یزدفردا: ظاهراً دعوای جنگ قدرت که به تعبیر شهید بهشتی جایی نباید در نظام حکمرانی این انقلاب داشته باشد همچنان برقرار است به جای تشنگی خدمت...

فتح الله آملی: انتخابات تمام شد و حال تجزیه و تحلیل نتایج آن در رسانه‌های رسمی و مجازی تب داغی پیدا کرده است.

عده‌ای که لیست موفقی در این انتخابات داشته‌اند مشغول کری خوانی شده‌اند، برخی هم برای استقبال 41 درصدی بر طبل شادانه می‌کوبند بی آنکه دغدغه‌ای برای آسیب‌شناسی علت عدم مشارکت 60درصد باقی مانده داشته باشند و آن را برای نظامی که داعیه‌دار مردم‌سالاری دینی است یک آسیب بدانند.

ظاهراً دعوای جنگ قدرت که به تعبیر شهید بهشتی جایی نباید در نظام حکمرانی این انقلاب داشته باشد همچنان برقرار است به جای تشنگی خدمت...

حال اندکی این مشغله‌های مزاحم را به کناری نهیم و سری به جنوب کشور بزنیم، به استان تف‌زده و محروم سیستان و بلوچستان که حالا غرق آب است.

اگر داعیه خدمت به مردم را داریم بسم الله... هزاران نفر در دیاری تشنه که آب در آنجا حکم طلا را دارد حال از دست آب به ستوه آمده‌اند.

صدها میلیون مترمکعب آبی که می‌توانست سبزی و نشاط و زندگی بیاورد مصیبت به بار آورده و زندگی‌هایی را پریشان ساخته است؛ سیلی که حدود 1900 روستای این استان را تحت تأثیر قرار داده و ده‌ها روستا در این منطقه همچنان در محاصره سیل قرار گرفته‌اند. از جمله بیشترین آسیب‌ها متوجه شهرستان دشتیاری است. 

منطقه صاف و دشتی که در برابر سیل سرازیر شده از منطقه بالا دست تقریباً بی‌حفاظ است و اتفاقاً بیشترین سطح اراضی کشاورزی در آن قرار گرفته و این سیل هرچه که بود را با خود برده است.

سدهای منطقه از جمله پیشین در شهرستان سرباز با ظرفیت 175 میلیون مترمکعب و زیردان در دشتیاری با 207 میلیون مترمکعب ظرفیت سرریز شده‌اند و گرچه نقش مؤثری در کاستن از بار فاجعه و ابعاد آن داشته‌اند اما نتوانستند از هجوم آب به پایین دست جلوگیری کنند.

سد خیرآباد هم که البته ظرفیت کمتر در حد 27 میلیون مترمکعب دارد، سرریز شده و در نتیجه آنچه که در این استان به ویژه در بخش جنوبی آن اتفاق افتاده منجر به چنین وضعیتی شده است. پل‌ها و راه‌های روستایی بسیاری تخریب شده و صدها خانه یا به کلی تخریب یا آسیب جدی دیده است. 

مردم به امدادرسانی گسترده نیازمندند. صداوسیما حال که از مأموریت انتخاباتی خویش فراغتی یافته باید در یکی از شبکه‌های خبری‌اش به عنوان مثال شبکه خبر 24 ساعته تصاویر منطقه را پوشش دهد و مردم را در جریان حوادث ناشی از سیل قرار دهد و نیز به وظیفه اصلی خویش که مطالبه امداد و کمک از مسئولین است بپردازد؛ از جمله به این بحث بپردازد که چه ترک فعل‌هایی صورت گرفته که با وجود اطلاع از وقوع بارش‌های شدید به عنوان مثال از ظرفیت سازی برای مهار آب با رها کردن آب پشت سد زیردان غلفت شده است و مهم‌تر اینکه چرا باید در منطقه خشک و کم آبی چون سیستان و بلوچستان که آب حکم کیمیا دارد و هر قطره آن ارزشمند است، هر چند وقت یک بار شاهد سیل مخرب باشیم و شوربختانه سرازیر شدن میلیون‌ها مترمکعب از این ذخیره ارزشمند به دریا...

به این مردم خوب که همیشه به ایرانی بودن خود افتخار کرده‌اند و حتی در همین شرایط سخت عده‌ای از همین مردم در همین انتخابات مجلس مشارکت داشته‌اند، باید با تمامی وجود خدمت کرد.

مقامات مسئول، ارکان دولت به ویژه وزارت کشور، نیروهای مسلح، بسیج و... همه امکانات خود را به کار گیرند. هر دستگاهی که می‌تواند بالگرد، بولدوزر، کامیون، وسیله امدادی و... برای کمک به مردم، بازگشایی راه‌ها و امداد و نجات در اختیار استان بگذارد قدم بردارد و بستر کمک‌های مردمی و امدادرسانی مردم و نهادهای خیریه و مردم نهاد را برای کمک به هموطنانمان فراهم ‌آورد.

این عرصه، می‌‌تواند میدان دیگری باشد برای نمایش همبستگی و همدردی ما که در یک پیکره بزرگ و پرافتخار به نام ایران زندگی می‌کنیم، برای هموطنان گرفتارمان در منطقه‌ای که همیشه به ایرانی بودن خود بالیده‌اند. کوته سخن آنکه سیستانی و بلوچ را تنها نگذاریم در این روزها و شب‌های سخت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا