گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد، "محمدعلي شاه حسيني" فرماندار خاتم در پنجمين جلسه انجمن كتابخانه‌هاي عمومي اين شهرستان كه در محل فرمانداري خاتم برگزار شد، با اشاره به مظلوميت كتاب و مطالعه در جامعه گفت: جاذبه‌ها و سرگرمي‌هاي كاذبي كه جايگزين مطالعه مفيد شده و مصداق بارز بطالت است، امروز به چالشي بزرگ براي جامعه ما و به خصوص قشر جوان بدل شده است.
 
وي وضعيت كمي و كيفي زيرساخت‌هاي كتابخانه‌اي را در شهرستان مطلوب ندانست و تصريح كرد: با وجود آمادگي و استقبال خوبي كه براي استفاده از كتابخانه در شهرستان وجود دارد، ولي تعداد كتابخانه‌ها و كمبود تجهيزات و امكانات سخت‌افزاري، جوابگوي اين اشتياق نيست.
 
مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان نيز در اين جلسه ضمن گراميداشت 12 دي‌ماه سالروز سفر تاريخي رهبر معظم انقلاب به استان يزد، اظهار داشت: مطالبات و تأكيدهاي ويژه مقام معظم رهبري به مطالعه و انس با كتاب، وظيفه همه ما را در موضوع ترويج كتابخواني سنگين‌تر مي‌كند.
 
 پارسائيان"، با اشاره به نقش مهم انجمن كتابخانه‌هاي عمومي هر منطقه در توسعه و بسط فرهنگ مطالعه گفت: مصوبات اين انجمن‌ها بايد به سمتي برود كه اثر آن در جامعه ديده شود و نمود عملي داشته باشد.

وي افزود: يكي از درخواست‌هاي ما از مسئولان شهرستان و اعضاي انجمن، پيگيري پرداخت مطالبات معوقه كتابخانه‌هاي شهرستان از شهرداري‌هاي هرات و مروست است.

پارسائيان همچنين تأكيد كرد: با توجه به درآمد پايين شهرداري‌ها در شهرستان، يكي از اقداماتي كه مي‌تواند راهگشاي كتابخانه‌هاي خاتم باشد، راه‌اندازي انجمن خيرين كتابخانه‌ساز شهرستان و استفاده از ظرفيت افراد خير در اين زمينه است.

رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي خاتم نيز در ابتداي اين جلسه با ارائه گزارشي از وضعيت كتابخانه‌هاي شهرستان بيان داشت: هم‌اكنون 7 كتابخانه شهري و روستايي با 35 هزار و 295 جلد كتاب در خاتم داير است كه بيش از 2900 نفر عضو فعال از خدمات اين كتابخانه‌ها استفاده مي‌كنند.

"غلامرضا قانع"، فقدان زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات در شهرستان، كمبود شديد نيروي انساني، كمبود منابع مرجع و نبود فضاي مناسب كتابخانه‌اي را بخشي از مشكلات كتابخانه‌هاي خاتم دانست و افزود: كتابخانه شهيد صدوقي مروست با گذشت 20 سال از  تأسيس آن، هنوز ساختمان مستقلي ندارد و تاكنون بيش از 10 بار، محل اين كتابخانه جابجا شده كه اين موضوع منجر به ريزش شديد اعضا و خسارت‌ به منابع و تجهيزات كتابخانه مي‌شود.

در پايان اين جلسه، با قول مساعد فرماندار مصوب شد مبلغ 100 ميليون تومان از محل اعتبارات فرهنگي شهرستان به توسعه و تجهيز كتابخانه‌هاي عمومي اختصاص يابد.
همچنين با تصويب اعضاي انجمن مقرر شد، كتابخانه شهيد صدوقي مروست تا پايان سال جاري در محل استيجاري فعلي متعلق به آموزش و پرورش شهرستان باقي بماند.
تقدير از اعضاي برتر انجمن، از ديگر برنامه‌هاي پنجمين جلسه انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان خاتم بود.

 

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا