تنها کمتر از دو هفته دیگر به بسته شدن پرونده انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باقی است و در این بین بررسی کیفی انتخابات دور اول حاوی نکات جالبی است که پرداختن به آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش تابناک، در بین 15 نفری که بیشترین درصد آراء را از رای دهندگان کسب کرده‌اند فقط  تعدادی از چهره‌های سرشناس مجلس هشتم به چشم می‌خورد.

بنابراین گزارش روبرت بکلریان با 100 درصد آرا ، کارن خانلری با 91.03 درصد آرا  و سیامک مره صدق با 90.56 درصد آرا  و اسفندیار اختیاری کسنویه 74.8 درصد آرا از منتخبین اقلیت‌های مذهبی هستند که نام آنها بین پنج نفر اول دارای بیشترین درصد آراء ماخوذه به چشم می‌خورد.

اما درصد بالای آرای این افراد در حالی است که آراء آنها و در نهایت تعداد رای‌ دهندگان کمتر از 5000 نفر در حوزه انتخابیه آنها می باشد.

بنابراین گزارش، به ترتیب درصد آراء ماخوذه سید ناصر موسوی لارگانی(78.68  درصد آرا)، قسیم عثمانی(69.73درصد آرا)، موسی غضنفر آبادی 67.14 درصد آرا)، سید راضی نوری(66.87 درصد آرا)، علی اردشیر لاریجانی(65.17 درصد آرا)، محمدرضا تابش(65.12 درصد آرا)، صید عیسی دارایی(63.8 درصد آرا)، کاظم جلالی(61.89درصد آرا )، مهدی دواتگری( 60.36 درصد آرا)، یوناتن بت کولیا (59.19 درصد آرا)، محمد دهقانی نقندر (57.36درصد آرا) یازده نفر دیگری هستند که بیشترین درصد آراء ماخوذه را توانستند کسب کنند.

قرار گرفتن اسم افرادی همچون علی لاریجانی ، کاظم جلالی در بین این افراد در حالی  که بیشترین حجم تخریب‌ها علیه این دو نفر از ماه‌ها قبل از انتخابات  در دو شهر قم و شاهرود بر علیه این دو نفر انجام گرفت، ضمن آن‌که نشان از مقبولیت بالای این افراد دارد، نشان دهنده هوشیاری و آگاهی مردم فهیم ایران است، که کاندیدای مورد نظر خود را نه از بین تبلیغات بلکه با علم و شناخت شخصی انتخاب می‌کنند.

این هوشیاری و رای این دو نفر بزرگترین پیام را برای افراد و جریاناتی دارد که سعی می‌کنند در فضای انتخابات با تکیه بر بد اخلاقی‌های سیاسی و تخریب چهره رقیب، خود یا فرد مورد نظر جریان خویش را بر کرسی بنشانند.

اتفاق میمونی که می تواند از یکسو مورد توجه گروه‌ها و نامزدهای این دور انتخابات قرار گیرد و از سوی دیگر با توجه بر در پیش بودن انتخابات دور دوم و آغاز تبلیغات انتخاباتی، علاوه بر اینکه هیات‌های نظارت باید مراقبت بیشتری برای صیانت از کلیت انتخابات به کار ببندد، کاندیداها هم باید مراقب باشند که تبلیغات منفی علیه رقبا ممکن است برعکس جواب دهد و باعث شود علاوه بر آخرت خود، این دنیای خود را نیز از دست بدهند.

از دیگر نکات جالب این لیست قرار گفتن محمدرضا تابش در رده دهم این رده بندی، آنهم پس از سه دوره نمایندگی است. وی که انتصابش به رئیس جمهور سابق ایران یکی از زمینه‌های محبوبیت بالای وی در زادگاه سیدمحمدخاتمی به حساب می‌آید، در حالی برای چهارمین بار به بهارستان راه می‌یابد که پروین احمدی‌نژاد نتوانست در انتخابات اخیر در زادگاه پدری موفقیتی کسب کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا