یزدفردا : اگر تا کنون گذازتان به کوهستان های اطراف یاسوج افتاده باشد، بی تردید در این ایام شاهد یکی از با شکوهترین مناظر کم نظیر این منطقه خواهید بود.سرزمین لاله‌های واژگون، مکانی آشنا در نزد تمامی دوستداران طبیعت بشمار میرود .

در این ایام یاسوج مقصد خیل عظیم دوستدارانی است که به تماشای آن عازم منطقه دنا در جوار استان کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری می شوند. لاله واژگون، گیاهی است بومی زاگرس که به نامه های «تاج قیصر» ، «گُل اَشک»، «اشک مریم» مشهور است .در بهار این گل سر بزیر تا ارتفاع یکصد و بیست سانتی متر با گلبرگ‌های سرخ و زرد رشد وچشمهای هر بیننده ای را خیره می کند.

بهار که بیاید بوی ریواس، بابونه عطری دلفریب را در دامنه های دنا می پوشاند. بیشترین سطح رویش این گل به کهگیلویه و بویراحمدو کوهپایه‌های دنا اختصاص دارد و این گل سر به زیر در بخش دیگری نیز در منطقه استان چهارمحال و بختیاری به رنگهای نارنجی متمایل به قرمز رشد میکند. زمانی نه چندان دور مناطق ییلاقی «دامنه‌های دنا»، سرشار از رنگ آمیزی خیره کننده لاله های واژگون بشمار می آمد. سیل ورود گردشگران و عدم مراعات اصول زیست محیطی توسط کسانی که برای تفرج و لذت از این مناظر، به این منطقه هجوم می آورند، موجب شده تا هکتارها از زیستنگاه لاله های واژگون بخصوص در منطقه کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار گیرد. لاله‌های واژگون در تمام سال تنها چند روزی را میهمان دنانشینان است و هر سال اوایل اردیبهشت ماه گل می‌دهد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا