یزدفردا: دفتر خارجه بریتانیا اعلام کرد که اوکراین در مسیر صادرات تمام غلات حاصل از برداشت سال ۲۰۲۳ خود با وجود حملات روسیه به بنادر و زیرساخت‌های اوکراین است اما سازمان‌ ملل هشدار می‌دهد که وضعیت صادرات دریای سیاه همچنان شکننده است.

به گزارش یزدفردا: دولت بریتانیا اعلام کرده است که اوکراین در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی برداشت کرده که شامل مازاد صادراتی حدود ۵۰ میلیون تن در فصل ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ جولای تا ژوئن است.

مقامات دولت بریتانیا گفتند که اگر اوکراین به ارسال ۶ میلیون تن ماهیانه از طریق زمین و دریا ادامه دهد، در مسیر صادرات تمام محصول ۲۰۲۳ تا۲۰۲۴ خود تا ماه مه خواهد بود. تحلیلگران اظهار کردند که صادرات غلات اوکراین تا ۹ فوریه به ۲۵.۲ میلیون تن رسیده است. اوکراین در بیانیه‌ای به رویترز گفت که علی‌رغم حملات روسیه به بنادر و زیرساخت‌های اوکراین، اوکراین موفق شده است بخش زیادی از نیروی دریایی روسیه را عقب براند و یک مسیر صادراتی مهم جهانی در دریای سیاه را تضمین کند.

کامرون پیش بینی صادرات را به عنوان خبر بزرگ برای اوکراین توصیف کرد. یک سخنگوی سازمان ملل به رویترز گفت صادرات از طریق کریدور دریایی اوکراین از بنادر اودسا به طور پیوسته در حال افزایش است که نه تنها برای اقتصاد اوکراین بلکه برای امنیت‌غذایی جهانی خبر خوبی است. اگرچه وضعیت پایدار نیست.

اوکراین در ماه اگوست، یک ماه پس از خروج روسیه از یک قرارداد تاریخی با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، امکان صادرات امن نزدیک به ۳۳ میلیون تن غلات اوکراین را از دریای سیاه فراهم کرده بود. سازمان ملل‌متحد حمله روسیه به اوکراین را عامل تشدید بحران جهانی غذا دانست. اوکراین و روسیه هر دو صادرکنندگان عمده غلات هستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نوامبر گفت که احیای توافق غلات دریای سیاه دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، عبور از دریای سرخ نیز برای اوکراین بسیار مهم است زیرا تقریبا یک سوم صادرات این کشور از طریق کریدور جایگزین دریای سیاه به چین ارسال می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا