یزدفردا:اگرچه جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیاری برای نشان دادن حسن نیت، موفقیت و به نتیجه رساندن مذاکرات استانبول2 و بغداد از خود نشان داد، اما این غربی ها بودند که باردیگر برطبل بی صداقتی کوبیدند و پاسخ قانع کننده ای درباره مذاکرات و بسته پیشنهادی کشورمان در بغداد ندادند.
 ملیت، برخی دیپلمات های ایرانی حاضر در مذاکرات بغداد اعلام کرده اند که به رغم درخواست ایران برای ارائه پاسخ به بسته پیشنهادی کشورمان از سوی 1+5، گویا غربی ها و به خصوص آمریکایی ها حاضر به ارائه پاسخ در مذاکرات نشده اند.
کشورهای غربی پاسخ به بسته پیشنهادی ایران را به آینده موکول کرده و البته زمانی هم برای آن مشخص نکرده اند.
به این ترتیب مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در بغداد در دور دوم هم به پایان رسید. مذاکراتی که گفته می شود، حاصل مشخصی نداشته و غربی ها کارشکنی بسیاری در قبال آن داشته اند. در عین حال هم دیپلمات ها تصویر مذاکرات استانبول2 را بسیار روشن تر از مذاکرات بغداد دانسته اند.

نخستین نشانه‌های ابهام در موفقیت مذاکرات

در حالی که دور دوم مذاکرات هسته‌ای در بغداد میان ایران و ۱+۵ آغاز شده، اخبار برخی منابع، حاکی از ابهام در فضای مذاکرات و عدم موفقیت طرفین در نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر است.
شبکه خبری «پرس‌.تی‌.وی» به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خبر داد، چشم‌انداز گفت‌و‌گو‌ها مبهم است و اگر گروه ۱+۵ بسته پیشنهادی ایران را نپذیرد، موفقیت مذاکرات با تردید جدی روبه‌رو خواهد شد.
البته این شبکه جزییات بیشتری در این باره اعلام نکرده و در مورد محتوای بسته پیشنهادی کشورمان و یا پیشنهادهای طرف مقابل نیز توضیحی نداده است.
این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از وجود یک سری عدم توافقات جدی در مذاکرات روز گذشته خبر می‌دادند.
بنا بر این گزارش، مهمترین خواسته طرف ایرانی، برداشته شدن تحریم‌ها در ازای انجام اقدامات اعتمادساز از سوی ایران بوده؛ اما در بسته پیشنهادی ۱+۵ اشاره‌ای به موضوع برداشته شدن تحریم‌ها نشده است.
از سوی دیگر، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیشب و امروز در حاشیه مذاکرات بغداد با هم دیدار و گفت‌و‌گو داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در دیدار صبح امروز، جلیلی نظر خود را درباره بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ داده، ولی اشتون راجع به پیشنهادهای ایران نظری نداده است.
به نظر می‌رسد، هم‌اکنون مهمترین مشکل، یکپارچه نبودن طرف مقابل و وجود چندصدایی در میان آنهاست؛ بنابراین، این گروه نتوانسته درباره پیشنهاد‌های ایران به جمع‌بندی برسد و همین امر، چشم‌انداز مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام می‌برد.

مذاكرات روز دوم ایران و 1+5 پایان یافت

مذاكرات روز دوم و پایانی ایران و 1+5 در محل دارالضیافه نخست وزیر عراق ظهر امروز (پنجشنبه) پایان یافت.
به گزارش خبرنگار ایسنا اعزامی به بغداد، تا این لحظه 1+5 جمع بندی از بسته پیشنهادی ایران که هیات ایرانی تمایل دارد آن را در بغداد بشنود ارایه نکرده است.
پس از رایزنی هلگا اشمیت، معاون اشتون با نمایندگان 1+5 و در اختیار گذاشتن پاسخ‌های ایران به آنها درباره ابهاماتشان درباره بسته پیشنهادی ایران، به نظر می‌آید 1+5 تصمیمی برای ارایه جمع بندی‌اش درباره بسته ایران در بغداد ندارد.
با وجود دو دور گفت وگوی سعید جلیلی و کاترین اشتون به طور دوجانبه و رد و بدل نظرات و پیشنهادات اما 1+5 هنوز حرف جدیدی برای ایران ندارد.
ایران تاکید دارد با توجه به این که ارزیابی‌اش از بسته آنها را ارایه کرده است، جمع بندی 1+5 را درباره بسته‌اش در بغداد بشنود، اما به نظر می‌آید غرب به ویژه آمریکا تمایلی برای ارایه جمع بندی یا نظرش درباره بسته ایران در بغداد ندارد.
دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات معتقدند که رویکرد 1+5 در استانبول مثبت‌تر و امیدوارکننده‌تر از آن چیزی است که در بغداد دیده می‌شود.

تعویق کنفرانس خبری اشتون و جلیلی

کنفرانس خبری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست بغداد یک ساعت دیگر به تعویق افتاد.
به گزارش مهر، هرچند پیش از این اعلام شده بود که پس از پایان مذاکرات 1+5 و ایران، "کاترین اشتون" و "سعید جلیلی" در کنفرانس خبری شرکت می کنند، اما این کنفرانس تا یک ساعت دیگر به تعویق افتاد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز پنجشنبه بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در دور اول مذاکرات ایران و 5+1 بسته ای جامع شامل 5 محور را ارائه داده است که شامل موارد هسته ای و غیر هسته ای است. جمهوری اسلامی ایران در بسته ای که به صورت "گام به گام" تدوین شده، گام های عملی مشخصی را به غرب پیشنهاد کرده است.
از سوی دیگر، غرب نیز پیشنهادهای را در جریان این مذکرات که از دیروز آغاز شد، به ایران ارائه کرده است.

در دیدار باقری و اشمیت چه گذشت

معاون جلیلی بار دیگر محتوای بسته جامع جمهوری اسلامی به گروه 1+5 را برای اشمیت مطرح و تأکید کرد که ایران خواستار دریافت پاسخ روشن و فوری در این زمینه است.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بغداد، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه پس از دور نخست گفت وگوهای ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.
باقری در این ملاقات بار دیگر محتوای بسته جامع جمهوری اسلامی ایران به گروه 1+5 که شامل 5 محور از جمله موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای است را برای اشمیت مرور و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواستار دریافت پاسخی روشن و فوری نسبت به این بسته است.
علی باقری همچنین اصلاحات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران که در بسته پیشنهادی 1+5 لازم است صورت گیرد را به اشمیت منتقل کرد.
براساس این گزارش، هلگا اشمیت پس از دیدار با علی باقری برای انتقال نظرات ایران با گروه 1+5 دیدار و گفت وگو کرد.
علی باقری بنا به درخواست "ما ژائوشو" معاون وزیر خارجه چین با وی نیز ملاقات کرد.
سرگئی ریابکوف هم خواستار ملاقات با باقری شده که هنوز مشخص نیست این دیدار صورت گیرد.
در مذاکرات کارشناسی که پیش از نشست بغداد بین باقری و اشمیت برگزار شد، در خصوص بسته پیشنهادی غرب نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفته بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا