یزدفردا: جوانانی در مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کرمان دور هم جمع شده‌اند تا با بهره‌گیری از تجربیات بزرگان و نیرو و انرژی جوانی، فعل «ما می‌توانیم» را صرف کنند تا دیگر تحریم‌ها سبب درد کشیدن بیماران نشود و دیگر کسی چشم انتظار فرشته مرگ نباشد و دیدگان خود را برای ساختن آینده‌ای بهتر دوخته باشد.

به گزارش یزدفردا: به مناسبت هفته سلامت، تعدادی از خبرنگاران امروز، سوم اردیبهشت ماه از مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و همچنین مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان بازدید کردند.

مراکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه‌ها از مهمترین زیر ساخت‌های توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی هستند و در راستای نقشه جامع علمی کشور، به شناسایی، توانمندسازی، توسعه و راهبری ظرفیت‌های دانش و فناوری، تجاری‌سازی دانش و فراهم نمودن فضایی مناسب برای شکوفایی و بهره‌مندی از علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تاسیس شده‌اند و تحقیقات در این مراکز به گونه‌ای است که ختم به حصول راهکارهای محصول محور جهت درمان بیماری‌ها و حضور فعال در بازارهای جهانی به منظور کسب سهم مناسبی در راستای استقلال و توسعه اقتصادی کشور شود.

سلول‌های بنیادی از منابع مختلفی مانند مغز استخوان، بافت چربی، عضله اسکلتی، پوست، بافت ژله‌وارتون و خون بندناف، جفت و مایع آمنیوتیک قابل حصول هستند و با قابلیت خودتجدیدشوندگی، تکثیر و تمایز به سلول‏‌های عملکردی بافت‌های مختلف، فعالیته‌ای ضد التهابی، پاراکرینی و تعدیل‌کننده سیستم‌ایمنی، به‌عنوان یک رویکرد درمانی امیدبخش محسوب می‌شود.

به منظور ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی آحاد جامعه و نسل آتی، مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کرمان، ماموریت اصلی خود را در دستیابی به توسعه علوم و فناوری‌های نوین و نافع در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌داند.

این مرکز دارای بخش هایی همچون فلوسایتومتری، سلولی، مولکولی، وسترن بلاتینگ، الکتروریسی، فریزدرایر، کوره الکتریکی، دستگاه کشش، هموژنایزر، Bath Sonicate، روتاری، سانتریفوژ یخچال‌دار و چاپگر سه بعدی زیستی است.

امین گلستان مسئول آزمایشگاه فلوسایتومتری این مرکز در بازدید خبرنگاران از انجام همزمان آزمایشات تحقیقی و بالینی سخن گفت و افزود: بیشتر بیمارانی که به این آزمایشگاه مراجعه می‌کنند، مبتلا به PNH یا همان کم خونی مغز استخوان هستند و خوشبختانه اکنون این آزمایش در کرمان انجام می‌شود و بیماران نباید برای انجام آن به استان‌های دیگر مراجعه کنند.

او ادامه داد: ناباروری و پایش سیستم ایمنی از دیگر کسانی هستند که به این مرکز مراجعه می‌کنند.

هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه (PNH) یک بیماری خونی غیر ارثی و نادر است که در آن تخریب گلبول قرمز زودتر از شرایط معمول صورت می‌گیرد. این عارضه در اثر اختلال در سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان اتفاق می‌افتد. در حالت طبیعی این سلول‌ها پس از رشد و تمایز گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را به وجود می‌آورند. اما سلول‌های بنیادی معیوب باعث می‌شوند که سلول‌های خونی تولید شده دچار تخریب و مرگ زودرس شوند.

مهناز امیری دکترای نانوتکنولوژی در بخش نانوتکنولوژی به تعریف این علم می‌پردازد و می‌گوید: در این بخش به فناوری ساخت نانو گیاهی رسیدیم و پماد زخم سوختگی و مکانیکی تولید کرده‌ایم و روی حیوانات آزمایش شده که مثبت بوده است.

همچنین در این بخش، سنسورهای مواد مخدر و تصفیه آب و پساب نیز انجام می‌شود.

در بخش مهندسی بافت، زهرا عامری دانشجوی دکتری مهندسی بافت نیز می‌گوید: در این آزمایشگاه زخم پوش برای ترمیم سلول‌ها تولید می‌شود. همچنین موادی برای ترمیم بافت، غضروف، چربی، چشم، دندان و ... تولید می‌شود. این زخم پوش‌ها در مرحله آزمایشات حیوانی جواب داده و در برخی از بخش‌های بیمارستان در حال انجام است.

مهلا ستارزاده مسئول بخش کشت سلولی نیز می‌گوید: انواع سلول‌ها در این آزمایشگاه کشت و اثر انواع داروها روی آنها بررسی می‌شود. 

همچنین مهسا ناظم زاده کارشناس زخم نیز می‌گوید: در افراد معمولی بهبود زخم روال طبیعی دارد اما خون رسانی به سلول‌های در حال ترمیم در افراد دیابتی کم است.

دکتر آرمان شهابی مدیر مرکز جامع سلول درمانی و پزشکی بازساختی که دکترای پزشکی ملکولی دارد از تجهیزات پزشکی که در شرکت دانش بنیان تولید کرده، سخن می‌گوید و از صحبت‌هایش متوجه صرفه اقتصادی و ارزآوری این تجهیزات می‌شویم.

مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان جنبه‌های مختلف رفتاری مورد سنجش قرار می‌گیرد و قشرهای مختلف از این مرکز بازدید می‌کنند افرادی همچون پرفسور سمیعی و دانش آموزان دبستانی به این مرکز تحقیقات آمده‌اند.

محمدرضا آفرینش عضو هیئت علمی و معاون مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان سال تاسیس این مرکز را ۱۳۷۴ اعلام می‌کند و می‌گوید که در این مرکز ۹ آزمایشگاه وجود دارد.

در این مرکز مطالعات پژوهشی و آزمایش روی حیوانات انجام می‌شود.

آفرینش با اشاره به مطالعات انسان شناختی این مرکز تصریح کرد: مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از مراکز خیلی قوی کشور است که در سال گذشته جزء ۱۰ مرکز برتر کشور از بین ۱۳۳ مرکز بوده و همچنین از بین ۸۳۳ مرکز دانشگاهی رتبه ۲۷ کشور را کسب کرد.

لیلی محمدی‌پور مسئول آزمایشگاه سلول مولکولی علوم اعصاب نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این بخش اختلالات مربوط به علوم اعصاب و مسیرهای ملکولی با استفاده از تکنیک‌های مولکولی بررسی می‌شود.

محمدرضا آفرینش معاون مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که در سال گذشته پژوهشگران این مرکز ۱۳۰ مقاله نوشته‌اند، ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ طرح داشتیم که حدود ۷۰۰ مورد به مقاله تبدیل شده‌اند.

محمد شعبانی دکترای فیزیولوژی آزمایشگاه ثبت داخل سلولی گفت: در این بخش ویژگی‌های الکتریکی سلول‌های عصبی، گلیال و همچنین بررسی تعاملات سیناپسی بین نورون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و این مطالعات روی حیوانات انجام می‌شود و پس از مثبت بودن آزمایشات به مرحله آزمایش انسانی می‌رسد.

وی افزود: در این بخش روی برخی علائم رفتاری انسان و بیمارهایی مثل پارکینسون، آلزایمر و ... کار می‌شود.

علی محمد پور رحیمی مسئول آزمایشگاه EEG/ERP LAB هم در بازدید خبرنگاران از این مرکز بیان کرد: این مرکز دومین آزمایشگاه نوارمغز کشور است و در این بخش روی انسان کار می‌کند. البته روی نوازمغزها کار تحقیقاتی انجام می‌شود نه درمان.

وی تصریح کرد: روی افراد نرمال در حال حاضر کار می‌کنیم البته روی بیماران مبتلا به ام اس و سیستم ذهنی و روی سیستم شنوایی و ... نیز کار شده است.

محمد شعبانی دکترای فیزیولوژی در ادامه بازدید گفت: حس لامسه موش‌ها در سیبل‌های آن‌ها است و در آنجا صدای نورون‌های مغز موش‌ها را برای بازدیدکنندگان پخش کردند.

میثم احمدی دکتر مسئول آزمایشگاه کشت سلولی نیز گفت: در اینجا فیزیک و زیست به هم بافته شده و رویکرد و هدف بیشتر تحقیقات این بخش درمان سرطان مغز است.

تعدادی از بازدیدکنندگان داوطلب بازدید از حیوان‌خانه این مرکز شدند که در آنجا موش‌هایی از نژادها و گونه‌های مختلف، همستر، خرگوش و ... نگهداری می‌شد.

بزرگترین درس این بازدید علمی این بود که باید به توانمندی جوانان اعتماد و میدان را به آن‌ها واگذار کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا