«ولی نصر»، فرزند سید حسین نصر فیلسوف ایرانی و عضو دائم شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا، و از اساتید شناخته شده مسائل خاورمیانه در غرب به بررسی اتحاد غرب در برابر ایران پرداخته است.

آقای نصر که نظرات خود را در خبرگزاری بلومبرگ منتشر می‌کند، مدعی شده است که برای پیشرفت مذاکرات با ایران، اتحاد غرب نباید بشکند!

 

به گزارش «تابناک»، ولی نصر معتقد است که فضای مثبت مذاکرات استانبول، این امید را در دل بسیاری ایجاد و بر زبان بسیاری جاری کرده است که مذاکرات 3 خرداد در بغداد، گام بلندی در حل مناقشه اتمی بین ایران و غرب باشد.

 

از دید نصر، ایالات متحده خواهان این است که ایران فعالیت‌های خود را گسترش ندهد، غنی‌سازی را محدود کند و در مقابل بازرسی‌های بین‌المللی بازتر برخورد کند اما موفقیت آمریکا در مذاکره با ایران منوط به این است که بتواند گروه 5+1 را در برابر ایران متحد نگاه دارد. اما این همگرایی 6جانبه، در خطر است.

 

آسیب‌پذیری سیاست آمریکا از دو ناحیه است. یکی این که حفظ همراهی روسیه و چین سخت‌تر شده است و خطر جدی‌تر این است که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده فرانسه تحت فشار بحران اقتصادی مایل نباشد که به اندازه سلف خود با آمریکا همراهی کند.

 

قبل از روی کار آمدن نیکولا سارکوزی در سال 2007، فرانسه همانند سایر کشورهای اروپایی، موضعی نرم‌تر از موضع آمریکا را در قبال ایران اتخاذ کرده بود اما موضع فرانسه با به قدرت رسیدن سارکوزی تندتر شد و عملکرد وی بود که کلیت اروپا را در برابر ایران به تندروی کشاند.

 

اولاند متفاوت از سارکوزی است و بلافاصله پس از پیروزی وی، میشل روکار نخست‌وزیر سوسیالیست فرانسه در سفری غیررسمی اما نمادین به ایران رفت. هرچند اولاند در ظاهر از موضع آمریکا در برابر ایران حمایت کرده است، ولی سخنان مقامات ایرانی پس از دیدار با میشل روکار نشان داد که ایرانی‌ها مطمئن شده‌اند که از این پس، فرانسه طرف تندروی نشسته بر سر میز مذاکرات نیست.

 

ادامه بحران اقتصادی، چالشی دیگر بر سر راه اتحاد اروپا در برابر ایران است. تحریم نفت ایران می‌تواند به هزینه بالاتر انرژی برای اروپا منجر شود و باعث نارضایتی داخلی در اروپا شود. ضمن این که ایران می‌تواند با ارائه پیشنهادهای بهتر برای فروش نفت، اروپا را نیز همانند چین اغوا کند و مقابله با ایران را از اولویت‌های سیاسی اروپا خارج کند.

 

به محض این که موضع اروپا نرم‌تر شود، حفظ همراهی چین و روسیه نیز سخت‌تر خواهد شد به خصوص که رابطه آمریکا با چین، اخیرا با مشکلاتی مواجه شده است و روسیه نیز در دوران پوتین به دنبال این خواهد بود که قدرت آمریکا را مهار کند و اجازه ندهد از حد مشخصی فراتر رود.

 

این خبرها برای ایران خوش است!. همراهی غربی‌ها با یکدیگر علیه برنامه هسته‌ای ایران در حال تضعیف است، تقریبا به طور قطع اعمال تحریم‌های جدید در کار نیست و هماهنگی در اعمال تحریم‌های فعلی نیز از بین خواهد رفت. چنین فرضیاتی به ایران اعتماد به نفس خواهد داد و موضع ایران را در مذاکرات سخت‌تر خواهد کرد.

 

بنابراین، چالش فعلی آمریکا این است که متحدان اروپایی و روسیه و چین را در کنار خود حفظ کند. اگر آمریکا موفق به این کار نشود، مذاکرات بغداد ارمغانی برای غرب نخواهد داشت و به جای گشایش جدی در مذاکرات، طرفین بار دیگر در مسیری وقت‌گیر و بی‌نتیجه خواهند افتاد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا