یزد- مدیر جهاد كشاورزی بافق گفت : سرمایه كم سابقه بهار امسال، به درختان گردوی روستای بیدان پنج 100 درصد خسارت وارد كرده است.


'حمید عسكری باقرآبادی'  افزود: این سرمای بی‌سابقه در سه روز اول امسال اتفاق افتاد و برودت هوا در این مدت به 12درجه سانتیگراد زیر صفر رسید.

مدیر جهاد كشاورزی بافق خسارت وارده به شكوفه ها و برگهای درختان گردو را 100 درصد اعلام كرد و گفت: در بخش فرایند تولید محصول ،میزان خسارت به درختان بیش از 60 درصد بوده است.

وی تصریح كرد: این امر موجب شده است تا باغداران طی سه سال آینده هیچ‌گونه تولیدی در محصول گردو نداشته باشند.

عسكری میزان خسارت وارده رابه درختان گردو در منطقه سبزدشت بافق را هم بیش از 330میلیون تومان اعلام كرد.

مدیر جهاد كشاورزی بافق سطح زیر كشت درختان گردو در این شهرستان را بالغ بر 35هكتار است عنوان كرد و افزود: میزان برداشت این محصول در این سطح، سالانه بالغ بر 42 تن گردو است.

كارشناس زراعت و باغبانی جهاد كشاورزی بافق نیز در گفت‌و گو با خبرنگار ما گفت: اقدام سریع و به موقع كشاورزان و باغداران منطقه برای هرس كردن و بریدن شاخه‌های خشك شده، نقش مهمی در سبز شدن مجدد درختان گردو دارد.

'محمدرضا فلاح' ضرورت توجه كشاورزان به توصیه‌های مربوط به زراعت و باغبانی را خواستار شد و تاكید كرد: عمل هرس به موقع موجب می‌شود دوران به بار نشستن درختان گردو زودتر اتفاق بیفتد.

وی همچنین بیمه محصولات زراعی را ضروری دانست و افزود: آندسته از باغدارانی كه كار بیمه را انجام داده اند برای دریافت غرامت بیمه باغات خود به جهاد كشاورزی بافق مراجعه كنند و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

این كارشناس كشاورزی خاطر نشان كرد: تداوم خشكسالی در سال‌های اخیر و سرمازدگی بهاره امسال در شهرستان بافق بیش از 16میلیارد ریال خسارت به محصولات زراعی و باغی وارد كرده است.

گفت وگو با كشاورزان بیدان پنج:

كشاورزان و باغداران این منطقه كه از برداشت محصول گردو امرار معاش می‌كنند از این بابت نگران و خواستار كمك از مسوولان ذیربط هستند .

'محمو دانشی 'یكی از باغداران روستای بیدان پنج در گفت‌و گو با خبرنگار ما گفت: حدود 500 درخت گردو قطور و كهن گرفتار خشم طبیعت شده و تا چند سال دیگر محصولی تولید نمی‌كنند.

وی افزود: این موضوع باعث نگرانی اهالی شده زیرا گردو منبع امرار و معاش مردم این روستا است.

'محمد علی محمودی' كشاورز دیگر این روستا گفت: به طور متوسط هر درخت بالغ، در سال‌های گذشته هزاران عدد گردو تولید می‌كرد.

وی با ابراز تاسف افزود: متاسفانه این رقم امسال به صفر رسیده و مسئولان باید برای رفع این مشكل چاره‌اندیشی كنند كه آموزش و كمكهای بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت تنها چاره كار است.

بیدان پنج، روستایی سرسبز و ییلاقی و دارای آب و هوایی خنك و معتدل است كه در فاصله 120 كیلومتری بافق در دامنه كوه‌های بلند با پوشش گیاهی متنوع قرار گرفته است.

در حال حاضر 30 خانوار در این روستا زندگی می‌كنند كه شغل مردمان آن كشاورزی است و از این طریق امرار معاش می‌كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا