جوابیه

مدیر محترم کانال خبری اردکان امروز

با سلام و احترام 

نظر به انتشار مطلبی با عنوان "منتظریم #تبعیض‌ها را برطرف نمایید! " خواهشمند است نسبت به انتشار توضیحات مذکور در آن کانال خبری مجازی برای تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان عزیز آن کانال خبری، اقدام لازم را مبذول نمایید. 

همگان می دانند توسعه امری تدریجی و مبتنی بر طراحی و سیاستگذاری و البته مهمتر از همه پیگیری متولیان امر است. آنچه امروزه تحت عنوان واحدهای بزرگ و آلاینده شاهد شکل گیری آن در محور مهریز-عقدا و خاصه در محدوده اردکان هستیم، بی شک ماحصل طراحی و پیگیری هایی است که در طول چند دهه گذشته در سطح شهرستان شکل گرفته و الزاماً با راهبردهای توسعه استان و شهرستان همخوانی ندارد. استقرار آنها در موقعیت های مکانی غلط و غیر آمایشی نیز مزید بر علت است. منطقی نیست انتظار داشت در بازه زمانی دو سال و چندماه مدیریت، بتوان تبعات و چالشهای ده ها سال اقدامات غیرمعقول را سامان داد. 

1⃣پاسخ به سئوال اول مبنی بر این که" قانون توزیع #عوارض_ارزش_افزوده اصلاح شود. دود کارخانجات برای اردکان و اشکذر و میبد است اما سود اصلی‌اش در جیب شهرداری یزد می‌رود." 

درخصوص عوارض ارزش افزوده باید گفت اولاً توزیع آن مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که حسب قانون بخشی از آن برای ارائه خدمات در اختیار شهرداریها و دهیاریها متناسب با جمعیت قرار میگیرد. حتی بر خلاف نظر دولت، افزایش سهم شهرداری و دهیاریها از عواید ارزش افزوده نیز راساً توسط مجلس شورای اسلامی مصوب گردید. دوماً بخش قابل توجهی از جمعیتی که در شهر یزد ساکن هستند، شهروندان عزیزی هستند که از سایر شهرستانهای استان در یزد به عنوان مرکز سیاسی و اداری استان مستقر بوده و یا در حال تردد می باشند. بدیهی است مدیریت شهری یزد ناگزیر است برای ارائه خدمات مطلوب به جمعیت مذکور علاوه بر منابع ارزش افزوده، از سایر منابع اختصاصی خود نیز بهره ببرد. شاید به جرات بتوان گفت شهرداری یزد از منابع درآمدی اختصاصی خود برای رفاه سایر هم استانیهای عزیز نیز باید هزینه نماید. سوماً، عوارض ارزش افزوده ارتباط مستقیم با جمعیت دارد. چرا که پرداخت کننده واقعی ارزش افزوده, مصرف کننده نهایی است که وابسته به جمعیت است. بر این اساس بدیهی است، شهر یزد با جمعیت بالای 500 هزار نفر نقش اصلی را در این خصوص بر عهده دارد. 

2⃣پاسخ به سئوال دوم مبنی بر این که "میبد و ابرکوه به عنوان #منطقه_ویژه_اقتصادی معرفی شده‌اند. لطفا درباره این تبعیض توضیح دهید" 

ایجاد مناطق ویژه مستلزم مصوبه مجلس شورای اسلامی است که در چند سال گذشته به دلیل حساسیتهای ایجاد شده و ضرورت ساماندهی آن، شاهد ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه بوده ایم. در این راستا باید گفت، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستانهای اشکذر، میبد و ابرکوه در دولت قبل و پس از بازدید میدانی مسئولین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب گردید و هیچ ارتباطی با این دولت ندارد. ضمن آنکه در حال حاضر، مناطق یاد شده هیچگونه پیشرفت فیزیکی نداشته و فاقد امکانات زیرساختی هستند. در همین چارچوب در دولت فعلی، در راستای استفاده مطلوب از ظرفیت پهنه های دارای پتانسیل، تلاش گسترده ای برای شناسایی پهنه های مناسب در سطح شهرستانهای استان از جمله اردکان در چارچوب سند آمایش صورت پذیرفته تا امکان استقرار واحدهای جدید و حتی انتقال واحدهای آلاینده فراهم گردد. 

3⃣پاسخ به سئوال سوم مبنی بر این که "اردکان بدترین #آب_آشامیدنی استان را دارد. لطفا سریعا جهت رفع تبعیض اقدام شود." 

کمبود آب کیفی برای مصارف شرب و بهداشت در سطح استان بر هیچکسی پوشیده نیست و پیگیریهای مفصلی در این دولت برای تامین و توزیع عادلانه آن صورت پذیرفته است. مشکل کیفی و حتی کمی آب شهر اردکان نیز مربوط به سال های قبل بوده که در دولت فعلی اقدامات و تدابیر متعددی برای آن اندیشیده شده است.  از جمله این اقدامات، طراحی و اجرای خط انتقال آب دریا به طول 30 کیلومتر و ظرفیت تامین 600 لیتر بر ثانیه است که میتواند آب شرب با کیفیت را برای شهروندان اردکان به ارمغان آورد. پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر حدود 50% می باشد و امید می رود تا اواسط سال آینده به بهره برداری برسد. علاوه بر آن در قالب جهادآبرسانی، تامین آب شرب مجموعه دهستان عقدا با پیشرفت بالای 90%  در دست اقدام بوده و برای سایر مناطق شهرستان نیز برنامه ریزی های لازم در جهت تامین آب پایدار صورت پذیرفته  است. 

4⃣پاسخ به سئوال چهارم مبنی بر این که "در حالی که یزد هیچ آسیبی از صنایع مستقر در دشت یزد-اردکان نمی‌بیند اما با لابی مقامات استان بسیاری از این شرکت‌ها #مسئولیت_اجتماعی خود را در یزد انجام می‌دهند. لطفا این ظلم و تبعیض ناروا را پایان دهید."

بر اساس مطالعات صورت گرفته در اداره کل حفاظت محیط زیست استان در دولت قبل، تاثیرات مخرب و آلاینده هر یک از واحدهای بزرگ تولیدی در دشت یزد-اردکان، کل مناطق مسکونی محور را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا در واقع جبران خسارات در قالب مسئولیت اجتماعی، بایستی در کل محور مهریز عقدا مدنظر قرار گیرد. ضمن اینکه این واحدهای بخش قابل توجهی از خدمات خود را از سایر مناطق استان و حتی خارج از استان دریافت می کنند. از طرفی با عنایت به اینکه اغلب واحدهای مدنظر را صنایع معدنی تشکیل می دهند و پایه آنها معادن به عنوان انفال است، نمی توان گفت مسئولیت اجتماعی این واحدها مختص یک منطقه خاص خواهد بود، کما اینکه مسئولیت اجتماعی نفت در سراسر کشور از جمله استان یزد هزینه می گردد.

در عین حال، بر اساس مستندات موجود، بخش اعظم مسئولیت اجتماعی واحدهای بزرگ شهرستان اردکان در همان شهرستان هزینه شده است. احداث ورزشگاه مدرن، ایجاد مجتمع های تفریحی، خدمات عمران شهری، اعطای تسهیلات قرض الحسنه و ... نمونه هایی از اقداماتی است که واحدهای مذکور در قالب مسئولیت اجتماعی در شهرستان اردکان انجام داده اند. ضمن آنکه در دولت فعلی با پیگیریهای متعدد، اعتبارات مرتبط با معادن به استان برگشت شده که بخش اعظم آن (در برخی از موارد تا 75 درصد آن) به شهرستان اردکان تعلق گرفته است. 

5⃣پاسخ به سئوال پنجم مبنی بر این که "اردکانی‌ها اکثر اوقات در #هوای_آلوده تنفس می‌کنند در حالی که یزد و ابرکوه هوای سالمی دارند. این تبعیض نیست؟!"

بدیهی است آلایندگی ماحصل تصمیمات و اقدامات چندین دهه تصمیم سازان و تصمیم گیرانی است که بدون توجه به ملاحظات آمایشی و حتی اسناد توسعه استان و شهرستان، اقدام به استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی نمودند. این موضوع زمانی بغرنج تر می شود که مکان استقرار آنها نیز مورد غفلت واقع شده و در حال حاضر و در کوتاه مدت امکان تعطیلی و یا جابجایی آنها نیز وجود ندارد. علاوه بر آن، توجه صرف به بعد درآمدی و ایجاد اشتغال در شهرستان و عدم توجه به عواقب زیست محیطی و حتی اجتماعی از دیگر اقدامات سالیان قبل در شهرستان بوده است. 

تصدیق می گردد که این وضعیت هیچ ارتباطی با این دولت و تصمیمات آن ندارد و مدیران فعلی استان تمام مساعی خود را برای ساماندهی آن بکار گرفته اند که از جمله آن ممنوعیت استقرار واحدهای آلاینده در محور مهریز عقدا می باشد. همچنین شناسایی پهنه های مناسب آمایشی برای ساماندهی و انتقال واحدهای آلاینده از دیگر اقدامات دولت فعلی است که امید می رود با همراهی همگان شاهد اثرات موثر و مثبت آن باشیم.

در پایان باید متذکر شد که دولت فعلی و مدیریت ارشد استان همواره در چارچوب منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، از ابتدای استقرار خود در استان دارای برنامه مشخص و تحولی بوده و تمام تلاش و مساعی خود را برای پیشرفت و تعالی همه مناطق استان و جبران کاستیها و کمبودهای تاریخی آنها می داند. مدیریت فعلی استان بر این باور است، جای جای این استان پهناور، پاره های تن استان می باشند و خود را در برابر آنها مسئول می داند و القای ایجاد تبعیض از سوی برخی ها را ناشی از کم اطلاعی و بی اطلاعی می پندارد.

روابط عمومی استانداری یزد

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا