یزدفردا: سیدرضا حسینی، مترجم «تنها غم عشق می‌تواند این طور زخم بزند» گفت: هریک از شخصیت‌های رمان «تنها غم عشق می‌تواند این‎ طور زخم بزند» به نوعی دچار یک تعارض هستند و تلاش می‌کنند تا با گذر از یک شرایط سخت یک کشمکش درونی را به یک آرامش ذهنی تبدیل کنند.

به گزارش یزدفردا: رمان «تنها غم عشق می‎‌تواند این‎طور زخم بزند»(۲۰۲۳) تازه‌ترین اثر داستانی پیج تون، نویسنده انگلیسی و خالق رمان‌های پرفروش عاشقانه است که به تازگی با ترجمه سیدرضا حسینی از سوی نشر آموت راهی بازار کتاب ایران شد. حسینی با اشاره به تجربه متفاوت ترجمه «تنها غم عشق می‎‌تواند این‎طور زخم بزند»، می‌گوید: این اثر اولین رمانی است که در ژانر عاشقانه ترجمه کرده‌‎ام و ترجمه آن برای من تجربه‌‎ای متفاوت و دلپذیر بود.

در ادامه این گفت‌وگو می‌خوانید:

ابتدا درباره تازه‌ترین ترجمه‌تان، رمان «تنها غم عشق می‌تواند این‌طور زخم بزند» توضیح دهید.

رمان «تنها غم عشق می‌‎تواند این‎‬ طور زخم بزند» اولین رمانی است که در ژانر عاشقانه ترجمه کرده‌‎ام و ترجمه این رمان برای من تجربه‌‎ای متفاوت و دلپذیر بود. تون نویسنده رمان‌های عاشقانه‌‎ای است که به گفته خودش شخصیت‎‌هایش در موقعیت‌های دشوار گرفتار می‎‌شوند و باید تصمیم‬ های‬ سخت بگیرند تا بتوانند با رها شدن از آنچه که دارد عذابشان می‌‏دهد، آینده‎‌ای نویدبخش را برای خودشان رقم بزنند. تون در این رمان نیز چنین موقعیتی را در قالب یک رمان ۴۷۶ صفحه‌ای روایت می‌کند. «تنها غم عشق می‎‌تواند این‎‬ طور زخم بزند» داستان دختر جوانی است به نام رن که به همراه مادرش در شهری کوچک در شرق انگلستان زندگی می‌‎کند. رن معمار است و در تدارک برگزاری مراسم ازدواج خودش است، که یک روز متوجه می‎‌شود نامزدش اسکات به دختر دیگری دل بسته است. نامزدی رن و اسکات به هم می‌‎خورد و آوار غم و اندوه بر سر رن خراب می‌‎شود. رن برای غلبه بر غم و اندوهی که دامنش را گرفته، راهی ایالت ایندیانا در آمریکا می‌‎شود تا چند روزی را در مزرعه پدر و نامادری خودش سپری کند و با دور شدن از شهری که برایش یادآور خاطرات تلخ است، بتواند دوباره خودش را پیدا کند. در ایندیانا با مردی جوان آشنا می‌‎شود که او نیز گذشته‌‎ای دردناک دارد و کوله‌باری از خاطرات تلخ را به دوش می‎‌کشد. آشنایی رن و آندرس شروع خط داستانی اصلی این رمان است که در کنار روایت زندگی شخصیت‌های فرعی اما جذاب داستان با فراز و نشیب‌‎های معمول یک رمان عاشقانه به پیش می‎‌رود تا در نهایت راز اصلی رمان برملا می‌‎شود و رن و آندرس را به نقطه‌ای می‌‎رساند که باید تصمیم‌های بزرگی بگیرند؛ تصمیم‌هایی که رابطه این دو و کل زندگی‎شان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

در این اثر نویسنده با استفاده از ظرفیت‌های صحنه‌پردازی، تصاویر قابل لمسی همچون جزئیاتی از خانه‌های قدیمی کشاورزان آمریکایی یا غروب خورشید در مزارع ذرت را ارائه می‌دهد. توصیف‌های مکانی چه سهمی بر باورپذیری این اثر داشته است؟

آنچه در رمان‎‌های عاشقانه محوریت دارد رابطه است؛ رابطه‌‎ای بین دو انسان و عمدتاً یک زن و مرد که نویسنده یا بر شکل‎‌گیری آن تاکید می‌‎کند یا بر به هم خوردنش و یا بر ترمیم این رابطه‬ و‬ خانم تون برای اینکه بتواند فرصت برقراری رابطه‌‎ای جدید به شخصیت‎ اصلی داستان بدهد، او را از یک فضای شهری کوچک و بسته و یکنواخت به یک مکان روستایی جذاب با منظره‎‌های بسیار چشم‌نواز می‌‎آورد که تقریباً همه چیزش شاعرانه است و علاوه بر این، تعاملات انسانی نیز در این مکان جدید بسیار راحت‎تر و گسترده‌‎تر هستند و به‬ این‬ ترتیب‬ روح لطیف و آزاردیده شخصیت اصلی آمادگی این را پیدا می‏‌کند که عشقی جدید را تجربه کند.

رن که پیشتر با طلاق پدر و مادرش، حضور نامادری و ناخواهری مواجه بوده، حالا نامزدی ناموفق را تجربه می‌کند. درباره ضرورت‌های روایت جنبه‌های شخصیتی شخصیت‌ها و تاثیر آن بر داستانو نگاه و نظر مخاطب به داستان توضیح دهید.

شخصیت‎‌هایی که درون آشفته‌‎ای دارند و همزمان هیجانات مختلف و متعددی را تجربه می‌‎کنند، برای خواننده جذابیت بیشتری دارند و او را به پی‌گیری داستان زندگی این شخصیت‌‎ها و اتفاقاتی که آنها را به چنین آشفتگی فکری و درونی دچار کرده‎‌اند، راغب‌تر می‌‏کنند. ایجاد تعارض و کشمکش برای دراماتیک کردن یک موقعیت ضروری است و شخصیت‌هایی که از تعارضی درونی رنج می‌‎برند و مجبور به انتخاب بین دو چیز هستند یا برای دل کندن از چیزی و دل بستن به چیزی دیگر تقلا می‎‌کنند، به داستانی‏‌تر کردن یک واقعه، از هر نوعی که باشد، کمک می‎‌کنند. تقریباً تمام‬ شخصیت‎‌های رمان «تنها غم عشق می‎‌تواند این‎‬ طور زخم بزند» چنین وضعیتی دارند و هر یک به نوعی دچار یک تعارض هستند و تلاش می‌‎کنند تا گذر از یک شرایط سخت یک کشمکش درونی را به یک آرامش ذهنی تبدیل کنند. این مسئله بویژه در مورد شخصیت اصلی مرد داستان نمود بیشتر و کامل‌تری دارد.

در بخش‌هایی از رمان، داستان آهسته پیش می‌رود و بیشتر به وقت‌گذرانی شخصیت‌ها می‌پردازد. نویسنده از چه کارکردهایی برای حفظ ریتم داستان بهره برده است؟

محور یک رمان عاشقانه رابطه است و رابطه نیز در خلا شکل نمی‌‎گیرد. نویسنده برای اینکه دو شخصیت اصلی را به یکدیگر معرفی کند، به آنها فرصت دهد تا کاملاً یکدیگر را بشناسند و به مرور آنان‬ را به شکلی دلبسته یکدیگر کند تا عشقشان‬ برای خواننده باورپذیر باشد، باید آن‎ها را در موقعیت‌های مختلفی قرار دهد که در کنار یکدیگر باشند و با هم وقت بگذرانند. نویسنده برای حفظ ریتم و ضرباهنگ داستان در هر صحنه به تناوب از عناصر مختلف داستان بهره می‎‌گیرد و با تلفیق عمل، گفت‌وگوی بیرونی، گفت‌وگوی درونی و ذهنی، توصیف و روایت که هر کدام را به اندازه و به درستی مورد استفاده قرار می‌‏دهد، شوق خواننده به خواندن داستان را‬ در سرتاسر رمان حفظ می‌کند.

در پایان آیا خبری برای مخاطبانتان دارید؟

ترجمه این رمان عاشقانه برای من تجربه‌ای دلپذیر بود و با فضای کلی ترجمه‌های قبلی من متفاوت بود. اکنون هم سرگرم ترجمه رمانی هستم که ژانرش برایم تازگی دارد و فضای کلی آن نیز با ترجمه‌‎های قبلی من فرق می‌‎کند. رمانی که مشغول ترجمه آن هستم و امیدوارم اوایل سال آینده منتشر شود، رمانی تاریخی است که در آن به هولوکاست و کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم پرداخته می‌‎شود. نویسنده این رمان در ایران کاملاً شناخته شده است، هرچند کمتر کسی او را به عنوان نویسنده رمان‎‌های تاریخی می‌‏شناسد. این رمان علاوه بر اینکه به یک واقعه تاریخی کمتر شناخته‌‎شده می‌‏پردازد، رمانی‬ درباره عشق و بخشش و رستگاری و حقیقت و دروغ است.

«تمام روز در سفر بوده‌ام و هواپیما که به زمین بنشیند ساعت دیگر از پنج عصر گذشته است و به وقت انگلستان هم ده شب خواهد بود. دیگر جانی برایم نمانده است اما خوشبختانه بابا قرار است بیاید فرودگاه دنبالم. می‌دانم که خستگی مفرط من فقط برای بی‌خوابی نیست. اتفاقات سه ماه گذشته تاثیر خیلی بدی رویم گذاشته‌اند.»

رمان «تنها غم عشق می‎‌تواند این‎ طور زخم بزند» در ۴۷۶ صفحه، به قیمت ۳۱۰ هزار تومان و با شمارگان ۵۵۰ نسخه منتشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا