یزدفردا: اکنون هیچ منطقه امنی در غزه و در باریکه «رفح» وجود ندارد. همه شرایط در هاله‌ای از ابهام نسبت به ادامه کشتار‌ها یا آتش‌بس، حتی به‌صورت موقت می‌چرخد. همه در قاهره، قطر و در اتحادیه اروپا و کاخ سفید در حالت انتظارند؛ انتظاری که یا ادامه و تشدید فاجعه انسانی و بشری را در فلسطین اشغالی و در غزه و رفح رقم می‌زند یا به پذیرش «آتش‌بس» و قطع امتداد فاجعه بشری و انسانی می‌انجامد.

ابوالقاسم قاسم زاده: با میانجیگری دولت‌های مصر و قطر دیروز اعلام شد که حماس طرح آتش‌بس را پذیرفته است. همزمان «نتانیاهو» بدون پاسخ به علنی شدن پذیرش آتش بس از سوی حماس، بار دیگر بر ادامه حملات نظامی هوایی و زمینی ارتش اسرائیل در منطقه «رفح» تأکید کرد! 

2 روز گذشته مرحله به مرحله بمباران‌ها و کشتار فلسطینیان در این منطقه ادامه داشته است. رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته از تماس تلفنی 30 دقیقه‌ای «بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره پذیرش آتش‌بس از سوی حماس و اصرار نتانیاهو به ادامه حملات نظامی در «رفح» خبر دادند. گفته شده است، گفتگوها در سطح بالا بین کاخ سفید و «نتانیاهو» برای پذیرش آتش‌بس ادامه دارد! 

رد پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو، انزوا و شدت نفرت و انزجار از او در آمریکا و اروپا را فراگیر و تشدید کرده است. در همین راستا دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر توقف فوری جنگ و کشتار در «غزه» و «رفح» تأکید کرده است.

دیروز سازمان بهداشت جهانی به جامعه جهانی هشدار داد که «ادامه عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه، فاجعه انسانی را تشدید خواهد کرد و موج تازه‌ای از «آوارگی» به راه خواهد انداخت و گرسنگی و سوء تغذیه با این حمله چند برابر خواهد شد.» 

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت: «با توجه به شرایط مخاطره‌آمیز زندگی و از کار افتادن سیستم بهداشت در «رفح»، هرگونه عملیات در این محدوده که مملو از جمعیت و خانواده‌های آواره فلسطینی شده است، فاجعه انسانی را به میزان چشم‌گیری بالا می‌برد و عملیات امدادرسانی را اکنون به شدت متزلزل کرده است و به نقطه شکست و ظهور و بروز فاجعه انسانی رسانده است.» خبرگزاری‌ها در داخل رفح گزارش می‌دهند که یک میلیون و چهارصد هزار نفر اکنون در «رفح» مستقرند که بسیاری از آنها از نقاط دیگر فلسطین به این شهر هجوم آورده‌اند! 

در این شرایط پس از هفته‌ها مذاکره، آتش‌بس میان حماس و اسرائیل هنوز پیشرفت چشم‌گیری ندارد. روز گذشته حماس اعلام کرد، توافق پیشنهادی که مصر و قطر و آمریکا میانجی آنند را پذیرفته است. اما دولت نتانیاهو گفته است که آنچه حماس پیشنهاد کرده، به‌طور چشم‌گیری با «خواسته‌های اساسی اسرائیل تفاوت دارد.» در همین حال یک هیأت اسرائیلی عازم قاهره شده است.

در این شرایط برخی خبرگزاری‌های غربی گفته‌اند: «توافق آتش‌بس در دو مرحله‌ اجرا خواهد شد و هر مرحله 42 روز به طول می‌انجامد. انتظار می‌رود در مرحله اول توافق، سربازان زن اسرائیلی در ازای 50 زندانی فلسطینی در زندان اسرائیل آزاد شوند. در طول این مدت نیروهای اسرائیلی در غزه باقی خواهند ماند، اما ظرف 11 روز پس از اجرایی شدن آتش‌بس، تأسیسات نظامی خود در مرکز «غزه» را جمع کرده و از جاده «صلاح‌الدین» مسیر اصلی شمال به جنوب باریکه و از جاده ساحلی عقب‌نشینی خواهند کرد.» 

بنابر گزارش شبکه خبری «نیویورک تایمز»، حماس قصد دارد اجساد گروگان‌هایی که جان باخته‌اند را همراه 33 گروگان که قرار است در مرحله اول توافق آزاد شوند، تحویل ارتش اسرائیل دهد. آزاد کردن شماری از گروگان‌ها بخشی از توافق اخیر است. در این شرایط، کاخ سفید مذاکرات میان حماس و اسرائیل را در «حساس‌ترین» مرحله طی 7 ماه گذشته توصیف کرده و گفته است: «... مذاکرات برای جلوگیری از شکل‌گیری یک حمله نظامی گسترده در «رفح» در دستور کار است!» «نتانیاهو» این طرح و توافق را ناکافی خواند و در پی آن تانک‌های اسرائیلی از سمت غزه وارد گذرگاه «رفح» شدند. 

براساس گزارش وزارت وابسته به جنبش حماس، تعداد کل کشته شدگان غزه در نتیجه جنگ اسرائیل در نوار غزه به 34 هزار و 789 نفر رسیده است. در این شرایط اغلب مراکز خبری، چشم‌انداز آتش‌بس در غزه را در حال حاضر «بسیار مبهم» خوانده‌اند. در حالی‌که «نتانیاهو» بار دیگر به صورت علنی بر ادامه هجوم و حمله نظامی به «رفح» تأکید دارد، جامعه بین‌المللی از دولت آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهند تا «نتانیاهو» را از ادامه حملات نظامی در «رفح» باز دارد و مسیر را برای اعلان آتش‌بس رسمی و اجرای طرح «مصر و قطر» در قاهره فراهم سازد.

اکنون هیچ منطقه امنی در غزه و در باریکه «رفح» وجود ندارد. همه شرایط در هاله‌ای از ابهام نسبت به ادامه کشتارها یا آتش‌بس، حتی به‌صورت موقت می‌چرخد. همه در قاهره، قطر و در اتحادیه اروپا و کاخ سفید در حالت انتظارند؛ انتظاری که یا ادامه و تشدید فاجعه انسانی و بشری را در فلسطین اشغالی و در غزه و رفح رقم می‌زند یا به پذیرش «آتش‌بس» و قطع امتداد فاجعه بشری و انسانی می‌انجامد. اکنون مردم در سراسر جهان و حتی شهروندان اسرائیلی خواهان پذیرش «مذاکره»اند ولی نتانیاهو همچنان به فاجعه‌آفرینی بشری ادامه می‌دهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا