یزدفردا: استاندار کرمان با بیان اینکه فضای کسب و کار استان در بهار ۱۴۰۰ رتبه ۳۱ بود و اکنون به رتبه چهارم رسیده، گفت: سهم استان در اقتصاد ملی افزایش یافته و حفظ این سهم مهم است و پیشرفت خیلی خوبی در دو سال اخیر داشته‌ایم.

به گزارش یزدفردا: محمدمهدی فداکار شامگاه اول اردیبهشت ماه در گفت و گوی رسانه‌ای درباره تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: یکی از الزامات افزایش تولید، تقویت زیرساخت‌هاست.

وی با اشاره به راکد بودن برخی واحدهای تولیدی افزود: افزایش ظرفیت واحدها نیز یکی از راهکارهای تحقق شعار است زیرا برخی واحدهای تولیدکننده با ۳۰ یا ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که باید با رفع مشکلات، تولید را افزایش و خطوط تولید را توسعه داد.

فداکار با بیان اینکه باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کنیم، گفت: سال قبل همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان برگزار شد و در اردیبهشت ماه جاری نیز دومین همایش برگزار می‌شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری با میزان سرمایه موردنیاز احصا شده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه دولت امکان سرمایه‌گذاری را ندارد، تصریح کرد: باید واحدهای کوچک و متوسط تقویت شوند. شرکت‌های بزرگ پیشران هستند و اشتغال عمدتاً در حوزه واحدهای کوچک است لذا تقویت این واحدها و ایجاد صنایع پایین دستی به ویژه در حوزه مس و فولاد در استان کرمان مسئله مهمی است و می‌توان کار گسترده‌ای انجام داد.

وی با اشاره به اینکه درباره خرید شرکت‌های بزرگ از تولیدات داخل استان، مصوبه شورای تامین را نیز گرفته‌ایم، در ادامه افزود: در جنوب استان معادن را به شرطی واگذار می‌کنیم که کارخانه فرآوری و صنایع پایین دستی هم در کنارش باشد زیرا ارزش افزوده و اشتغال برای ما مهم است.

فداکار با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری کرمان در ساختمان قدیم فرمانداری راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: راه مشارکت مردم، سرمایه گذاری و تقویت ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری بیشتر از واحدهای فعال از جمله زغال‌سنگ است.

وی ادامه داد: هم استان کرمان و هم کشور به زغال‌سنگ نیاز داریم و متاسفانه این مورد به کشور وارد می‌شود. سرمایه‌گذاری در شرکت زغال‌سنگ استان انجام نشده و اصلاح مالکیت در حال انجام است و به زودی مشکلات رفع می‌شود و امیدواریم امسال سال متفاوتی برای این حوزه در استان باشد.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا در استان از جمله تولید لاستیک‌های فوق سنگین در جاده کرمان – رفسنجان و قطعه سازی افزود: پروژه‌های بزرگی در دست اجرا داریم و برخی در حوزه شرکت‌های فولادی و مس است.

وی اظهار کرد: افتتاح پروژه‌های آماده شده نیز بخش دیگر کار برای تحقق جهش تولید است که در حوزه‌های اجتماعی، ورزشی و ... خواهد بود و ورزشگاه رفسنجان پایان هفته جاری افتتاح می‌شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ورزشگاه شهربابک نیز تا مردادماه آماده افتتاح خواهد شد، افزود: در ورزشگاه مس کرمان نیز روند کار طولانی شده، پیمانکار تغییر یافته، مدتی تامین مالی با چالش مواجه شده بود که امیدواریم امسال این ورزشگاه آماده شود.

وی بیان کرد: در جنوب استان، منطقه ویژه اقتصادی جازموریان سال‌هاست دنبال می‌شد و به نتیجه نرسیده بود که در حال حاضر به طور جدی کار در دبیرخانه پیش می‌رود و این منطقه در مرکز جنوب استان طراحی شده و به زودی خبر نهایی را به مردم اعلام می‌کنیم.

فداکار گفت: در سال گذشته کارگروه رفع موانع تولید در استان کرمان مصوبات زیادی داشت و به واحدهای تولیدی که با چالش مواجه شده بودند، کمک زیادی کرد که از جمله می‌توان به صدور مجوزها، تامین زمین و پیگیری مسائل به صورت موردی اشاره کرد.

وی ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی و رتبه‌های استان در سال گذشته که حاصل همکاری همه از جمله دولت، دستگاه قضایی و نظارتی بوده، نشان می‌دهد نرخ بیکاری استان کاهش داشته و تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۱۸ درصد محقق شده است و امیدواریم امسال وضعیت بهتر باشد.

استاندار کرمان با بیان اینکه فضای کسب و کار استان در بهار ۱۴۰۰ رتبه ۳۱ بود و اکنون به رتبه چهارم رسیده، گفت: سهم استان در اقتصاد ملی افزایش یافته و حفظ این سهم مهم است و پیشرفت خیلی خوبی در دو سال اخیر داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان کارهای خوبی در استان در حال اجراست، افزود: در اقتصاد دیجیتال کار خوبی صورت گرفته و سند اقتصاد دیجیتال استان کرمان در حال تدوین است و در این سند هدفگذاری شده که ۱۰ درصد اقتصاد دیجیتال کشور در استان باشد و این امر، رصد دائم می‌خواهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا