بعد از یک روز رقابت، روبات‌های برگزیده اعضا و دانش‌آموزان نوجوان در لیگ‌های مختلف، در مراسم اختتامیه این المپیاد، شناسایی و معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این برنامه علیرضا جلالی، مدیر کانون زبان کشور و سرپرست کانون استان یزد، دکتر احمدزاده، رییس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، صابری، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد، خادم رییس کانون زبان واحد یزد، حاتمی‌نسب، مدیر روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، حضور داشتند.
سرپرست کانون استان یزد در این مراسم گفت: فعالیت ‌روباتیک در کانون مورد استقبال گروه سنی نوجوانان به‌ویژه پسران قرار گرفته‌است.
وی در خصوص روبات‌های ساخته‌شده اعضا در اولین المپیاد روباتیک استانی خاطرنشان‌ ساخت: تنوع در ساخت روبات‌های شرکت‌کننده در این المپیاد نشان می‌دهد که اعضا نگاه ویژه‌ای به سبک و روش خلاقانه در سازه‌های روباتیکی خود داشته‌اند. همچنین این موضوع دلیل آن است که کار دوستان ما در کلاس‌های روباتیک کانون، پایه و اساس درست دارد. براین اساس امیدواریم در سال‌های بعد، این مسابقات را در سطح گروه‌های سنی دبیرستانی نیز برگزار نماییم.
جلالی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی مثل کانون اگر از طرف مسوولان مورد حمایت قرار بگیرند نباید برای انجام کار فرهنگی دنبال حامیان خصوصی باشند، اظهار داشت: حامی بخش خصوصی کانون در این مسابقات، گروه تعاونی پیشگامان بود. شرکتی که صبغه کار فرهنگی آن بالا است و این شرکت در برگزاری کنسرت "لیلی و مجنون" و "موسی و شبان" نیز در کنار کانون بود که جای تشکر دارد و البته مرکز آموزش روباتیک پیشگام‌سازه خلاق نیز همکار ما در این المپیاد و مجری طرح درس آموزش روباتیک در کانون است.
وی با بیان اینکه کانون در برگزاری این المپیاد از تجربیات تیم روباتیک دانشجویان دانشگاه آزاد یزد نیز استفاده کرد، افزود: بنا به پیشنهاد این تیم گواهی‌نامه‌های شرکت‌کنندگان المپیاد نیز به زبان انگلیسی طراحی شد تا قابل تایید در سطح بین الملل باشد.
دکتر احمدزاده رییس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز ضمن تقدیر و تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد به خاطر برگزاری این المپیاد علمی گفت: امروز به علم روباتیک و روند رو به پیشرفت آن نگاه جهانی می‌شود و این حرکت با هدف برگزاری مسابقه فوتبال سال 2050 بین تیم روبات‌های فوتبالیست توانمند و حرفه‌ای جهانی و تیم منتخب جهان  انجام می‌شود. امروز در همه صنایع و علوم، روبات کاربرد دارد. روبات کنجکاوی، سطح مریخ را طی می‌کند، صوت ایجاد می‌کند عکس می‌گیرد و...، صنعت روباتیک در ایران نیز آینده درخشانی خواهد داشت، اگر از الان این فرصت را به بچه‌ها بدهیم که در این زمینه کار کنند.
در مراسم تقدیر از برگزیدگان المپیاد، ابتدا از سیدعلی‌اصغر حسینی، دارنده مدال طلا ، علی فلاح‌نژاد و مهران منتظر دارندگان مدال برنز المپیاد کشوری در لیگ جابه‌جاکننده اجسام، محمدطاها حسینی، ناصر محمدباقری، وحید فرجیان در لیگ روبات‌های امدادگر دارنده مدال برنز به‌عنوان برگزیدگان کشوری تقدیر به عمل آمد.
سپس از شرکت‌کنندگان در پنج لیگ المپیاد‌ تجلیل شد که در لیگ جابه‌جاکننده به ترتیب المیرا شاهرخی، بهناز کریمی، ثنا سیدابراهیمی، از مرکز فرهنگی و هنری مجتمع مقام اول را به خود اختصاص دادند.
در لیگ راه‌رونده صالح زاده از پژوهش‌سرای ابرکوه مقام اول را کسب کرد. در لیگ رالی، علی سبیلی از مرکز شماره‌ 3 یزد رتبه اول را به خود اختصاص داد. ناصر محمدباقری در لیگ امدادگر موفق به کسب مقام اول این رقابت‌ها شد و در لیگ خلاقیت نیز عرفان پورجعفری از مرکز شماره 3 یزد توانست روبات خلاقانه خود را در رقابت این لیگ در جایگاه نخست قرار دهد. به برگزیدگان نوجوان این مسابقات تندیس، لوح تقدیر و دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا شد.
مسابقات روباتیک دانش‌آموزی زیر نظر داوران متخصص روباتیک استان مورد قضاوت قرار گرفت.
در پایان این برنامه با حضور مسوولان میهمان، مرکز تخصصی روباتیک کودک و نوجوان نیز در کنار بازدید از نمایشگاه روبات‌های دست‌ساز کودکان و نوجوانان شرکت کننده در کلاس‌های کانون، در بخشی از فضای مجتمع فرهنگی هنری کانون استان یزد گشایش یافت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا