأی حاضر شدند اما نام کاندیدا را ننوشتند و رأی آنها در ردیف آرای باطله قرار گرفت. آیا مسئولان وزارت کشور و دست‌اندرکاران انتخابات و نظارت‌کنندگان بر این امر مهم توانسته‌اند در این مدت با بها دادن به احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار زمینه‌هایی را فراهم نمایند تا شور و استقبال مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی بیش از گذشته فراهم گردد باشد که مسئولان امر تا فرصت باقی است در این‌گونه موارد برای جبران مافات اقدام لازم و ضروری معمول دارند. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

 

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/hGh6R

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا