یزدفردا :در پی انتشار اخبار مختلفی درخصوص فروش پارک پردیسان، و واکنش "دکتر محمدرضا تابش" نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ، مبنی برمخالفت با این موضوع و اظهار نظر وی با این عنوان که "به‌طور حتم فروش این مکان به بخش خصوصی٬ یک موضوع نامطلوب و سرمایه‌گذاری دوره‌ای در این مکان فرصتی مناسب است" و تاکید بر اعلام موضع صریح سازمان حفاظت محیط زیست در این باره،این سازمان در اطلاعیه ای با تشکر از فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نسبت به پشتیبانی طرح سرمایه گذاری در پارک پردیسان ،اعلام نمود که این پارک فروشی نیست و این سازمان مراحل قانونی لازم را جهت واگذاری به سرمایه گذار طی می کند.

"محمدرضا تابش" دو روز پیش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مجلس شورای اسلامی -خانه ملت-٬ در واکنش به خبر منتشر شده مبنی‌بر فروش پارک پردیسان به بخش خصوصی٬ اعلام  کرد: سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید موضع خود را درباره این موضوع مشخص کند که به‌طور حتم فروش این مکان به بخش خصوصی٬ یک موضوع نامطلوب است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی٬ با تأکید بر اینکه واگذاری کلان و سرمایه‌گذاری دو موضوع متفاوت از هم هستند٬ افزود: در هر صورت برای رشد و توسعه کلان پارک‌های تهران به‌ویژه پارک پردیسان نیاز به سرمایه‌گذاری است؛٬ از این‌رو اگر هدف بخش خصوصی سرمایه‌گذاری باشد، می‌توان از آن‌ها پشتیبانی کرد اما در غیر این صورت باید این موضوع بررسی شود.

این نماینده مجلس نهم٬ با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اگر تضادی با اهداف و برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست نداشته باشد؛ هیچ ایرادی ندارد٬ تصریح کرد: به‌طور حتم اگر اقدامات این سازمان در جهت شکوفایی محیط‌زیست باشد٬ باید از آن استقبال کرد.

عضو کمیسیون برنامه٬ بودجه و محاسبات مجلس٬ با اعلام اینکه حمایت و نظارت از پارک‌های کلان شهر تهران از عهده دولت خارج است٬ افزود: به نظر نمی رسد که واگذاری کلان پارک پردیسان از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست صورت گیرد؛ اما باید به‌طور حتم الزام کنترل این موضوع احساس می شود.

امروز سازمان محیط زیست در خصوص پارک پردیسان بیانیه ای صادر نمود.به گزارش خبرگزاری خانه ملت٬ مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان محیط زیست در واکنش به اخبار منتشر شده درباره فروش پارک پردیسان، بیانیه ای صادر کرده٬ که به شرح ذیل است:

طرح جامع پارک پردیسان از سال ۱۳۵۴ به دلیل کمبود اعتبارات اختصاص یافته از بودجه های عمومی به اجرا درنیامده و سازمان در دوره های مختلف صرفاً به نگهداری و ایجاد تعدادی فضای سبز در آن اکتفا کرده است. در حالی که هدف نهایی طرح ایجاد یک مرکز جامع تفریحی، آموزشی و تحقیقاتی با رویکرد آموزش زیست محیطی برای عموم جامعه بوده است.

به همین جهت و به منظور استفاده از ظرفیت های اصل ۴۴ جذب اعتبارات بخش خصوصی که علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه هستند با هدف حفاظت از منابع زیستی و تقویت اطلاعات محیطی جامعه در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

به اطلاع عموم مخصوصاً علاقمندان محیط زیست بالاخص شهروندان محترم تهرانی می رساند جهت سرمایه گذاری کلیه مراحل قانونی موضوع اعم از بررسی های کارشناسی، قیمت گذاری توسط کارشناس رسمی دادگستری، اخذ مصوبه هیأت دولت، مطابق با آئین نامه ها و دستورالعمل های موجود طی شده و بزودی از طریق آگهی مزایده عمومی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

آنچه مهم است نه در دولت نهم تغییر کاربری در پارک پردیسان انجام شده و نه در دولت دهم این اتفاق خواهد افتاد و قرار نیست فروشی انجام شود. طرح این موضوع « فروش پارک پردیسان » تنها فرا فکنی برای عملکرد مدیریت اسبق بر سازمان حفاظت محیط زیست است که در آن زمان حدود ۳۰ هکتار از اراضی پارک پردیسان به سایر ارگان ها و نهادها واگذار شده است و اسناد حاکی از آن است که به میزان چندین هکتار به اشخاص حقیقی جهت کاربری های مختلف واگذار شد که خوشبختانه اقدام عملی صورت نگرفت.

طرح جامعی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده و پس از آن تکمیل شده است به عنوان طرحی است که در حال حاضر نیز سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شدن آن را دنبال می کند.

در این طرح جامع قرار است اقلیم های سراسر ایران در پارک پردیسان بازسازی شود به طوری که هرکس آن را مشاهده می کند مانند آن باشد که اقلیم ایران را دیده است، در اجرای این طرح جامع از سرمایه گذاران بخش غیردولتی نیز فراخوان خواهد شد تا همکاری آنها برای اجرای این طرح صرفاً زیست محیطی جلب شود.

در پایان یادآور می‌شویم: این سازمان بدون توجه به برخوردهای شخصی، سلیقه ای و جناحی و با تشکر از فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نسبت به پشتیبانی طرح سرمایه گذاری در پارک پردیسان، در انجام وظایف و مسئولیت های خود با استفاده از تمام ظرفیت های موجود مصمم بوده و اهتمام کامل خود را در جهت اجرایی شدن طرح جامع زیست محیطی در پارک پردیسان به کار خواهد بست./

امید می رود با اجرای اصل 44 قانون اساسی و اقدام سازمان محیط زیست و حمایت فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی این طرح مهم زیست محیطی هر چه سریعتر عملیاتی گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا