آیت الله اعرافی در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته میبد در ادامه بحث امانتداری گفت : در فقه و اخلاق و ارزش های اجتماعی اسلام ، امانتداری یک ارزش بسیار مهمی است که ایات و روایات فراوانی به این ارزش مهم تاکید دارند .

به گزارش یزدفردا به نقل از میبد آدینه ، امام جمعه میبد با بیان اینکه جامعه اسلامی جامعه ایی است که در آن امانتداری یک فرهنگ است تصریح کرد: همه انسانها نسبت به امانات دیگران باید اهل دقت و مراقبت باشند چرا که در مقابل امانتداری ، خیانت در امانت از گناهان و کبائر بزرگ است و جامعه اسلامی و انسان های مسلمان کسانی هستند که پایبند به امانت داری باشند همانطور که باید پایبند به عهد و پیمان بود .

خطیب جمعه میبد با اشاره به اهمیت امانتداری گفت :  امانتداری حکمی است که قبل از دین و شرع ، عقل آن را می فهمد . مثلا کسی که احکام نماز را بجای می آورد این حکم شرعی است اما امانتداری حکمی است که حتی اگر آیات و روایات هم نباشد عقل آن را قبول دارد بنابراین هر انسانی که به درجه عقلی برسد می فهمد که باید امانتی که فردی پیش او گذاشته است باید درحفظ آن بکوشد و بدون کم و زیاد به صاحبش برگرداند.

آیت الله اعرافی افزود : خصوصیت دوم ارزش امانتداری این است که فراتر از شرعیت اسلام است . بعضی از ارزشهایی وجود دارد که فقط در بعضی از ادیان است اما بعضی از ارزشها فراتر از همه ادیان ،  پیامبران آسمانی و کتب الهی است که امانتداری از این نوع ارزشهاست که حکم فرا اسلامی و بین الادیانی دارد و همه ادیان ، انبیا و کتب آسمانی بر آن اتفاق نظردارند.

امام جمعه میبد گفت: سومین نکته در امانتداری این است که امانتداری در روابط اجتماعی ،  اختصاص به روابط میان مسلمانان ندارد بلکه امانتداری برخلاف برخی از ارزشها که به تشیع ،  یا عموم مسلمانان دارد یک حقوق بشری و انسانی است و اسلام تاکید دارد حتی امانتی را که یک کافر حربی در پیش شما به امانت گذاشت باید در حفظ و صیانت و بازگرداندن آن کوتاهی نکنید.

خطیب جمعه میبد با اشاره به اهمیت امانتداری با تقسیم کفار گفت : کفار یا اهل ذمه اند یعنی از ادیان مسیحی ، یهودی و زرتشتی اند که در شعاع حکومت اسلامی زندگی می کنند و نماینده در مجلس دارند که مال و جان آنها محترم است ، یا کفاری هستند که با حکومت اسلامی پیمانی دارند که کفار معاهد نامیده می شوند و یا کفاری هستند که نه اهل ذمه اند و نه معاهدند و جان و مال آنها هم محترم نیست و کفار حربی هستند اما امانتداری بعنوان یک ارزش اجتماعی اختصاص به مذهب ، قوم و خویشی ، دوستی ،  هم کشوری ،  هم مذهبی نمی شود و با این حکم الهی می توان روابط اجتماعی را تحکیم بخشید .

آیت الله اعرافی گفت : خصوصیت چهارم امانتداری این است که کم و یا زیاد در امانتداری فرقی نمی کند و اگر کسی پیش شما حتی یک نخ یا سوزنی را هم به امانت گذاشت باید آن را حفظ کنید .

امام جمعه میبد افزود: ویژگی پنجم امانت ، امانت حق الناس است نه حق الله . حق الناس مال ، آبرو و اموال مردم است و در حق الناس عذاب شدیدتر و توبه دشوارتر است و تا حق به صاحبش برگردانده نشود توبه قبول نیست . پس پنج ویژگی امانتداری عبارتند از 1- امانتداری فقط حکم شرع نیست حکم عقل هم است 2- امانتداری تنها حکم دین اسلام نیست و همه انبیاء ، ادیان الهی و کتب آسمانی تاکید دارند باید امین مال مردم بود. 3- امانتداری فقط حکم در روابط اجتماعی ما شیعیان و مسلمانان نیست بلکه بین همه انسانها است ولو کافر حربی باشد .4- در امانتداری کم و زیاد فرقی نمی کند . 5- امانت حق الناس است و امام صادق (ع) می فرماید: نشانه مهم ایمان و تشیع ،  امانتداری است و شیعه ما امین اموال و امانات مردمند . پس بدون امانتداری کسی به ایمان نمی رسد .

خطیب جمعه میبد افزود : مهم این است که امانتداری یک فرهنگ رایج و متداوم در جامعه باشد و در همه روابط اجتماعی که داریم امانت حفظ شود .چرا که اگر این حکم پایدار در جامعه عملی شود بسیاری از مشکلات جامعه حل میشود.

وی افزود:  باید در زندگی مان محاسبه کنیم که چقدر امانتدار هستیم و بدانیم که اگر در امانت خیانت کردیم توبه ای وجود ندارد مگر اینکه امانت را به صاحبش برگردانیم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا