گروه اقتصادی-هرمزی: نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سهم ناچیز مبادلات کشورهای عضو اکو بشدت انتقاد کرد.

 
مهندس غلامحسین شافعی در گفتگو با خبرنگار ما بابیان اینکه باید فکر اساسی درخصوص افزایش سطح مبادلات اقتصادی کشورهای عضو اکوکرد تصریح کرد: متأسفانه سطح مبادلات اقتصادی ایران با اعضای این بلوک اقتصادی بیش از 7 درصد نیست درصورتی که باتوجه به ظرفیتهای موجود در اقتصاد این کشورها بایدروابط اقتصادی بین این کشورها گسترش یابد. 
وی بابیان اینکه در همین راستا تصمیم گرفته شد کارگروه هایی برای شناسایی وگسترش تعاملات بین ایران وپاکستان شکل گیرد، افزود: کارگروه ایالت پنجاب پاکستان به مرکزیت لاهور در قالب هیأتی برای انجام مذاکرات مقدماتی به خراسان رضوی سفر کرده اند وهمچنین قرار است کارگروهی از خراسان رضوی به لاهور سفر کند.وی بابیان اینکه سطح مبادلات ایران و پاکستان بسیار ناچیز است، تصریح کرد:در حالی که ظرفیتهای بالایی برای گسترش مبادلات تجاری بین دوکشور وجود دارد، اما یک سؤال بزرگ بی پاسخ مانده که چرا سطح تجارت با این کشورهمسایه این قدر پایین است .
وی درعین حال به رقم ناچیز مبادلات تجاری دو کشور اشاره نکرد، اما افزود: مشکلاتی دربخشهای تعرفه های گمرکی وهمچنین در بخشهای مالیات و حمل ونقل ریلی وجاده ای بین دوکشور وجود دارد که باید حل وفصل شود، ضمن اینکه باید نهادهایی نیز برای نظارت برسالم سازی مبادلات اقتصادی این دو کشور ایجاد شود .
به گفته وی افزایش سطح مبادلات دوکشور بخصوص استان خراسان رضوی وایالت پنجاب در کالاهایی چون برنج، گندم، گوشت وهمچنین تشکیل کنسرسیوم مشترک بین این دواستان قرار است مورد بررسی قرار گیرد .شافعی همچنین در جلسه ای که باحضور هیات عالی رتبه که از لاهور مرکز ایالت پنجاب در اتاق بازرگانی استان تشکیل شده بود، اظهارداشت: با اینکه این دو کشور جزودوبلوک بزرگ یعنی اکو و سازمان کنفرانس اسلامی هستند، اما میزان مبادلات اقتصادی دوکشور با وجود مشترکات فرهنگی مذهبی وسنتی بسیار کم است .
وی بابیان اینکه ناوگان حمل ونقل ریلی پاکستان بسیار فرسوده است، تأکید کرد: حمل و جابه جایی کالابین دو کشور زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و از سویی مسیر جاده ای این دو کشور بخصوص مسیر بعد از زاهدان تا پاکستان از وضع مناسبی برخوردارنیست .نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به این نکته که نحوه ضمانت اجرایی پروژه های اقتصادی بین دوکشور شفاف نیست افزود: در این راستا باید برای فعالان اقتصادی شفاف سازی کرد تا ابهامها رفع شود .
به گفته وی باید مبادلات اقتصادی دواتاق ایالت پنجاب و خراسان رضوی با نظم بهتری انجام گیرد .

مشکلات را تأیید می کنیم

در این نشست سناتور ومشاور سر وزیر ایالت پنجاب پاکستان بااشاره به مشترکا ت فرهنگی وسنتی بین ایران وپاکستان تصریح کرد: ماهم تأیید می کنیم که سطح مبادلات دوکشور بسیار نازل واین مایه تاسف است.سردار ذوالفقار علیخان کهوسه با تأکید براینکه با تشکیل کارگروه های دواتاق وتوجه مسؤولان دوکشورسعی خواهد شد مشکلات گمرکی وحمل ونقل حل وفصل شود بیان کرد: باید سفر هیأتهای فرهنگی وتجاری بین دو کشور را گسترش دهیم تا نیازهای دوکشور رفع شو د. وی از فعالان اقتصادی و صنعتگران خواست در بخشهایی که دارای پیشرفتهای قابل توجهی هستند در پاکستان سرمایه گذاری کنند.

چرا از آمریکا گندم می خرید؟
د رهمین حال رئیس هیأت مدیره شرکت بازرگانی بین المللی t sc پنجاب نیز گفت: شنیده ایم ایران از امریکا گندم وارد می کند، بنابراین ما اعلام آمادگی می کنیم که می توانیم به جای آمریکا، گندم مرغوبتر و موردنیاز ایران را تأمین کنیم .
محسن بخاری افزود: ما نیز از مسؤولان شما می خواهیم در مالیات وتعرفه های گمرکی باهدف کاهش آن تجدید نظر کنند.
وی بابیان اینکه 50 روز دیگر نمایشگاهی در لاهور برگزار خواهد شد، بیان داشت: این نمایشگاه برای حضور فعالان اقتصادی ایران تشکیل می شود ودر این ارتباط از 100 تاجر ایرانی دعوت به عمل آمده است.
وی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه امکانات خوبی از جمله فضای رایگان در اختیار تاجران ایرانی قرار می گیرد . 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 41981
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا