یزدفردا: سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره حقوق و دستمزد هم باید گفت که تایید شد و مصوبه مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

به گزارش یزدفردا: «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۳ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به نتایج بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و نظر شورای نگهبان درباره این مصوبات، گفت: بر اساس اصلاحیه قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تغییری را در روند بررسی بودجه ۱۴۰۳ داشتیم و از امسال قانون بودجه به صورت دو بخشی تصویب می‌شود؛ ابتدا احکام بررسی می‌شود و تبدیل به قانون می‌شود و سپس جداول و ارقام تنظیم می‌شود.

نظر شورای نگهبان درباره بودجه امروز به مجلس اعلام می‌شود

وی با بیان اینکه امروز نظر شورای نگهبان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس اعلام خواهد شد، گفت: یکی از ایرادات ما راجع به جداول کلی بودجه بود. بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، جداول باید به ضمیمه متنی که به شورا ارسال می‌شود، ارسال می‌شد که این اتفاق نیفتاد و این موضوع مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای ما مهم است که میان منابع و مصارف بودجه تراز وجود داشته باشد و منابع باید روشن باشد. مواردی در خصوص تادیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تقویت بنیه دفاعی، افزایش برخی مزایا و افزایش بودجه برخی دستگاه‌ها وجود دارد که نسبت به اصل آنها موضعی نداریم و به شرط تأمین منابع، ایرادی نداریم.

طحان نظیف تاکید کرد: در جای جای لایحه بودجه سال آینده به برنامه هفتم توسعه ارجاع شده بود در حالی که هنوز لایحه برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون نشده است. این موضوع مورد ابهام قرار گرفت که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در تبصره ۴ لایحه بودجه که موضوع نفت و روابط مالی دولت است، نسبت به میزان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی ابهاماتی وجود داشت. همچنین در تبصره ۵ درباره حوادث غیرمترقبه و معافیت مدارس دولتی و مراکز آموزش کانون پرورش فکری از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز مصوبه‌ای داشتیم که این موضوع مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین حکم مربوط به اجازه واردات ۳ هزار دستگاه آمبولانس و خودروی امدادی و نجات به سازمان هلال احمر و اورژانس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

طحان نظیف بیان کرد: در تبصره ۶ موضوع مالیات بر زمین‌ها و ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان مورد ایراد قرار نگرفت، اما نسبت به ضابطه قیمت‌گذاری این موارد ابهاماتی وجود داشت که باید در مجلس برطرف شود.

تأیید مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات

وی ادامه داد: در بند (س) تبصره ۶ موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را داشتیم که حکم مربوطه با ایراد شورای نگهبان مواجه نشد. در بند الحاقی ۱ تبصره ۹ نیز اجازه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین کاهش حقوق ورودی خودروها را داشتیم که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف بیان کرد: در تبصره ۱۱ که مربوط به فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است، در یکی از احکام معافیت درآمد کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی و سکوهای داخلی از پرداخت مالیات را داشتیم که این موضوع نیز خلاف موازین شرع و قانون اساس شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در تبصره ۱۳، ۳۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش بینی شده بود که این موضوع نیز به تأیید شورای نگهبان رسید، البته درباره کفایت منابع و اولویت بندی موارد و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت.

افزایش وام ازدواج به ۳۵۰ میلیون تومان تأیید شد

طحان نظیف تاکید کرد: در خصوص بحث حقوق و دستمزد نیز نسبت به افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان احکامی را داشتیم که خلاق قانون اساسی شناخته نشد. همچنین مصوبه افزایش وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد که ۳۰۰ میلیون تومان است، خلاف قانون اساسی شناخته نشد. همچنین حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه دلیل رد صلاحیتش اعلام نشده است، گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره صلاحیتشان احراز یا تأیید نشد، موارد پرونده‌شان در جلساتی به آنها گفته شد. ما هیچ نماینده‌ای را نداریم که مواردش به او گفته نشده باشد؛ فقط یک مورد بود که علی‌رغم چندین بار تماس، خودشان گفتند که نیازی نیست که من بیایم، بنابراین هیچ ابهامی در این خصوص وجود ندارد.

هیچ نماینده‌ای به دلیل موافقت یا مخالفت درباره یک مصوبه، ردصلاحیت نمی‌شود

وی در واکنش به ادعای جلال رشیدی کوچی مبنی بر اینکه علت رد صلاحیت بنده مخالفت با دولت و مبارزه با مافیای خودرو بوده است، گفت: رد صلاحیت وی هیچ ارتباطی به واردات خودرو و طرح صیانت ندارد. وی هم در جلسه‌ای که به شورای نگهبان آمد، موارد و علت عدم احراز صلاحیتش به وی گفته شد و او هم پذیرفت. هیچ نماینده‌ای به دلیل موافقت یا مخالفت درباره یک مصوبه، ردصلاحیت نمی‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره ادعای هدایت‌الله خادمی، کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دلال‌ها برای تأیید صلاحیتم ۱۲۰ هزار دلار خواستند، گفت: ساحت شورای نگهبان و اعضای آن از این ادعاها مبرا است. تا الان حتی یک مورد از این ادعاها نسبت به اعضا و همچنین کارکنان شورای نگهبان ثابت نشده است.

وی تاکید کرد: اگر کسی مدعی چنین مواردی است به ما اطلاع دهد، البته خودمان مدعی و پیگیر چنین موضوعاتی هستیم و در گذشته هم عده‌ای چنین موضوعاتی را مطرح می‌کردند که به فضل خدا تا الان حتی یک مورد آن ثابت نشده و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما با خود ایشان تماس گرفتیم تا اسم این دلال‌ها را بپرسیم و پیگیری کنیم که تا الان موفق به ارتباط با ایشان نشدیم و حتماً پیگیر این موضوع هستیم.

موارد و علل رد صلاحیت به داوطلبان گفته شده است

طحان نظیف بیان کرد: کسانی که مشکلات متعدد و جدی دارند و بر اساس قانون ما مراعات در گفتن چنین مطالبی را داریم، نباید این‌گونه صحبت کنند. خود این افراد مسایلی دارند و خودشان هم مطلع هستند و در جلساتی هم که خدمتشان بودیم، موارد و علل رد صلاحیت به آن‌ها گفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر فرصت سه روزه شورای نگهبان به داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این مهلت سه روزه ویژه کسانی است که در تمام مراحل قبل یعنی مرحله بررسی هیأت‌های نظارت و هیأت‌های اجرایی تأیید شدند و فقط در مرحله بررسی‌های شورای نگهبان صلاحیتشان تأیید نشده است. طبیعی است که این افراد که تعدادشان نیز اندک است، باید فرصت اعتراض داشته باشند.

طحان نظیف در واکنش به ادعایی درباره اعلام برخی از فقهای شورای نگهبان به داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری درباره تأیید صلاحیت به شرط تغییر حوزه انتخابیه، اظهار کرد: این موضوع ادعا است. درباره این انتخابات نیز مهلتی برای اعتراض به نظر شورای نگهبان تعیین شد که برخی از اعتراض‌ها پذیرفته و نتیجه آن به صورت قطعی و نهایی اعلام شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا