یزدفردا "همیاران غدا در همین رابطه نوشت:به دنبال اطلاع رسانی و رایزنی با مقامات کشوری در پاییز 1387، طرح چهار ساله "کاهش خطر پذیری و مقاوم سازی ابنیه تاریخی اردکان" در دی ماه 1387 با مقامات و مسئولین شهرستان و شهر اردکان رایزنی شد. پس از کسب حمایت معنوی ایشان، طرح در فروردین 1388، همزمان با راه اندازی مرکز توانمندسازی بانو رباب طاهری آغاز به کار نمود. همکار اصلی طرح  مرکز تحقیقاتی کراتر، وابسته به دانشکده معماری گرنوبل فرانسه می باشد.

این مجموعه ی علمی غیردولتی مروج معماری پایدار از طریق استفاده از مصالح بومی در سطح دنیا می باشد. کراتر سالهاست که با سازمان میراث فرهنگی کشور در چغازنبیل و از زمان زلزله در ارگ بم و در ضمن طی تفاهم نامه ای با مرکز تحقیقات مصالح ساختمانی بعد از زلزله بم در راستای تدوین آیین نامه ساخت و ساز با خشت همکاری می نماید.

مشارکت همیاران با کراتر با هدف انتقال دانش به روز در حوزه ی معماری با خشت مقاوم و کاهش آسیب پذیری ابنیه و منازل ساخته شده از خشت ساکنین بافت تاریخی اردکان به اجرا درآمده است. مخاطبین این طرح به غیر از ساکنین محروم بافت، دانشجویان دانشگاه، هنرستان و آموزشکده های فنی و حرفه ای شهر اردکان می باشند.

در ضمن طی تفاهم نامه منعقده با سازمان میراث فرهنگی استان یزد، همیاران متقبل شده است که با حضور کراتر تمهیدات راه اندازی کارگاه های تولید خشت خام را برای نیازهای میراث در سطح استان فراهم نماید و کارگاه های آموزشی استاد بناهای میراث اجرا نماید.

در بهار 1389 در قدم اول کارگاه آنالیز خاک راه اندازی شد و رایزنیها در سطح ابتدایی با مقامات آموزشی محل آغاز شد.

البته ارزیابی وضعیت ابنیه بافت تاریخی شهر اردکان به منظور گردآوری اطلاعاتی در مورد وضعیت بناها، توان مالی خانوارها برای تعمیر  و مرمت محل زندگی، فضاهای مورد استفاده برای خانوار، معیشت سرپرست خانوار و دسترسی ساکنان و بویژه سالمندان به امکانات و خدمات شهری انجام شده است.

در حال حاضر ساکنان بافت به دلیل نداشتن دانش فنی کافی در زمینه مرمت منازل خود در معرض خطر تخریب بناها هستند.

در این ارزیابی وضعیت ابنیه شناسایی شده و مشاوره‌های فنی لازم در مورد نحوه نگهداری و تعمیر آنها با همکاری موسسه «کراتر» به ساکنان داده خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا