یزدفردا: گروهی از کارکنان گوگل که به دلیل اعتراض به قرارداد این غول فناوری با رژیم صهیونیستی تحت عنوان «پروژه نیمبوس» اخراج شده‌اند، این اقدام کارفرمای خود را غیرقانونی توصیف کردند.

به گزارش یزدفردا به نقل از خبرگزاری رویترز، گروهی از کارکنان شرکت فناوری گوگل، شکایتی را به هیات کارگری مربوطه در آمریکا ارائه و اعلام کردند که این شرکت نزدیک به ۵۰ کارمند خود را به دلیل اعتراض به قرارداد غیرقانونی با اسرائیل اخراج کرده است.

این گروه از کارکنان در شکایت خود اعلام کردند که گوگل در حق آنها برای دفاع از شرایط کاری بهتر تحت قانون کار آمریکا دخالت کرده است.

گوگل در ماه آوریل اعلام کرد که ۲۸ کارمند خود را به دلیل اعتراض به پروژه نیمبوس (Nimbus) که قرارادی ۱.۲ میلیارد دلاری بوده و به طور مشترک توسط دو شرکت غول فناوری گوگل و آمازون برای ارائه خدمات ابری به اسرائیل منعقد شده، اخراج کرده است.

کارکنان معترض می گویند که دلیل اعتراضشان به این پروژه حمایت دو شرکت آمریکایی مزبور از توسعه ابزارهای نظامی اسرائیل بوده است. اما گوگل مدعی است که پروژه نیمبس ارتباطی با کارهای نظامی و تسلیحات و سرویس های اطلاعاتی ندارد.

زلدا مونتس کارمند سابق گوگل که در جریان اعتراضات پروژه نیمبس دستگیر شده، در بیانیه‌ای گفت که گوگل با اخراج گروهی از کارکنان معترض سعی در سرکوب و سازماندهی اعتراضات داشت و این پیام را به نیروهای خود فرستاده که بدانند مخالفت را تحمل نمی کند.

مونتس سپس اضافه کرد: گوگل با این اقدام در پی ایجاد ترس میان کارکنان خود است.

وزارت امور مالی رژیم صهیونیستی در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) اعلام کرد که موافقتنامه‌ای را با دو شرکت آمریکایی گوگل و آمازون برای ارائه راه حل ابری جامع به امضاء رسانده است.

گرچه ماموریت پروژه نیمبوس هنوز فاش نشده، اما براساس گفته منابع آگاه، ابزارهای هوش مصنوعی سکوی ابری گوگل می‌توانند به نیروهای نظامی و خدمات امنیتی اسرائیل قابلیت‌هایی مانند تشخیص چهره، دسته‌بندی خودکار تصاویر، پیگیری اشیاء و تحلیل احساس را بدهند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا