یزدفردا: رییس مرکز تحقیقات پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در فرایند کراتینه کردن مو باید نکاتی مثل مواد مورد استفاده و رعایت تعادل در تکرار مد نظر باشد، گفت: مقاله‌ای در یکی از مجلات معتبر علمی دنیا منتشر شده، مبنی بر اینکه در افرادی که به صورت متناوب و بیش از حد از فرآورده‌های صاف کننده مو استفاده می‌کنند، احتمال بروز سرطان‌های ناحیه رحم بیش از سایرین است؛ البته این موضوع ارتباط اولیه این جمعیت را بررسی کرده، اما همین تحقیقات اولیه نیز می‌تواند هشداری برای منع استفاده بی‌رویه و زیاد از حد از این مواد را به دنبال داشته باشد.

به گزارش یزدفردا: دکتر رضا رباطی، اظهار کرد: تتوهای مشکی به مراتب از نظر ایجاد حساسیت ایمن‌تر از سایررنگ‌ها مثل کهربایی، قرمز و سبز هستند، همچنین پاک کردن تتوی مشکی به مراتب آسان‌تر از سایر رنگ‌هاست.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که ایجاد حساسیت در افرادی که تتو کرده‌اند، زمان‌بندی خاصی ندارد و ممکن است فرد بعد از سال‌ها دچار مشکل شود و در برخی موارد می‌تواند وارد فاز بیماری جدی‌تر مثل سارکوئیدوز شود.

این متخصص با اشاره به اینکه تغییر رنگ مو با مواد شیمایی سال‌هاست که در سراسر دنیا انجام می‌شود و طرفداران خود را دارد، توضیح داد: فرایند رنگ کردن مو را نمی‌توان به طور کلی رد کرد و یا اعلام کرد که آسیب‌جدی به بدن می‌رساند، ولی نوع رنگ، مواد اضافه‌ برای رسیدن به رنگ دلخواه و همچنین دفعات تکرار آن باید کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه رنگ کردن مو در برخی موارد می‌تواند مخاطراتی ایجاد کند، افزود: رنگ کردن مو ارتباط معناداری با ریزش مو ندارد ولی استفاده از برخی مواد در فرایند رنگ کردن مو و یا استفاده از مواد روشن کننده بسیار قوی می‌تواند زمینه‌ ایجاد حساسیت‌های پوستی به ویژه در افراد مستعد را فراهم کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ادامه داد: حساسیت‌های تماسی نظیر آسیب به پوست ناحیه سر، اگزما، قرمزی و از بین رفتن پیاز مو از جمله مشکلاتی هستند که در صورت استفاده بی‌رویه از رنگ موی بسیار قوی مشاهده و زمینه بیماری‌های جدی‌ پوستی را فراهم می‌کند.

وی با یادآوری اینکه ارتباط علت و معلولی مستقیمی بین رنگ کردن مو وآسیب به سر وجود ندارد، به افرادی که به طور مداوم از فرآورده‌های آرایشی در تماس مستقیم با پوست سر، استفاده می‌کنند، توصیه کرد: به شکل متعادل‌تری از فرآورده‌های آرایشی مثل رنگ مو استفاده کنید، ضمن اینکه گاهی اوقات رنگ کردن‌های پرتکرار ساقه مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از جمله این موارد می‌توان به خشکی مو ، آسیب جدی به ساقه و یا موخوره اشاره کرد.

کراتینه و پروتئین‌تراپی تاثیری در رشد مو ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه انواع روش‌های احیای مو مثل کراتینه، پروتئین تراپی‌ و نام‌های دیگری که برای صاف کردن مو استفاده می‌شود، هیچ تاثیری در رشد مو ندارد، اضافه کرد: این روش‌ها به هیچ عنوان باعث افرایش و تراکم مو نمی‌شود فقط تا حدی ساقه مو را بهبود می‌دهد.

احتمال وجود رابطه بین کراتین و سرطان رحم

رباطی با تاکید بر اینکه در فرایند کراتینه کردن مو نیز باید نکاتی مثل مواد مورد استفاده و رعایت تعادل در تکرار مد نظر باشد، اضافه کرد: قریب به یک سال پیش مقاله‌ای در یکی از مجلات معتبر علمی دنیا منتشر شد، مبنی بر اینکه در افرادی که به صورت متناوب و بیش از حد از فرآورده‌های صاف کننده مو استفاده می‌کنند، احتمال بروز سرطان‌های ناحیه رحم بیش از سایرین است؛ البته این موضوع ارتباط اولیه این جمعیت را بررسی کرده، اما همین تحقیقات اولیه نیز می‌تواند هشداری برای منع استفاده بی‌رویه و زیاد از حد از این مواد را به دنبال داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: نژادها و جمعیت‌هایی که بیشتر افراد موی فر یا غیرصاف دارند، بیشتر از مواد حاوی کراتین استفاده می‌کنند و بررسی‌ها نشان داده در این نژادها، بروز سرطان‌های ناحیه رحم به مراتب بیشتر است؛ هر چند این موضوع همچنان در حال بررسی است و تایید نهایی نشده ولی کماکان باید میزان استفاده از این مواد کنترل شده باشد.

وی درباره منع استفاده از رنگ مو نیز توضیح داد: منع مطلقی درباره استفاده از رنگ مو وجود ندارد ولی توصیه می‌شود در دوران شیردهی و بارداری تا حد امکان کمتر از این مواد اضافی و شیمیایی وارد بدن شود؛ البته نکته اینجاست که ترکیبات رنگ به خودی خود خصوصا در ماه‌های پایانی بارداری خیلی موضوع نگران کننده‌ای نیست، مسئله افزودنی‌هایی است که به این مواد اضافه می‌شود. 

رییس مرکز تحقیقات پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه املاح فلزی در برخی فرآورده‌های آرایشی مو می‌تواند مخاطرات جدی برای افراد ایجاد کند، اضافه کرد: حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که از انواع مجاز این فراورده‌ها استفاده شود که محتویات آن نیز مشخص باشد و در کنار آن هم با شرایط خاص و احتیاط از این مواد استفاده شود.

وی همچنین به سایر آسیب‌هایی که به پیاز مو وارد می‌شود اشاره کرد و توضیح داد: برای مثال اضافه کردن شاخه مو با هدف حجم‌دهی به موی سر چنانچه با فشار زیاد همراه باشد می‌تواند به مو آسیب جدی وارد کند. همچنین فشار و کشش برای بستن مو به صورت مداوم و یا برای ساعات طولانی می‌تواند آسیب جدی به ریشه وپیاز موهایتان وارد کند.

وی درباره خالکوبی و تتو نیز هشدار داد: رنگ‌هایی که برای تتو و یا خالکوبی استفاده می‌شود دارای املاح فلزی است ضمن اینکه بین نوع رنگ و احتمال آسیب به پوست، ایجاد حساسیت و ضمنا احتمال پاک شدن آن ارتباط مستقیم وجود دارد.

به گفته دکتر رباطی، احتمال ایجاد و بروز حساسیت در افرادی که سر و صورت خود را تتو می‌کنند نیز بیشتر است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان افزود: ممکن است هر فردی به دلایلی تمایل به ایجاد تغییرات ظاهری داشته باشد، نکته اینجاست که افراد به مراکز معتبر مراجعه کرده، خطرات احتمالی را بدانند و اگر دچار عارضه‌ای شدند به موقع درمان را انجام دهند، اگر این اصول مد نظر باشد کمترین مشکل برای فرد ایجاد خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا