یزدفردا:رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس، گفت: براي مقابله با پديده گرد و غبار بايد در كنار استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين، ديپلماسي قوي و فعالي در جهت اجراي پروتكل‌هاي في‌مابين با كشورهاي همسايه داشته باشيم.

 ايسنا محمدرضا تابش در جريان بررسي نحوه مقابله با گردوغبار در جلسه امروز مجلس، با قدرداني از زحمات محمدي‌زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين سازمان تاكنون اقدامات خوبي انجام داده است اما بازهم برنامه‌ريزي بيشتر وهماهنگي با دستگاه‌ها و مجموعه‌هاي مرتبط با پديده ريزگردها ضروري‌ است.

وي در ادامه با بيان اين كه مجلس با اختصاص اعتبارات لازم در فراهم كردن زمينه‌ي اجراي طرح‌هاي مرتبط با پديده‌ي مقابله با ريزگردها نقش بسزايي دارد گفت: در همين راستا نمايندگان همواره با حمايت موضوع محيط زيست اعتبارات كافي را براي اجراي طرحها و پروژه‌هاي مرتبط با اين موضوع اختصاص داده‌اند.

وي افزود: دولت با داشتن تمامي اختيارات مسئوليت اوليه برخورد با پديده‌ي گرد و غبار را به عهده دارد.

نماينده مردم اردكان همچنين با تاكيد بر اين كه در اجراي طرحها و پروژه‌هاي مرتبط با محيط زيست بايد مطالعات زيست محيطي انجام شود، گفت: مطمئنا اگر اين اتفاق مي‌افتاد اكنون شاهد اين نبوديم كه در درياچه‌ي اروميه حدود 100 سد ساخته شده و يا در مرحله احداث است.

تابش وجود ديپلماسي قوي و فعال براي اجراي پروتكل‌هاي في‌مابين با كشورهاي همسايه از ديگر اقدامات سازمان محيط زيست عنوان و اظهاركرد: در همين رابطه ضروري است كه سازمان محيط زيست براي تشويق كشورهاي همسايه به الزامات بين‌المللي‌شان در خصوص اجراي پروتكل‌هاي مرتبط با زيست محيطي اقدامات لازم را انجام دهد.

وي همچنين با تاكيد بر استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در مقابله با ريزگردها گفت: بايد مطابق با فناوري‌هاي روز از تكنولوژي‌هاي نوين استفاده كرد البته اين اطمينان را نيز به دست آورد كه اين تكنولوژي‌ها آثار سوئي براي انسان‌ها نداشته باشد.

رئيس فراكسيون محيط زيست در ادامه با تاكيد بر اينكه محيط زيست در شكل‌گيري جامعه نقش تعيين‌كننده‌اي دارد، گفت: امروز دولتمردان در مواجهه با محيط زيست دو راهكار اجراي برنامه‌هاي گذشته و يا پيدا كردن راه حلي براي حل مشكلات زيست محيطي را دارند. مطمئنا رفتن راه هاي گذشته علي‌رغم داشتن تمامي توفيقات، آثاري جز شرايط كنوني را به دنبال نخواهد داشت شرايطي كه يكي از آثار آن بروز پديده‌ي گردوغبار است.

وي با بيان اين كه عوامل داخلي و خارجي باعث بروز پديده‌ي گردوغبار از سال 85 تاكنون در كشور شده است، گفت: اين پديده زندگي را براي بسياري از مردم كشورمان بخصوص در استان خوزستان تيره و تار كرده است.

تابش عدم تصميم‌گيري و مديريت صحيح در استفاده از طبيعت را به عنوان يكي از دلايل بروز پديده‌ي گردوغبار عنوان كرد و با اشاره به وضعيت درياچه‌ي اروميه گفت: در حال حاضر بر روي درياچه‌ي اروميه 38 سد احداث شده، احداث 12 سد در حال مراحل اجرايي است و ايجاد 40 سد ديگر نيز در مرحله‌ي مطالعاتي به سر مي‌رود. از اين رو مي‌توان گفت كه در درياچه‌ي اروميه 90 سد در حال احداث و مطالعه داريم.

وي ادامه داد:‌ مطمئنا احداث اين تعداد سد در درياچه‌ي اروميه در كنار ايجاد چاه‌هاي غير مجاز باعث خشكي اين درياچه شده است.

رئيس فراكسيون محيط زيست عدم مديريت منابع آب، تامين حقآبه زيست محيطي تالاب‌ها، وجود كاربري غير اصولي كشاورزي و اقليمي و رهاسازي اراضي در كنار بروز پديده‌ي خشكسالي در كشورهاي همسايه، رهاسازي اراضي كشاورزي در عراق، سوريه و اردن، عدم مديريت صحيح در اين كشورها را به عنوان عوامل داخلي و خارجي بروز پديده‌ي گردوغباردر كشورعنوان كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا