یزدفردا:معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: با اجراي طرح توليد ملي گوسفند و بز، تقويت توليد گوساله خودكفايي گوشت قزمز در 10 سال آينده محقق مي‌شود.

سعادت‌الله عباسي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به برنامه وزارت جهاد كشاورزي براي خودكفايي گوشت اظهار داشت: توليد گوشت قرمز مي‌تواند نياز كشور را تامين كند، اما 10 درصد نياز است كه وارد كنيم و برنامه داريم كه در آينده اين 10 درصد را هم در داخل توليد كنيم.

* اجراي طرح توليد ملي گوسفند و بز براي خودكفايي در گوشت

معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي افزود: براي تحقق اين امر طرح توليد ملي گوسفند و بز در برنامه قرار دارد و با كارهاي اصلاح نژادي و توسعه واحدهاي نيمه صنعتي و  صنعتي پرورش گوسفند در راستاي افزايش دوقلو ‌زايي و مديريت توليد مثل و افزايش بهره‌وري ظرف مدت 10 سال بتوان گوشت گوسفند را در حد نياز كشور توليد كرد.

وي با بيان اينكه طرح توليد ملي گوسفند و بز تصويب و اجراي آن آغاز شده است، گفت: در توليد افزايش كيفيت و رشد توسعه هم مطرح خواهد بود.

*تقويت واحدهاي پروار بندي توليد گوشت گوساله

عباسي افزود: در زمينه توليد گوشت گوساله هم برنامه‌ريزي شده تا واحدهاي پرواربندي تقويت شود و اگر نياز باشد دام پايه مولد هم وارد كنيم، تا توليد گوشت در كشور  متعادل شود.از معاون وزير جهاد كشاورزي سوال شد آيا 10 سال براي خودكفايي در گوشت زمان طولاني نيست؟ گفت، كار اصلاح نژادي و افزايش بهره‌وري زمان‌بر است، همچنين با توجه به فقر مراتع و خشكسالي كه وجود دارد، هيچ چاره‌اي نيست كه گوسفند متكي به مرتع را كاهش داده و توليد به سمت صنعتي و نيمه‌صنعتي حركت كند.عباسي افزود: همچنين لازم است روي توليد صنعتي هم فعاليت‌هاي اقتصادي و بهداشتي انجام شود، تا توليد  اقتصادي و قابل رقابت با گوشت وارداتي باشد كه همه اينها مستلزم زمان است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا