• مانع تراشي در اعطاء تسهيلات به مردم نيازمند، توجيهي ندارد
  • با توجه به رشد نقدينگي بالا،عدم تامين نقدينگي واحدهاي توليدي نشان دهنده سياست هاي غلط پولي و بودجه اي است

یزدفردا "نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: خدشه دار شدن اعتماد و باور مردم در ارائه نا مطلوب خدمات بانکی،تبعات سوئي  را بدنبال خواهد داشت

"محمدرضا تابش" در جلسه شورای روسای بانکهای شهرستان اردکان گفت: بانک بعنوان یک بنگاه اقتصادی باید بر مبنای مقررات و ضوابط خاص خود اداره شود و نباید دخالتی که مانع انجام مسئولیت هایی که در قبال حفظ امانات مردم دارد در آن انجام پذیرد ، اما متقابلا بانک ها نیز باید در خدمات دهی به مردم و کارآفرینان و تامین منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز سرعت عمل و دقت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به رشد نقدینگی 400 هزار میلیارد تومانی کشور، کمبود و عدم تامین نقدینگی واحدهای تولیدی را غیرقابل توجیه عنوان و وجود چنین موضوعاتی را  نشاندهنده سیاست های غلط بودجه ای و پولی دانست که نشات گرفته از توزیع ناصحیح منابع مالی است.

"تابش"  افزود: باید سیاست ها بگونه ای باشد که بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولیدی بتوانند به سهولت و طبق چارچوب خاص، از تسهیلات مورد نیاز خود در اسرع وقت بهره مند گردند تا مشکلات گریبانگیر این روزهای تولید به حداقل برسد.

نماینده مردم اردکان ادامه داد: مردم و خصوصا گروههای کم درآمد جامعه، از مسیر طولانی دریافت وامهای قرض الحسنه ، خودرو و خرید لوازم منزل و گیر و پیچ هایی که در مسیرشان قرار می گیرد به شدت گلایه مندند و خصوصا بعد از رسوایی اختلاس بزرگ ، معمایی غیرقابل حل برایشان تداعی شده که چطور میلیاردها تومان از منابع بانکی بدون هیچ نظارت و توجهی به هدر می رود اما برای دریافت وام یک تا هفت میلیون تومانی ، این همه مانع تراشي می شود؟

منتخب مردم اردکان در خانه ملت تصریح نمود: این قبیل برخوردها به باور مردم لطمه می زند و اعتماد آنها به دست اندرکاران را خدشه دار می سازد و  این امر در درازمدت تبعات بدی را بدنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان نمود: دولت و مجلس نباید برای بانک ها تکلیف مالایطاق درست کنند و اگر اصراری برای پرداخت تسهیلات در بخش هایی دارند ، لازم است منابع آنرا تامین کنند کما اینکه به این مورد در قانون برنامه پنجم توسعه اشاره شده است.

وی طرح منطقه ای کردن سود بانک ها که از مجلس ششم تدوین شد و در سال 85 به مرحله اجرا درآمد را طرح خوبی توصیف کرد که موفق به کنترل تورم در سال 86 به میزان 12 درصد شد، اما اکنون نرخ تورم 4/25 درصد را داريم  که برای تولید و اقتصاد و حتی امنیت کشور یک عامل تهدید است.

"محمدرضا تابش" اضافه نمود: در اجرای برنامه سوم با تلاش و برنامه ریزی خوب دولت هشتم ، یکسان سازی نرخ ارز انجام شد اما بواسطه سوء مدیریتها و بحرانها ، دوباره به خانه اول بازگشته ایم.چندنرخی بودن ارز برای عده ای ایجاد رانت می کند و فساد آور است و باز هم مردم و اقشار ضعیف منافعشان به خطر می افتد و پایمال میشود.

نماینده مردم اردکان همچنین با اشاره به حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در این شهرستان و گردش مالی چند هزار میلیاردی سالیانه ، تحول در خدمات دهی سریع و آسان به واحدهای تولیدی و تامین نیازهای آنها را خواستار شد و با بیان اینکه واحدهای تولیدی نیز باید منابع مالی خود را در بانک های شهرستان متمرکز کنند تا بانکها بتوانند از محل این سرمایه ها ، تسهیلات مورد نیاز مردم را تامین کنند  ، اظهار داشت: شایسته نیست مردم برای دریافت تسهیلات خصوصا وامهای قرض الحسنه و ازدواج با مشکل مواجه باشند.

در این جلسه نیز روسای بانکهای عامل شهرستان ضمن ارائه گزارشی از کارکرد هر یک از بانکها و وضعیت پرداخت تسهیلات و مطالبات معوقه،راهکارها و پیشنهادات خود را عنوان نمودند.

همچنین مقرر شد با هم اندیشی همه بانکهای شهرستان، روشهای جدید تامین منابع مالی بانکها ،بخصوص از طریق سپرده گذاری واحدهای بزرگ صنعتی شهرستان مشخص و برای پیگیری ارائه گردد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا