یزدفردا: بریکس از نظر قدرت اقتصادی تا سال ۲۰۲۸ از گروه هفت پیشی خواهد گرفت.

به گزارش یزدفردا: رئیس بانک توسعه جدید (NDB)، دیلما روسف گفت که کشورهای عضو بریکس از نظر سهم در تولید ناخالص داخلی جهانی طی چهار سال آینده از گروه هفت پیشی خواهند گرفت.

مدیر این وام‌دهنده چندملیتی طی سخنرانی در اجلاس سران جهانی دولت‌ها در دبی گفت که با اضافه شدن اعضای جدید، سهم این گروه در تولید اقتصاد جهانی از ۳۵ درصد فعلی به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت، در حالی که سهم گروه هفت، گروه کشورهای توسعه یافته به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

روسف همچنین خاطرنشان کرد که سهم بریکس در تجارت جهانی از ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است، در حالی که گروه هفت با کاهش سهم خود از ۶۲ درصد به ۵۸ درصد، موقعیت خود را کاهش داده است.

گروه بریکس شامل اقتصادهای نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود و پس از پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ماه ژانویه سال جاری میلادی گسترش یافت.

با اضافه شدن پنج کشور جدید، بریکس بیش از ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت خام را در اختیار خواهد داشت، در حالی که جمعیت آن نزدیک به ۳.۶ میلیارد نفر خواهد رسید که تقریباً نیمی از کل جهان است.

بانک توسعه جدید مستقر در شانگهای در سال ۲۰۱۴ توسط برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با هدف تامین بودجه برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار تاسیس شد. این بانک به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و بعدها بنگلادش، امارات متحده عربی، مصر و اروگوئه به آن ملحق شدند. عربستان سعودی نیز در حال مذاکره برای عضویت در آن است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا