در شرایطی که دور دوم مذاکرات بغداد میان ایران و ۱+۵ از صبح امروز آغاز شد، اخبار ضد و نقیضی درباره ادامه این مذاکرات یا پایان آن و همچنین دستاوردهای هر یک از دو طرف از مذاکرات به گوش می‌رسد.
به گزارش «تابناک»، هر چند برخی خبرگزاری‌ها، ساعتی پیش از پایان گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در بغداد خبر دادند، مدت کوتاهی پس از آن اعلام شد، این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و مذاکره کنندگان تنها برای استراحتی کوتاه از محل برگزاری مذاکرات بیرون آمده بودند.

از سوی دیگر، در حالی که پیش از این اعلام شده بود، برنامه‌ای برای ادامه مذاکرات در کشوری دیگر و زمانی دیگر وجود ندارد، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی، از رایزنی طرفین برای تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی خبر داده که احتمالاً در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

افزون بر این، از شب گذشته تاکنون، اخبار گوناگونی درباره بسته پیشنهادی هر یک از دو طرف منتشر می‌شود، ولی تاکنون از ماهیت دقیق این پیشنهاد‌ها، جزییاتی منتشر نشده است.

به هر حال، بر پایه اخبار منتشره، گروه ۱+۵ یک بسته پیشنهادی به ایران داده که به گفته خود آنها، دربردارنده پیشنهادهای قدیمی و جدید بوده است. با این حال، آن گونه که «واشنگتن پست» می‌نویسد، در این بسته از کاهش تحریم‌های وضع شده علیه ایران، سخنی به میان نیامده است و همین باعث شده از اواخر شب گذشته، اخباری مبنی بر مخالفت طرف ایرانی با پیشنهادهای ۱+۵ منتشر شود.

بنا بر این اخبار، تیم مذاکره کننده ایرانی، پیشنهاد‌های ۱+۵ را قدیمی، نامتوازن و بیش از اندازه جزیی‌نگر ارزیابی و اعلام کرده، خواسته اصلی ایران در مذاکرات، برداشته شدن تحریم‌هاست.

اما ایران نیز متقابل، یک بسته پیشنهادی به ۱+۵ ارائه کرده که دربرگیرنده مسائل هسته‌ای و غیر هسته‌ای بوده است.

گفته می‌شود، از جمله مسائل مورد نظر ایران در این بسته، اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در مدیریت جهانی و حل و فصل انواع مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله مسأله سوریه بوده است؛ ۱+۵ این موضوعات را غیرمرتبط به دستور کار مذاکرات دانسته و از بحث درباره آنها خودداری کرده است.

به این ترتیب، در شرایطی که گفته می‌شود، مذاکرات همچنان در بغداد در جریان است، هنوز هیچ گونه اطلاع دقیق و کاملی از مسائل مورد مذاکره و توافق کردن یا نکردن احتمالی طرفین نیست و بیشتر بحث‌ها در قالب اظهارنظرهای غیر رسمی و گمانه‌زنی مطرح می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا