محمد هادی سمتی

نوشتاری در حمایت از مواضع آیت الله حاج سید احمد خاتمی «دامت برکاته»  درباره مسئله بی حجابی

بسم الله الرحمن الرحیم

ألحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا أبی القاسم محمد صلی الله علیه و آله الطیبین الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین من الان إلی قیام یوم الدین

آن چه در پی می‌آید نوشتاری است در اعلام حمایت از خطبه های عالمانه و روشن گرانه نماز جمعه تهران که در  تاریخ هیجدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک هجری شمسی توسط عالم بصیر فقیه اهل البیت «علیهم السلام» حضرت آیت الله حاج سید احمد خاتمی «دامت برکاته» ایراد گردیده است.

مسئله عفاف و حجاب که از مسائل بسیار مهم و قابل توجه در همه زمان‌ها بوده و هست  متأسفانه در کشور ما دستخوش تحریف‌ها ، هجمه ها و تعریف‌های غیر کارشناسی گردیده که به همین میزان باعث بروز عمق بیشتر فاجعه بی بند و باری اخلاقی در سطح جامعه گردیده است.

در این میان بحث‌های مختلفی نیز به خصوص در چند ساله اخیر در سطح کلان و توده مردم مطرح گردیده و می‌گردد که ضمن این که از اهمیت این مسئله خبر می‌دهد اما گاهی باعث مغلطه های بسیار خطرناک در این زمینه گردیده است.

این که ما در مورد حجاب و عفاف تقسیم بندی بد حجابی و بی حجابی را قائل باشیم (یعنی این که برخلاف نص صریح قرآن کریم و روایت اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» می‌شود حجاب داشت اما بیرون بودن چند تار از مو یا قسمت‌هایی از بدن که از لحاظ شرعی باید پوشیده باشد به این حجاب ضرری وارد نمی‌سازد و به تعبیر برخی به جایی بر نمی‌خورد) از مصادیق این مغلطه است.

بگذریم از این که برخی فقط کار فرهنگی را لازم می‌دانند و برخورد قانونی  با مسئله بی حجابی  در صورت لزوم را انکار می‌کنند در حالیکه بر طبق روایتی از احیاگر مذهب شیعه اثنا عشری حضرت امام جعفر صادق «علیه السلام» خدا زبان را برای گشادن (گفتن) و دست را برای بستن (کار نکردن) نیافریده است، بلکه باید این دو عضو، زبان و دست، با هم گشاده و با هم بسته شوند (1).

به دنبال این حقیقت دینی ، مرزبانان دین و فرهنگ دینی برخود لازم می‌دانند که از مظاهر دینی دفاع جانانه نموده و به همان میزان از مظاهر ضد دینی اعلام برائت کنند و آحاد جامعه خود را به این دو مهم آگاهی دهند.

استاد گرانقدر و بصیر ما حضرت آیت الله حاج سید احمد خاتمی «دامت برکاته» در خطبه های نماز جمعه تهران که در تاریخ فوق ایراد گردید در بخشی از خطبه دوم همانند خطبه های دیگر ایشان به این مسئله به طور مبسوط پرداختند و نسبت به وضعیت حجاب و عفاف ابراز نگرانی فرمودند و با تأکید بر اینکه ما در عرصه عفاف و حجاب وضعیت خوبی نداریم، تصریح کردند: بارها پیش آمده که خانواده شهدا با صراحت اعلام کردند افتخار می‌کنیم فرزندانمان را در راه خدا داده‌ایم اما این چه بساطی است که وقتی کسی از بیرون وارد کشور می‌شود متعجب می‌شود که آیا  این ایران اسلامی است؟.

ایشان همچنین نسبت به وضعیت سینمای کشور نیز ابراز نگرانی فرمودند: وضعیت سینما خوب نیست این را سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران نمی‌گوید بلکه اهالی سینما می‌گویند حتی کسانی که با سلیقه بنده همراه نیستند.

اما بعد از گذشت یک هفته از ایراد این خطبه و افشاگری برخی از چهره های سینمایی که در این عرصه‌ها ابراز نگرانی کردند ، نهادهای فرهنگی هیچ اعلام موضع و حمایتی از این خطبه ننمودند که جای تأسف بسیار دارد.

قابل توجه این که ما در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار  داریم که به شهادت همه کسانی  که حتی  یک بار از این نمایشگاه  دیدن کرده‌اند  ، بی حجابی در آن موج می‌زند.

ضمن حمایت تمام عیار از مواضع و مبانی استاد عزیز ،فرزانه و بصیر حضرت آیت الله حاج سید احمد خاتمی «دامت برکاته» ، در خصوص مسائل فرهنگی کشور از نهادهای فرهنگی و دینی توقع و انتظار می‌رود نسبت به مسئله حجاب و عفاف ابراز مواضع قاطع داشته باشند و از غفلت نسبت به این موضوع به شدت پرهیز کنند که این وضعیت اگر ادامه یابد نه تنها کم رنگ‌تر نخواهد شد بلکه مانند یک ویروس دامن تمام جامعه را خواهد گرفت.

والسلام علی عبادالله الصالحین

محمد هادی سمتی

پی نوشت:

(1)مَا جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَسْطَ اللِّسَانِ وَ کَفَّ الْیَدِ وَ لَکِنْ جَعَلَهُمَا یُبْسَطَانِ مَعاً وَ یُکَفَّانِ مَعاً. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8 جلد، ج 5؛ ص 55 دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا