در حوزه های علمیه ما تورم هست، اما پیشرفت نیست؛ اولین چیزی که بر تمام حوزه های علمیه واجب است، آن است که انگیزه تدریس و تحصیل خود را تصحیح کنند و این تصحیح انگیزه کمک می کند تا حوزه های علمیه را از رکود بیرون آوریم.

آیین بازگشایی مدارس علمیه استان تهران امروز سه‌شنبه، 21 شهریورماه، با حضور آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی، آیت‌الله حسینی بوشهری و حجج اسلام محمدی گلپایگانی، جمشیدی، صادقی رشاد، قرائتی، خسروشاهی، آقامیری، ناصحی و جمع کثیری از طلاب، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه، در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی، از مراجع عظام تقلید به ذکر رهنمودهایی برای طلاب و اساتید حوزه علمیه پرداخت و با اشاره به جایگاه والای علم در اسلام، به ارائه نکاتی در باب انگیزه‌های مختلف برای کسب علم پرداخت و با اشاره به جمله‌ای از امام راحل(ره) اظهار کرد: علم تنها فایده ندارد و اصلاً علمیت ندارد و علم نیست، علم با معنویات علم است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت تهذیب نفس و آموزش معنوی به همراه کسب علم در حوزه‌های علمیه، بیان کرد: اولین چیزی که بر تمام حوزه‌های علمیه واجب است، آن است که انگیزه تدریس و تحصیل خود را تصحیح کنند.

وی ادامه داد: این تصحیح انگیزه کمک می‌کند تا حوزه‌های علمیه را از رکود بیرون آوریم. در حوزه‌های علمیه ما تورم هست، اما پیشرفت نیست و اگر طلاب ما (مانند حوزه‌های علمیه سابق) انگیزه‌های خود را برای تدریس و تحصیل در ترویج و تبلیغ دین اصلاح کنند، قطعاً کمر همت خواهند بست و میراث علمی حوزه‌های علمیه را به عنوان امانت الهی حفظ کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با نقل حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: کسانی که با دیدگاه این و آن و بدون مبنا وارد دین خدا می‌شوند، ثبات و استقامت ندارند، اما کسانی که این مسیر را از رهگذر دو اصل کتاب و سنت بپیمایند، ثبات قدم و پایداری خواهند داشت و بی‌تردید این حوزه‌های علمیه هستند که جایگاه معرفت و دینداری عمیق از مسیر این دو اصل هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرازهایی از سخنان نورانی حضرت امام رضا(ع) اظهار کرد: وظیفه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه آن است که پیام دین را درست بیاموزندو درست انتقال دهند و در هنگام انتقال پیام، با زبان مخاطب آشنا باشند تا بدون زبان واسطه و به روشنی آن را انتقال دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور سالروز بازگشایی مدارس علمیه تهران را روز آغاز مسئولیت‌ها برای طلاب، اساتید، مدیران و نیز مسئولین نظام اسلامی در قبال حوزه‌های علمیه خواند و تصریح کرد: حضور شکوهمند چهره‌های شاخص حوزه در این محفل نشانگر اعلام مسئولیت‌پذیری در مقابل خدا و اهل بیت(ع) است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به شعار امسال حوزه‌های علمیه با عنوان «تعالی معنوی، تکامل اخلاقی و ارتقای علمی»، اهتمام به درس و مطالعه، عمل به احکام الهی، تبیین دین خدا، مقابله با بدعت‌ها، ارتباط قوی با توده مردم، زمان‌شناسی و احساس مسئولیت در قبال نظام اسلامی را از جمله مسئولیت‌های خطیر طلاب برشمرد و اظهار کرد: باید کاری کنیم که وجودمان برای اسلام مفید باشد.

حجت‌الاسلام جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود که طی سخنان خود شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه را فرصتی برای توجه و اتکال به ذات مقدس الهی دانست و عنوان کرد: ما در این جا گرد آمده‌ایم تا میثاق طلبگی خود را در اعتلای کلمه توحید، با حضرت امام عصر(عج) تجدید کنیم و توفیق پای گذاشتن در مسیر انبیاء را قدر بدانیم.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که افتخار حوزه‌های علمیه در طول تاریخ آن بوده که نقش اول را در تولید دانش داشته باشند، گفت: سند افتخار حوزه‌های علمیه ما آن است که این علم و دانش را نه برای جاه و مال و مقام، بلکه فقط برای خدا و از ظرفی باطهارت می‌آموخته و تعلیم می‌داده است و امروز بیش از پیش نیازمند تولید علم و پاسخ به شبهات از این منبع غنی هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود حضور طلاب و اساتید و مدیران در این مراسم را نمایش وحدت روحانیت بیدار و انقلابی خواند و با اشاره به فرازهایی از بیانات امام راحل(ره) تصریح کرد: اولین وظیفه روحانیت انقلابی وحدت است و این وحدت در پاسداری از مکتب، میراث‌داری و هم‌دستی و هم‌داستانی در حفظ کیان اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه مبارکه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ»(حج/41) گفت: اکنون به همت امام(ره)، خون شهدا و ایستادگی مردم، خداوند تمکنی برای حوزه‌های علمیه فراهم کرده که در طول تاریخ بی‌‌نظیر بوده است و نظام اسلامی و حوزه به دلیل هدف مشترک در احیای شعائر دین و اعتلای کلمه توحید از هم جدانشدنی هستند.

حجت‌الاسلام جمشیدی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش مفصلی از رشد و ارتقای حوزه‌های علمیه خواهران در کشور و استان تهران و نیز ارائه گزارشی از فعالیت‌های خواهران طلبه در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و... پرداخت.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز به ارائه سخن پرداخت و طی سخنانی، طلاب جوان را به قدردانی زمان‌های تعطیل، کم کردن ارتباط با تلوزیون و روزنامه، ارتباط با قرآن و نهج‌البلاغه و مهاجرت برای تعلیم و تبلیغ توصیه کرد و در ضمن سخنان خود به بیان نکات و ظرایف تفسیری از قرآن پرداخت.

پایان‌بخش این مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، ریاست شورای مدیریت حوزه علمیه تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که ضمن تشکر از مجموعه دستگاه‌های دخیل در برگزاری این مراسم، به طرح پرسشی از طلاب جوان با عنوان «چرا طلبه شدم؟» پرداخت و از آنان خواست پاسخ‌های خود به این سؤال را تا یک ماه آینده به مراکز حوزه‌های علمیه براداران و خواهران ارسال کنند. طبق گفته حجت‌الاسلام رشاد به پاسخ‌های برگزیده جوایزی تعلق خواهد گرفت.

یادآور می‌شود این مراسم با همکاری و مساعدت شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا