سال جدید تحصیلی مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، با سخنرانی آیت­الله علیرضا اعرافی در جمع طلاب، استادان و مسئولان این مؤسسه آغاز شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعه­المصطفی، رئیس جامعه­المصطفی در آغاز سخنان خود ضمن اعلام انزجار و محکوم نمودن توهین به عزیزترن موجود عالم بشریت، بیداری جهان اسلام و نمایش غیرت و تعصب مسلمانان در دفاع از پیامبر اعظم(ص) را ستودنی دانست.

وی در ادامه با تبریک فرارسیدن سال جدید و بهار تهذیب و تحصیل، از خدمات تمام کسانی که در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، مسئولیت ویژه­ای در تدبیر امر علوم انسانی دارند، تقدیر و تشکر کرد.

آیت­الله اعرافی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به کتاب ارزشمند منیه­المرید شهیدثانی، مراجعه به این کتاب را برای هر طالب علم، به منظور یادآوری راه و رسم تعلیم و تعلم ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «شهید ثانی در میان ده­ها عنوانی که در بحث آداب معلم و متعلم برشمرده است، اخلاص و عمل به علم را دو کلید اصلی تمام آداب بیان کرده است که تمام آداب به این دو عنصر اولیه بازمی­گردد».

وی با یادآوری مصادیق اهمیت عمل به علم در آیات و روایات متعدد، عمل صالح را موتور محرک حرکت به سوی خدا خواند و اظهار داشت: «اعمال انسان از اعراض او نیست بلکه، دانش و بینش و عمل هر فرد رابطه متقابل با شخصیت او دارد. اعمال و رفتار ما برآمده از شخصیت و در عین حال سازنده آن است».

رئیس جامعه­المصطفی افزود: «از نظر ملاصدرا، فعل و فاعل با هم متحدند و هنگامی که عملی در ما رسوخ یافت، به جزئی از شخصیت ما تبدیل می­شود. بر این اساس، تجسم اعمال در روز جزا به این معنا است که وقتی  انسان در پیشگاه خدا حاضر می­شود، اعمال او نیز جزئی از او هستند».

وی علم و سخن بدون عملی را که تنظیم­کننده رفتار بشر نباشد، بی­ارزش خواند و گفت: «هر قدمی که برای فراگیری علم بدون عمل برداشته می­شود، در واقع انسان را از خدا دور می­کند و این علم بی­ثمر در آیات و روایات نیز به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است».

آیت­الله اعرافی در ادامه سخنان خود، انجام عمل در قالب صحیح، انگیزه الهی و اخلاص در عمل، عمل بر اساس بصیرت، عمل متقن و تام، دوام و استمرار در عمل و استواری در انجام اعمال دشوار را از مهم­ترین شاخص­های عمل صالح را برشمرد و یادآور شد: «عمل صالحی که در آیات بدان اشاره شده است، باید بر این شاخص­های شش­گانه استوار باشد».

رئیس جامعه­المصطفی در بخش بعدی سخنان خود کار مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی را بسیار ارزشمند و در عین حال حساس و مخاطره­آمیز خواند و ابراز داشت: «ادبیات علوم انسانی، جهان امروز را اداره می­کند. اگر تکنولوژی یکی از پایه­های زندگی امروزی و سخت­افزار آن است، علوم انسانی نیز نرم­افزار تمدن بشری امروز به شمار می­آید که اگر با آن آشنا نباشیم، در جهان اثرگذار نخواهیم بود». 

وی ادبیات علوم انسانی را به دلیل نقاط برخورد فراوان با ارزش­های دینی، نیازمند پلایش و بازسازی دانست که با وجود تلاش­های فراوان و پیشرفت­های حاصل شده، هنوز گام­های بزرگتری را در پیش رو دارد.

آیت­الله اعرافی، استخراج، تعریف و نظام دادن به گزاره­های توصیفی، اخلاقی و فقهی دین در حوزه­های خاص ناظر بر علوم انسانی را سه ضلع مهم زیرساخت­ حوزوی علوم انسانی برشمرد و از طلاب مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی خواست تا در راه اسلامی کردن رشته­های علوم انسانی تلاش بیشتری را مبذول دارند.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم، «حجت­الاسلام و المسلمین علی معصومی»، رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، پس از قرائت پیام رئیس جامعه­المصطفی به مناسبت آغاز سال تحصیلی، سخنان کوتاهی را ایراد نمود.

وی با اشاره به تفاوت طلاب مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی با طلاب سایر مراکز، خاطرنشان کرد: «بیشتر طلاب پیش از ورود به مؤسسه، سطوح عالی حوزه را گذرانده­اند و به دلیل اهمیت علوم انسانی و نقش آفرینی این علوم در جهان، زحمت تحصیل مجدد در سطوح پایین­تر را متحمل می­شوند».

حجت­الاسلام و­المسلمین معصومی، در پایان سخنان خود، علوم انسانی را دارای ظرفیت بالایی دانست و افزود: «یکی از نکاتی که همواره مورد توجه رئیس جامعه­المصطفی نیز قرار دارد، این است که علوم انسانی اقتضائات خاصی را دارد و لازم است توجه بیشتری به این اقتضائات گردد».

شایان ذکر است، در پایان این مراسم، شماری از طلاب ممتاز مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، جوایز خود را از دست آیت­الله اعرافی و «حجت­الاسلام والمسلمین مهدوی­مهر»، جانشین ریاست المصطفی دریافت نمودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا