یزدفردا: در مدت سه ماه ابتدای سال جاری حدود 153 پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع داده شده است وظیفه این کمیسیون رسیدگی به تخلفات ساختمانی بوده و نمایندگانی از دادگستری، شورای شهر و وزارت کشور در آن حضور دارند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد در مدت سه ماه ابتدای سال جاری حدود 153 پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع داده شده است وظیفه این کمیسیون رسیدگی به تخلفات ساختمانی بوده و نمایندگانی از دادگستری، شورای شهر و وزارت کشور در آن حضور دارند.

آمار تفکیکی پرونده ها به ازای هر ماه به شرح زیر می باشد در ماه فروردین برای 34 پرونده، اردیبهشت 72 پرونده و در خرداد ماه برای 47 پرونده تشکیل جلسه شده و در مجموع نزدیک به 95 میلیون تومان برای صاحبان این واحدهای ساختمانی قبض جریمه صادر شده است.

اعضای کمیسیون ماده صد شامل نماینده فرماندار، نماینده شورای شهر و نماینده دادگستری می باشد و جلسات آن با حضور مأمور فنی شهرداری برگزار می شود که در مدت مذکور با تشکیل 11 جلسه رسیدگی و 4 جلسه بازدید از محل به این تعداد پرونده رسیدگی نموده اند.

در موقع بازدید کارشناس فنی شهرداری از واحد ساختمانی در مرحله درخواست تمدید پروانه ساخت و یا اخذ پایانکار در صورت مشاهده تخلفات ساختمانی شامل اضافه بنا، ساخت طبقات اضافی بدون مجوز، تجاوز به حریم کوچه و یا معبر، عدم رعایت عقب نشینی در نبش کوچه، عدم رعایت عقب نشینی در زمان تخریب و تعمیر بنا و ... در کمیسیون ماده 100 برای واحد ساختمانی تشکیل پرونده می شود البته در برخی موارد نیز گزارش تخلفات ساختمانی از سوی واحد بازرسی شهرداری و یا طی گزارش افراد ذی حق در همسایگی واحد ساختمانی به شهرداری ارائه می شود.

اگر در بررسی پرونده تخلفات ساختمانی مواردی به عدم رعایت مقاوم سازی و شناژبندی مربوط شود طبق آیین نامه 2800 نظام مهندسی و در رابطه با ایمن سازی در برابر زلزله فرد متخلف بوده و می بایست از وی تعهد محضری گرفته شود در طی مدت مذکور در مورد 25 پرونده به آیین نامه 2800 نظام مهندسی استناد شده است.

همچنین در مدت سه ماهه اول سال کمیسیون ماده 100 حکم به تخریب بخشی از 6 واحد ساختمانی داده و برای 5 پرونده حکم برائت صادر شده که در حال حاضر از پرداخت جریمه و یا تخریب معاف شده اند.

قابل ذکر است در ابتدای امر احکام صادره به صورت بدوی بوده و در صورتی که در جلسه کمیسیون که با حضور صاحب ملک تشکیل می شود نسبت به حکم صادره اعتراض وارد شود در جلسه تجدید نظر دوباره به آن پرونده رسیدگی خواهد شد و در حالی که نسبت به حکم تجدید نظر نیز اعتراض وجود داشته باشد به دیوان عالی اداری ارجاع داده می شود. در مدت مذکور برای 25 پرونده آرای تجدید نظر صادر شده است.

در این رابطه باید افزود در سال 1390 در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات ساختمانی 706 رأی بدوی و 67 حکم تجدید نظر به صاحبان واحدهای ساختمانی ابلاغ شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا