زندگینامه: محمد رضا مشکیان (1301 - 1391)
همشهری آنلاین:محمد رضا مشکیان در سال 1301 در محله گازرگاه شهر یزد چشم به جهان گشود.

وی قرآن و دیوان حافظ را در مکتب آموخت. سپس دوره ابتدایی تا سیکل و اول تحصیلات متوسطه را در یزد گذراند. آنگاه برای ادامه تحصیل به دبیرستنان سن لویی تهران و دبیرستان مروی رفت و در 1319 ه.ش دیپلم گرفت.

سپس در رشته حقوق دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. وی از همدوره های مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب بود. از استادان وی می‌توان : ملک الشعرای بهار، لطفعلی صورتگر، عباس اقبال و محمد معین را نام برد.

رحوم مشکیان پس از اینکه یک سال در رشته حقوق تحصیل کرد، تغییر رشته داد و رشته فلسفه را نزد استادانی چون: فاضل تونی و یحیی مهدوی دنبال کرد.

او پس از فراغت از تحصیل به استخدام شرکت نفت در آمد و با تشکیل اتحادیه، دست به مبارزه سیاسی علیه استعمار انگلستان و همراهی با نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران زد و پس از اعتصاب در سال 1325 در شرکت نفت، به خوزستان تبعید شد.

سپس در اداره آموزش و پرورش استخدام شده و در شهر های خرم آباد، کردستان، تهران و یزد به تدریس پرداخت تا در سال 1358 بازنشست شد.

همکاری در تاسیس و اداره مرکز یزد شناسی؛ مدیریت بنیاد خیریه یزد؛ تاسیس و مدیریت دبیرستان خصوصی «آینده یزد »؛ مدیریت دبیرستان ماندگار «ایرانشهر»؛ عضو انجمن تربیت بدنی؛ شورای برنامه ریزی فرهنگ یزد؛ معاون اداره فرهنگ یزد؛ عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و انجمن ایران شناسی شعبه یزد؛ ریاست انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد و مدیریت کانون بازنشستگان کشوری یزد از جمله فعالیت‌های اجتماعی ماندگار این پیشکسوت فرهنگ و ادب یزد است.

مرحوم استاد مشکیان که در طول عمر پربار خود همواره مورد احترام همه جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و کشور بود، سرانجام پس از بیش از نیم قرن ارائه خدمات فرهنگی به دارالعباده و دارالعلم یزد، 6 مرداد سال 1391 در سن 90 سالگی بدون آنکه دچار عارضه افتادگی شود در بیمارستان مرتاض یزد بر اثر کهولت سن درگذشت و پیکر پاکش در قطعه مفاخر آرامگاه خلدبرین یزد آرام گرفت.

از آن زنده‌یاد یک پسر (محمد مهدی) و یک نوه (محمد علی، نویسنده و روزنامه نگار) به یادگار مانده‌اند.

برخی از فعالیت‌های استاد مشکیان:

    معاون اداره آموزش و پروش یزد
    موسس بنیاد خیریه یزد (بنیاد یزد)
    موسس و مدیر بنیاد یزدشناسی
    عضو انجمن مفاخر استان یزد
    رئیس انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد
    مدیر کانون بازنشستگان کشوری


ضمنا مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت آن زنده یاد توسط خوانواده آن مرحوم به شرح زیر اعلام شده است  

- مراسم چهلم بر سر تربت پاک آن مرحوم : پنج شنبه مورخ 16 / 6 / 91 ساعت 18 در محل « قطعه مفاخر » آرامگاه خلدبرین یزد .

- مراسم یادبود چهلم : پنج شنبه و جمعه مورخ 16 و 17 شهریور ماه 1391 به مدت دو شب بعد از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد حظیره یزد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا