یزدفردا:رييس سازمان دامپزشكي كشور با اشاره به اينكه تب كريمه- كنگو در دام علائم خاصي ندارد، افزود: بيشترين علايم اين بيماري در انسان مشاهده مي‌شود.

سيدمحسن دستور ايسنا – منطقه خراسان، اظهار كرد: سازمان دامپزشكي كشور براي جلوگيري از اين بيماري در انسان اقدامات پيشگيرانه‌اي را در نظر گرفته است.

وي برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي افراد شاغل در كشتارگاه‌ها و سمپاشي‌ دام‌ها و اماكن دامي را از جمله اقدامات پيشگيرانه بيماري تب كريمه – كنگو ذكر و اضافه كرد: در حال حاضر بايد بنا را بر اين گذاشت كه كليه دام‌ها، داراي اين بيماري‌اند.

رييس سازمان دامپزشكي كشور مبارزه با كشتار قاچاق دام را از ديگر برنامه‌هاي پيشگيرانه سازمان دامپزشكي كشور براي بيماري تب كريمه – كنگو دانست و افزود: با توجه به اينكه اين بيماري ممكن است در هر دامي وجود داشته باشد بايد شهروندان از كشتار دام در خارج از كشتارگاه خودداري كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه گوشت‌هاي ممهور به مُهر دامپزشكي به لحاظ مصرف موردي ندارند، عنوان كرد: براي جلوگيري از اين بيماري در جامعه عشايري كشور نيز اقدامات پيشگيرانه‌اي از قبيل دادن دستكش به عشاير و نظارت‌هاي دامپزشكي در حال انجام است.

دستور با تاكيد بر مبارزه با قاچاق دام در كليه استان‌ها به ويژه مناطق مرزي كشور، تصريح كرد: در حال حاضر بحث قاچاق دام نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر شده است.

او با بيان اينكه بيماري تب كريمه – كنگو در سال‌هاي گذشته نيز وجود داشته است، گفت: با توجه به مرگ و مير تعدادي از افراد، كارشناسان سازمان دامپزشكي با همكاري كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به دنبال شناسايي منشا اين بيماري در كشوراند.

وي استفاده از پيش‌سرد را در كشتارگاه‌ها يكي ديگر از عوامل جلوگيري از انتقال بيماري تب كريمه – كنگو به انسان دانست و عنوان كرد: درحال حاضر كليه كشتارگاه‌هاي صنعتي دام كشور مجهز به پيش‌سرد مي‌باشند و در ساير كشتارگاه‌هاي وابسته به شهرداري‌ها نيز اقداماتي در اين خصوص انجام شده است و مشكلي به اين لحاظ نداريم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا