یزدفردا:رئیس مجتمع آموزش عالی اردکان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت دانش و پژوهش و دانشجو و دانشگاه و نقش تعیین کننده و مؤثر قشر فرهیخته دانشگاهی گفت: دانشجو و دانشگاهی باید نماد ادب، تربیت، دینداری و تقوی و پارسائی باشند و این مهم جز با مشارکت همه دستگاه های ارزشی، تربیتی و فرهنگی میسر نیست. در صورت وجود وفاق و همدلی میان دستگاه های یاد شده یقیناً دانشجویان تحت تأثیر فرهنگ متعالی دینی و ناب شهر علم و ادب، اردکان قرار خواهند گرفت و در صورت سستی و کاهلی مسئولین ذی ربط و تساهل و تسامح دین داران در برابر مظاهر گناه و لغزش ارزشهای دینی به مرور زمان کم رنگ و بی رنگ می شود.دکتر حسین غفوری چرخابی دانشجویان را سرمایه های عظیم و معادن گرانبهایی توصیف کرد که بی تردید می توان از صفای باطن و طهارت روح و خلاقیت و نوآوری شان در راه ارتقای جامعه به سمت تعالی و پیشرفت بهره گرفت. عضو هیأت امنای دانشگاه یزد گفت: عزم و اراده همگان برای توصیه یکدیگر به نیکی و نهی از زشتی و پلیدی می تواند زمینه پیشرفت در عرصه های آموزشی، تربیتی، روحی و اخلاقی را فراهم کند و دستیابی به چنین مقصدی دور از دسترس نیست. پای بندی به ارزشهای دینی و انقلابی که توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) احیاء شده و مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای مدظله العالی آن را به شایستگی تداوم بخشیده اند همواره نصب العین و مورد توجه این مجتمع بوده و خواهد بود.

دکتر حسین غفوری چرخابی با اشاره به اینکه اردکان همواره از گذشته های دور جایگاه فضیلت و علم اندوزی بوده افزود: این شهرستان  از دهه 50قدم به وادی آموزش عالی می گذارد تا فصل جدیدی در تاریخ پرفروغش گشوده شود.

وی در خصوص تاریخچه آموزش عالی در اردکان گفت: تاریخچه آموزش عالی در این شهرستان به سال 1354 باز می گردد به طوری که در این سال دانشسرای مقدماتی در اردکان تاسیس می شود و سپس این مرکز در سال 1363 به عنوان مرکز تربیت معلم شهید بهشتی به کار خود ادامه داده و در نهایت از سال 1374 به عنوان آموزشکده فنی شهید بهشتی مشغول به فعالیت می باشد.

در سال 1368 دانشگاه پیام نور در این شهرستان آغاز به کار کرد و به دنبال آن در سال 1374 دانشکده منابع طبیعی و همچنین موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی (دانشکده هنر) و در سال 1379 نیز دانشگاه آزاد اسلامی در اردکان تأسیس می شود.

در حال حاضر بیش از 8 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی،ٰ کارشناسی و کارشناسی ارشد در شهرستان اردکان مشغول به تحصیل می باشند.

رئیس مجتمع آموزش عالی اردکان همچنین به نحوه شکل گیری این مجتمع پرداخت و ادامه داد: مجتمع آموزش عالی اردکان با موافقت شورای گسترش آموزش عالی در تاریخ 9 /3/ 1388 با عنوان مرکز آموزش عالی تأسیس و در نیمسال اول سال تحصیلی 89-88 در دو رشته روان شناسی عمومی و راهنمایی و مشاوره به پذیرش دانشجو پرداخته است.

سپس در تاریخ 18 /10 /90 بر اساس مصوبه شورای گسترش با ادغام دانشکده منابع طبیعی اردکان در مرکز آموزش عالیٰ این مرکز به مجتمع ارتقا یافت و هم اکنون شامل دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی و کشاورزی و منابع طبیعی می باشد که تعداد 500 دانشجو در این مجتمع مشغول به تحصیل اند. مجتمع آموزش عالی اردکان هم اکنون در مجموع دارای 5 رشته تحصیلی است که شامل رشته های1- روان شناسی عمومی ،‌ 2-راهنمایی و مشاوره در مقطع کارشناسی، 3-رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری، 4-مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست و 5-مهندسی منابع طبیعی گرایش مدیریت مناطق خشک و بیابانی در مقطع کارشناسی می باشد.

دکتر غفوری چرخابی تأکید کرد: مجتمع آموزش عالی اردکان اولین واحد دانشگاهی بعد از دانشگاه یزد در سطح استان یزد است که مستقیماً توسط وزارت علوم کنترل، نظارت و مدیریت می شود و این مجتمع دارای ردیف بودجه مستقل در قانون بودجه بوده و در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری و مالی مستقیماً با وزارت علوم در ارتباط است.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی مجتمع گفت: در این حوزه اقدامات مناسبی برای دانشجویان مجتمع انجام شده است که از جمله آنها می توان به اعزام تمام دانشجویان به سفر زیارتی در چند مرحله به مشهد مقدس اشاره کرد. همچنین برگزاری اردوهای توجیهی ، علمی و  برگزاری مسابقات کتابخوانی و برگزاری جشنواره های مختلف از جمله دیگر فعالیت های فرهنگی مجتمع است. ضمناً بیست و هفتمین جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشور شامل استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم و یزد که بنا به اذعان مسئولین فرهنگی وزارت علوم این جشنواره در ردیف موفق ترین جشنواره های قرآنی منطقه ای می باشد؛ در فروردین ماه سال جاری به میزبانی این مجتمع با شکوه هرچه تمامتر برگزار شده است. در اختیار گذاشتن سالن های ورزشی سطح شهر و تشویق دانشجویان به حضور در میادین ورزشی و توجه به سلامت دانشجویان از جمله دیگر فعالیت های این مجتمع است.

رئیس مجتمع آموزش عالی اردکان اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از مهرماه سال جاری 3 رشته مهندسی صنایع، مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر(نرم افزار) در مقطع کارشناسی پیوسته در قالب دانشکده فنی و مهندسی به جمع رشته های مجتمع آموزش عالی اردکان  افزوده خواهد شد. همچنین رشته فقه و مبانی حقوق نیز در گروه علوم انسانی این مجتمع دانشجو خواهد پذیرفت. خبر خوش دیگر اینکه این مجتمع در نیمسال اول سال 92-91 در 2 رشته اقتصاد کشاورزی و مهندسی منابع طبیعی درگرایش مرتع و آبخیزداری در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو خواهد پذیرفت. بر این اساس در سال تحصیلی آینده تعداد دانشجویان مجتمع به 800 نفر افزایش خواهد یافت.

وی احداث ساختمان فنی و مهندسی  و خوابگاه دخترانه یاس را از جمله مهمترین فعالیت های عمرانی در دست احداث این واحد دانشگاهی  عنوان و افزود: با بهره برداری از خوابگاه مذکور، تعداد خوابگاه های مجتمع به سه خوابگاه افزایش خواهد یافت. ضمناً سایت اصلی دانشگاه در زمینی به مساحت 94 هکتار واقع در کیلومتر 9 جاده اردکان-تهران در حال احداث است که 4 هکتار از اراضی آن درختکاری شده است.

دکتر غفوری چرخابی در خصوص تجهزات مجتمع نیز گفت: در سال گذشته مبلغ 140 میلیون تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی این مجتمع هزینه شده است و هم اکنون حدود 10 هزار جلد کتاب در کتابخانه های این مجتمع موجود می باشد و در آینده ای نزدیک کتابخانه با کتاب های تخصصی فارسی و انگلیسی مورد نیاز تجهیز خواهد شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی اردکان در پایان ارتقاء مجتمع آموزش عالی اردکان به دانشگاه اردکان را چشم انداز اصلی این واحد دانشگاهی عنوان و تأکید کرد:  بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سفر اخیر به استان یزد إن شاءالله بزودی زود این مهم محقق خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا