نشست صمیمی مدیران، معاونان، محققان و کارکنان پژوهشگاه بین­المللی­المصطفی با رئیس جامعه­المصطفی، در دفتر ریاست سازمان مرکزی المصطفی، برگزار شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعه­المصطفی، در این دیدار، آیت­الله اعرافی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دست­اندرکاران در پژوهشگاه بین­المللی­المصطفی،‌ خاطرنشان کرد: «هدف از برگزاری این جلسه، عرض ارادت خدمت دوستان و شنیدن نظرات این مجموعه فاخر و ارزشمند است که اگر قدر خود را به خوبی بدانند، قادر به انجام کارهای بزرگی خواهند بود».

رئیس جامعه­المصطفی با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه­المصطفی، یادآور شد: «برگزاری چنین جلساتی، موجب می­گردد تا مجموعه­ها در کنار هم خود را بهتر بیابند و برگزاری نمایشگاه نیز به تحقق این هدف، کمک شایانی کرده است».

وی با تشکر ویژه از «حجت­الاسلام والمسلمین رجائی»، رئیس پژوهشگاه بین­المللی­المصطفی، وی را از ذخائر حوزه و دانشگاه خواند که منشأ خدمات ارزشمندی بوده است.

آیت­الله اعرافی، در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پژوهش و تولید اندیشه در پیشبرد بشر در اعصار مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: «افکار و اندیشه­ها، موتور محرک کاروان بشریت در تاریخ بوده است. فکر و اندیشه تمدن­ساز است و می­تواند جامعه را متحول کند. در شکل­گیری تمام تمدن­های بشری و وحیانی، فکر و اندیشه، نقشی اساسی و راهبردی داشته است».

وی در ادامه، حوزه­ را نماد اندیشه­ورزی، ابداع و نوآوری خواند و گفت‌: «با وجود اینکه حوزه در دوران متمادی زیر فشار، اختناق و نبود امکانات بسر می­برد، با دستان خالی، اما با اخلاص و اراده­ای راسخ، کارهایی عظیم و شگفت را به انجام رساند».

رئیس جامعه­المصطفی با اشاره به بزرگانی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق، علامه مجلسی، شهیدین و فیلسوفانی چون ملاصدرا که ترسیم­کنندة سلسله­ای نورانی در برابر ما هستند، ابراز داشت: «این بزرگان با اخلاص و اراده، کارهای نشدنی را انجام دادند و پیشگامان تولید فکر در جهان بودند و امروز، ما افتخار می­کنیم میراث­داران دانش و پژوهشی هستیم که با دستان خالی رغم خورده است».

وی افزود: «از سوی دیگر، ما فرزند زمانی هستیم که علم و دانش با سرعت و شتاب خیره­کننده­ای در پیش است و این وظیفه­ای که بر عهده ما است را سنگین­تر می­کند. دنیا مانند ماشینی پرسرعت در حال تولید و نشر فکر است و همین افکار و علوم انسانی است که دنیا را اداره می­کنند و به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله­العالی)، ما در تولید علم، به ویژه علم کلام، الهیات، معارف و علوم انسانی باید میانبر بزنیم».

آیت­الله اعرافی با اشاره به اینکه امروز، بیش از هر زمان دیگری، ظرفیت­های لازم برای پژوهش و تولید اندیشه در اختیار ماست، خاطرنشان کرد: «میراث گذشتگان، منابع قوی، کاروان پرشتاب فکر و اندیشه و جایگاه ما به عنوان جامعه­المصطفی، وظیفه­ای سنگین را بر دوش­مان قرار داده است که با الگو قرار دادن همت و اخلاص پیشینیان، می­توانیم گام­های بلندی را در این زمینه برداریم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: «جامعه­المصطفی با وجود چالش­ها و مشکلات، در یک دهه گذشته، دستاوردهای بزرگی را در عرصه پژوهش داشته است. در چند سال اخیر، زیرساخت­ها تا حد زیادی فراهم شده و کیفیت کارها نیز نسبتاً مطلوب بوده است، اما بدون تردید، اگر به کاستی­ها توجه نکنیم، پیشرفتی حاصل نخواهد شد».

رئیس جامعه­المصطفی ادامه داد: «اگر به دستاوردها و ظرفیت­های المصطفی توجه شود، می­بینیم به سوی یک مجموعه نظام­مند در حال حرکت هستیم که این بسیار امیدبخش است، اما نباید بدان بسنده کرد. ما باید به سوی تربیت افراد سرنوشت­ساز و اثرگذار در جهان حرکت کنیم. اگر ما در مواضع فکری و فرهنگی جهان نیروی کارآمد داشته باشیم، عرصه­های بیشتری برای فعالیت­های علمی­مان گشوده می­­شود».

وی با تاکید بر اینکه حوزه پژوهش یکی از سخت­ترین حوزه­ها است، اظهار داشت: «به ثمر نشستن یک کار خوب پژوهشی، مستلزم زحمت فراوان، قدرت خطرکردن، صبر و بردباری و دادن امکانات و بهای کافی است. اکنون، با وجود برخی ضعف­ها، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است».

آیت­الله اعرافی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله­العالی) مبنی بر اینکه کشور و انقلاب وارد یک پیچ تاریخی شده است، خاطرنشان کرد: «دشمنان ما فهمیده­اند که قدرت بزرگی در منطقه در حال شکل­گیری است و تمام تلاش خود را به کار گرفته­اند تا با آن مقابله نمایند. ما باید با فداکاری، همکاری و همیاری از این مرحله گذر کرده و به جایگاه واقعی­مان دست یابیم».

وی افزود: «تهدید­ها در شرایط جدید، باید درک و تبدیل به فرصت شود. همان­گونه که در زمان جنگ تحمیلی توانستیم از گذر گردنه­ها عبور کنیم، امروز هم در برابر گردنه بزرگی هستیم که نباید اجازه دهیم بر کار ما اثری بگذارد. همه باید کمر همت بسته، با صرفه­جویی، کار بیشتر و برنامه­ریزی دقیق­تر، کمبودها را جبران کنیم».

رئیس جامعه­المصطفی در بخش بعدی سخنان خود، کار پژوهشگاه را متمایز از دیگر مراکز خواند و تصریح کرد: «پژوهشگاه بین­المللی المصطفی باید دو رویکرد را دنبال کند. در رویکرد اول باید حامی و پشتیبان فکری سازمان بزرگ المصطفی باشد و رویکرد دوم اینکه در کارهای دیگر خود، هویت بین­المللی المصطفی را لحاظ نماید. امروز، مرزهای دانش به هم نزدیک شده است و پژوهشگاه باید با رویکرد بین­المللی و ناظر بر نیازهای کلان المصطفی، به مسائلی بپردازد که مورد توجه خارج نیز باشد و این دغدغه اصلی این بخش است».

وی رصد تولیدات مراکز همسو را یکی دیگر از موارد مهم خواند و ابراز داشت: «تولیدات مراکز دیگر در صورت نیاز می­تواند ترجمه یا اقتباس گردد و تنها در مواردی باید وارد بحث تحقیق شد که خلاء آن موضوع احساس گردد».

آیت­الله اعرافی در پایان، تولید آثار پژوهشی استاندارد و قابل عرضه به بازارهای جهانی، پاسخگویی به نیاز­های دانش­آموختگان و انجمن­های طلاب، عمق بخشیدن به نقش پژوهشگاه در مطالعات منطقه­ای، ارزیابی و نظارت بر کیفیت، راه­اندازی پژوهشگاه و کتابخانه دیجیتال، راه­اندازی انجمن­های علمی فرامدرسه­ای، همکاری با بخش آموزش در تدوین متون، ایجاد بانک اطلاعات پژوهشگران و آثار المصطفی، اطلاع­رسانی تولیدات پژوهشگاه به زبان­های روز دنیا، آماده سازی طرح موسوعه­ها و دانش­نامه­ها و پیگیری مشکلات و مصوبات گذشته را از دیگر نکات مهم خواند و دربارة هریک نیز توضیحاتی را ارائه نمود.

سپس، حجت­الاسلام والمسلمین رجائی، رئیس پژوهشکده بین­المللی جامعه­المصطفی، با تقدیر و تشکر از عنایت ویژه­ رئیس جامعه­المصطفی به بخش پژوهش ابراز داشت: «نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه بین­المللی المصطفی، به منظور به نمایش گذاشتن گوشه­هایی از زحمات پژوهشگران، مدیران پژوهشکده­ها و کارکنان این بخش دایر شده است. پژوهش در یک دهه اخیر جایگاه ویژه­ای در المصطفی داشته است و امیدواریم شاهد رشد بیشتر آن نیز باشیم».

وی در پایان، با اشاره به سخنان آیت­الله اعرافی، تصریح کرد: «اگر به جای نتیجه­محور بودن، تکلیف محور باشیم و نتیجه کار را به خدا واگذار نمائیم، می­توانیم بر ناامیدی­ها غلبه کرده، گام­های بسیار اثرگذاری را در حوزه پژوهش برداریم».

گفتنی­است، در ابتدای این جلسه، شماری از مدیران و کارکنان پژوهشگاه بین­المللی المصطفی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت­های بخش­های خود، نظرات و پیشنهاداتی را ارائه نمودند.

 

شایان ذکر است، پیش از برگزاری این نشست، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه بین­المللی المصطفی‌، با حضور آیت­الله اعرافی، در محل دائمی نمایشگاه­های المصطفی، واقع در ساختمان سازمان مرکزی جامعه­المصطفی، افتتاح گردید.

 

در این نمایشگاه که تا روز شنبه، یازدهم شهریور به کار خود ادامه خواهد داد، آخرین فعالیت­ها و دستاوردهای پژوهشگاه بین­الملی المصطفی در معرض عموم قرار خواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا