محمد سعید صالحی فیروز آبادی - چند ماهی است واحد پول کشورمان در معرض نوسانات شدیدی در برابر پولهای خارجی قرار دارد . در چند بخش به چرایی این نوسانات و ویژگیهای خاص اقتصاد کشورمان پرداخته می شود و برخی از ویژگیهایی که اقتصاد کشورمان را از اقتصاد بسیاری از کشورها متمایز می نماید، شرح داده می شود.

یزدفردا :محمد سعید صالحی فیروز آبادی - چند ماهی است ریال کشورمان در معرض نوسانات شدیدی در برابر پولهای خارجی قرار دارد.در چند بخش به چرایی این نوسانات و ویژگیهای خاص اقتصاد کشورمان پرداخته می شود و برخی از ویژگیهایی که اقتصاد کشورمان را از اقتصاد بسیاری از کشورها متمایز می نماید، شرح داده می شود.

   بخش اول: مقدمه - و چگونگی  داستان آفریده شدن پول

مقدمه

چند ماهی است ریال کشورمان در معرض نوسانات شدیدی در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی قرار دارد.قیمت دلار که در تابستان امسال نرخی  حدود 1150 تا 1200 تومان داشت ،در شروع نوشتن این نوشته 1700 تومان و در هنگام تایپ  این نوشته تا 2100 تومان در بازار آزاد مبادله می شود.چه عواملی باعث چنین کاهش ارزش پولی شده است؟ آیا هدفمندی یارانه ها علت مهم چنین کاهش ارزشی بود؟ و یا آنچنان که غربیها می گویند آنان باعث وارد آمدن چنین فشاری به اقتصاد کشورمان شده اند.در چند قسمت نویسنده سعی می نماید زوایایی از پول ایران  را که به آن کمتر پرداخته شده و یا اصولا به آنها توجهی نشده است رونمایی کند.  نتیجه ای که نویسنده در پایان از این نوشته خواهد گرفت چنین است:گره پول کشورمان تنها به دست محافل اقتصادی کشور و یا بانک مرکزی و دولتها باز نخواهد شد.باز شدن  این گره نیاز به عزم جدی تمام مراکز دانشگاهی و بویژه حوزوی  دارد. تا زمانی که مراکز دانشگاهی به طرح موضوع و ریزکاوی اقتصاد کشور نپردازند ، و مراکز و مراجع معتبر حوزوی شهامت رویارویی با مباحث و نظریه پردازی را در این زمینه نداشته باشند،در اقتصاد کشور همچنان بر پاشنه همیشگی خواهد چرخید. کشور همچنان درگیر تورمهای سرسام آور خواهد شد و دولتها مانند همیشه مجبور خواهند بود برای دور کردن موقت اقشار حقوق بگیر و کارگر و کارمند از فقر ،به تزریق پول بدون پشتوانه به اقتصاد کشور مشغول باشند.   

داستان پیدایش پول

پول چیست ؟ سیر تحولات آن چگونه شروع شد؟همه چیز از تفکر و خلاقیت بشر شروع شد.تفکر بشری او را به کشف آتش و ساخت ابزار برای شکار حیوانات و کشاورزی راهنمایی کرد.برآورده شدن راحت تر نیازهای غذایی   فرصت بیشتری را برای اندیشیدن فراهم نمود.  نتیجه این فرصت بیشتر ،کشف نیازهای جدیدتر  بود.بشر متوجه شد برای راحت تر زندگی کردن ،علاوه بر غذا ،به لباس ،مسکن و بسیاری از چیزهای دیگر احتیاج دارد. کار نیازهای انسان را فراهم می نمود.او در هنگام کار متوجه شد ،چنانچه هر کسی در هنگام کار وظیفه معینی را بر عهده گیرد به علت مهارتی که در آن کار پیدا می کند کار سریعتر پیش می رود.سرعت تولید محصول افزایش می یابد و حاصل کار چشمگیرتر می شود.در این زمان بود که تقسیم کار اتفاق افتاد.تقسیم کار آغاز داستانی بود که  پایان آن  آفرینش پول بود.در ابتدا انسانها مجبور بودند کالاهایشان را با یکدیگر معاوضه نمایند.هر بار جابجایی این کالاها برای معاوضه انرژی زیادی را طلب می کرد. سرانجام بشر پول را ابداع نمود.پول چیزی بود که ارزش کالاها را در حجم و وزنی کم متراکم می نمود.با ابداع پول زحمت آدمها در جابجایی کالا ها کم شد.در ابتدا ارزش ذاتی پول در خود پول نهفته بود.سکه های طلایی ، نقره ای و برنزی مبادلات را آسان کردند.با پیدایش این سکه ها جوامع انسانی نیاز به مراکز قدرتی داشتند تا تولید این سکه ها را ساماندهی نموده و عیار و وزن معینی را برای سکه ها تعیین کنند.این کار باعث می شد افراد در هنگام مبادلات متضرر نشوند . با پیدایش و شکل گیری حکومتها  آنها به خوبی از پس این کار یعنی ساماندهی مسکوکات بر آمدند . هر دولت سکه هایی را به نام خود ضرب می کرد.داستان در اینجا تمام نمی شود.دولتها نیز هر روز نیازهایشان بیشتر می شد  و در آمدهایشان  محدود بود.آنها هر سال از وزن  و عیار سکه ها می کاستند.مردم  دیگر نمی توانستند به سکه های خود اعتماد کنند.این بی اعتمادی به سکه ها خواه نا خواه به بی اعتمادی به حکومتها  گسترش می یافت و یکی از علل مهم  رقم خوردن سرنوشت  حکومتها در دوره های مختلف تاریخی بود.

ادامه دارد

در یزدفردا قسمت های بعدی منتشر خواهد شد

با ما همراه باشید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا