یزدفردا :با ابلاغ رييس جمهور؛ 650 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و تغذيه مصنوعي منابع آب هاي زيرزميني در سال 91 اختصاص مي يابد

بر اساس تصويب شورايعالي آب، ارائه خدمات به بهره برداران از منابع آب هاي زيرزميني منوط به نصب لوازم اندازه گيري و كنتور بر چاههاي آب شد.

جلسه شوراي عالي آب به رياست دكتر احمدي نژاد برگزار شد و در اين جلسه اولويت اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و تغذيه مصنوعي به منظور كاهش افت سطح آبهاي زيرزميني مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر گرديد اعتباري بالغ بر 650 ميليارد تومان در سال 91 براي اجراي اين طرح ها از سوي شورايعالي آب و با ابلاغ رييس جمهور اختصاص يابد.

همچنين مصوب شد به منظور بهبود بهره‌برداري از آب هاي زيرزميني، با مديريت استانداران و همكاري تمامي دستگاه‌هاي مرتبط در مدت 6 ماه همه چاه هاي فعال كشور با هزينه مالكان به كنتور و لوازم اندازه گيري مصرف آب تجهيز شوند.

شورايعالي آب با توجه به خشكسالي و كاهش طراز آبهاي زيرزميني، ارائه خدمات به مصرف‌كنندگان آب‌هاي زيرزميني را صرفا منوط به نصب لوازم اندازه‌گيري مصرف آب كرد.

تقويت بخش خصوصي در احداث نيروگاه‌هاي برق آبي و توليد برق پاك توسط اين نيروگاه ها از ديگر مواردي بود كه پس از بحث و بررسي درباره آن در اين جلسه، مقرر شد، پيرو اجراي اين مصوبه، مبلغ حاصل از صرفه‌جويي در كاهش مصرف سوخت در حوزه توليد برق، پس از بررسي و تاييد در جلسات سازمان هدفمندي يارانه‌ها، براي توسعه و تكميل نيروگاه هاي برق آبي به وزارت نيرو اختصاص يابد.

بررسي آخرين وضعيت بارندگي‌هاي كشور در سال آبي 91-90 از ديگر موارد مطرح در اين جلسه بود. براساس آمارهاي ارائه شده در خصوص ميزان متوسط بارندگي نسبت به متوسط درازمدت آن و متوسط روان‌آب هاي جاري در سال 90 و 91 نسبت به متوسط درازمدت آن، وزارت نيرو موظف شد با مشاركت مردم ميزان مصرف آب در فصل تابستان را كنترل نمايد.

گزارش اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت و احياي درياچه اروميه از ديگر موارد مطرح در اين جلسه بود و براساس آن شورايعالي آب مصوب كرد، فعاليت‌هاي مربوط به اين موضوع شامل باروري ابرها، لايروبي رودخانه‌ها، جلوگيري از برداشت بي‌رويه آب از مسيرهاي آبريز درياچه و انتقال آب از رودخانه‌هاي مجاور با مديريت استانداران با جديت بيشتري پيگيري شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا