یزدفردا: «بیست اینفلوئنسر چینی با بیش از 60 میلیون دنبال‌کننده با سفر به مناطق مختلف ایران تولید محتوا می‌کنند.»

راضیه حسینی: سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه‌ گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب گفت: « با توجه به سلیقه‌های مختلف گردشگران، مقاصدی با محصولات و توانمندی‌های متنوع برای گروه‌های چینی برنامه‌ریزی شده است.»

مقصد گروه‌های مختلف اینفلوئنسر چینی:

گروه یک به کف خیابان و نمایندگیهای فروش خودرو می‌روند. آن‌ها با انواع و اقسام برندهای چینی، که احتمالاً خود چینی ‌ها هم نام‌شان را تا به حال نشنیده‌اند سلفی می‌گیرند. شب هم در دور دور اندرزگو کمی خودروها را با هم مقایسه می‌کنند و یک تولید محتوای جذاب به خورد فالوئرهای‌شان می‌دهند.

احتمالاً در فیلم اعلام می‌کنند که هر کسی می‌خواهد پیشرفت چین و تنوع خودرویی این کشور را ببیند باید حتماً یک سفر به ایران داشته باشد. این‌جا جوان‌های خوش‌شانس می‌توانند خودروی چینی بخرند و کلی هم با آن پز بدهند.

مقصد گروه دو بازار لوازم خانگی در شهرهای مختلف است. آن‌ها تعجب و شگفت‌زدگی خود را با مخاطبان‌شان به اشتراک می‌گذارند. از بازاری فیلم می‌گیرند که در عین ناباوری هیچ برند معتبری ندارد و از صدر تا ذیلش را ساخت چین‌ها پر کرده‌اند.

گروه سوم احتمالاً کمی ناامید خواهند شد. آن‌ها وقتی وارد بازار موبایل می‌شوند و به صورت میدانی درباره‌ی تلفن‌های همراه تحقیق می‌کنند متوجه می‌شوند چین در این زمینه کمی شل عمل کرده است و هنوز مردمانی از ایران وجود دارند که نه‌تنها گوشی چینی بلکه نوع کره‌ای را هم قبول ندارند و فقط با آیفون سیزده پرومکس به بالا، توانایی زندگی دارند.

گروهی دیگر هم مقصدی نامعلوم را دنبال می‌کنند. آنها به دنبال فضایی می‌گردند که به هیچ عنوان اثری از نام چین در آن نباشد. می‌خواهند بدانند آیا هنوز هم مکانی در ایران وجود دارد که چینیزه نشده باشد. هنوز هم جایی هست که با اجناس چینی اشباع نشده باشد.

باید خدمت این گروه مجازی‌دوست اعلام کنیم، البته که هست، ولی احتمالاً گروه‌های مسئول گردشگری ایرانی به هیچ وجه شما را به آن مناطق نخواهند برد، آن‌جا جاذبه‌ی گردشگری خاصی وجود ندارد. جایی که حتی اجناس ایرانی هم راه چندانی به آن منطقه ندارند. جایی که چند روزی است زیر سیل و باران در حال دفن شدن است.

ما در کشورمان مکان‌هایی بکر داریم که مسئولان گاهی فراموش می‌کنند اصلاً وجود خارجی دارند. گاهی یادشان می‌رود آن‌ها هم جزئی از ایرانند. مکان‌هایی با مردمانی اهل خاک ایران که حتی شناسنامه‌ ایرانی هم ندارند. اگر خواستید فالوئرهای‌تان را سورپرایز کنید می‌توانید سری به سیستان و بلوچستان بزنید. فقط مراقب گاندوهای اصیل ایرانی آن منطقه باشید. آن‌ها دیگر جنس چینی نیستند که خاصیت نداشته باشند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا