محمد علی پورفلاح

 یزدفردا :محمد علی پورفلاح:حالا که دولت سرسختانه پایش را توی یک کفش کرده و اصرار دارد که مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها را هرچه سریعتر اجرا کند و اصلاً گوشش به حرف مجلس و کارشناسان هم بدهکار نیست، گفتم با این نوشته _ دست کم در میان همه ی هیاهوهای برخاسته_ صدای ضعیفی باشم که شاید به گوش دولتمردی صاحبدل برسد و بفهمد که اقتصاد و معیشت ضعیف شده ما، طاقت این مشت دومی را بر گرده خود ندارد.

در اواخر آذرماه 89 بعد از سالها گفتن و نکردن، طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شد. هیچ کس در اجرایش شکی نداشت. همه ی بزرگان اقتصادی می دانستند که زمان اجرای این کار، دیر هم شده است. اما برای اجرای بهتر آن شرط و شروطی داشتند. مهمترینش، آهستگی و طمانینگی در اجرا بود.

درهرصورت طرح اجرا شد. چندماهی زمان لازم بود تا غول گرانی و تورم از جا برخیزد و حرکت، آغاز کند. من تصور عجیبی از این غول بی شاخ و دم دارم. چون بیش از سی سال است که هر روز اسمش را شنیده ام و سایه نحسش را بر سر زندگی خود و اطرافیانم حس کرده ام.

هر دولتی با هر منش سیاسی هم که آمده، انگار هوس دست و پنجه نرم کردن با این غول سرگردان را نداشته و ندارد. همه از کنار او یواش و آهسته گذر کرده اند. در زمان جنگ که خود ما مردم هم به خود اجازه نمی دادیم در حالی که کشورمان در حال جنگ است و جوانانمان در میدان نبرد هستند، از دولت، رفاه و ارزانی و فراوانی بخواهیم. اما در دولت های سازندگی و اصلاحات و عدالت که خواستیم به وضع معیشتمان پرداخته شود، کسی گوش نکرد یا اگر خواستند، نتوانستند.

همه جا هو افتاد که ایرانی ها بیشتر از همه انرژی هدر می دهند، چون ارزان است و هرچیز هم که ارزان به دست آدم برسد، قدرش را نمی دانند. همیشه گفته می شد که فلان مبلغ بابت یارانه سوخت و انرژی پرداخت می شود که اگر بتوان آن را هدفمند کرد، وضع ما از این رو به آن رو می شود. به علاوه آنکه دولتمردان با اطمینان می گفتند که با اجرای طرح هدفمندی، ارزانی هم خواهد آمد. حالا 15 ماه است که طرح، نیمه بند اجرا شده و در همین مرحله هم بجای ارزانی، گرانی آمده و هرکجا که می نشینی و با هر که صحبت می کنی، حرف اصلیش بر سر همین مسئله است.

دولت نباید یک دندگی داشته باشد. باید بنشینند و بررسی کنند و اگر دیدند طرح به جای آسودگی خیال مردم، آشفتگی برای آنها داشته، نه تنها مرحله دوم را اجرا نکنند بلکه در چگونگی اجرای مرحله اول هم تجدید نظر کنند. بی شک تامین رضایت خاطر مردم و کوشش برای ایجاد آسایش برای آنان، از اهم وظایف دولتمردان است.   

حرف حساب من این است، با وجناتی که از مرحله اول هدفمندی یارانه ها دیدیم، لطفاً کمی آهسته تر، نفس ما همین اول کار برید. کمی بنشینید تا نفسی چاق کنیم. 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا