آیت‌الله اعرافی، در دیدار هیئتی از جهاد دانشگاهی تهران، جامعه‌المصطفی را آماده ارتباط روزافزون با جهاد دانشگاهی در زمینه‌های علمی برشمرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، رئیس المصطفی در این دیدار، با اشاره به برخی از دست‌آوردهای المصطفی‌، بیان کرد: «اکنون، در جامعه‌المصطفی، 25000 دانش‌پژوه از 120 کشور مشغول تحصیل‌اند. همچنین المصطفی بیست‌هزار دانش‌آموخته دارد. همسران و فرزندان طلاب هم بیش از بیست‌هزار نفر را شامل می‌شوند که هفت‌هزار دانش‌آموز و هزار دانشجو، جزو این جمعیت عظیم می‌باشد. شایان ذکر است همسران طلاب المصطفی در سیستم‌های آموزشی ما تحصیل می‌کنند یا از خدمات فرهنگی و تربیتی جامعه‌المصطفی بهره‌مند می‌شوند».

وی ادامه داد:‌ «جامعه‌المصطفی نزدیک به دویست مرکز (دانشکده، معهد، کالج و...) دارد که به صورت مستقیم وابسته به ما هستند. همچنین از بیش از پانصد مجموعه علمی در دنیا از نظر متن آموزشی، استاد و... حمایت می‌کنیم».

آیت‌الله اعرافی،‌ با بیان این که در شصت کشور حضور داریم، تصریح کرد: «در نظر داریم که حضورمان از دویست کشور برسانیم و از همه کشورها پذیرش داشته باشیم».

وی، با اشاره به سیستم آموزش حضوری المصطفی، اظهار داشت: «در سیستم آموزش حضوری المصطفی، بیش از صد رشته در مقاطع مختلف در حال اجراست. افزون بر این، در زمینه زبان‌ و فرهنگ‌ها در ده رشتته فعالیت داریم».

رئیس المصطفی افزود: «نزدیک به سه‌هزار استاد با جامعه‌المصطفی همکاری دارند و پانصد متن آموزشی طراحی کرده‌ایم».

آیت‌الله اعرافی گفت: «دانشگاه مجازی المصطفی، بخش دیگری از جامعه‌المصطفی می‌باشد که رشته‌های مختلفی را به زبان‌های گوناگون ارائه می‌دهد. افزون بر این، سالانه صد دوره کوتاه‌مدت در مؤسسه آموز‌ش‌‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، وابسته به جامعه‌المصطفی، برگزار می‌شود. در این جا لازم است به آموزش‌های کاربردی و مهارتی المصطفی اشاره کنم که شامل آموزش روش تبلیغ، سخنرانی،‌ آشنایی با رسانه وITو... می‌باشد».

وی، در ادامه، به حوزه‌های فرهنگی و تربیتی المصطفی اشاره کرد و اظهار داشت: «امروزه، طلاب المصطفی بیش از دویست انجمن، ده‌ها سایت و مجله دارند. از سوی دیگر، باید به فعالیت‌های گسترده قرآنی جامعه‌المصطفی اشاره کنم. همچنین در عرصه‌ پژوهش، بیش از دوهزار پژوهشگر و مترجم با بیش از بیست زبان داریم که سامان‌دهی شده‌اند. انتشار بیش از پنجاه مجله، راه‌اندازی مراکز پژوهشی در ده کشور، تلاش برای فعال‌سازی شبکه انتشار در بیش از ده کشور، برگزاری، سالانه، بیش از صد نشست تخصصی و بهره‌مندی از بیش از پنجاه انجمن علمی، بخش دیگری از فعالیت‌های المصطفی است».

آیت‌الله اعرافی، با اشاره به عضویت المصطفی در چندین اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، تصریح نمود: «می‌خواهیم به گونه‌ای باشیم که المصطفی بتواند در گفتمان بین‌الملل حضور پررنگ‌تری داشته باشد».

وی، با بیان این که کار اساسی ما، تربیت نیروی انسانی بومی در جهان و تولید و نشر فکر در قالب‌های مختلف و به زبان‌های گوناگون است، گفت: «مهم‌ترین کار ما، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون می‌باشد».

رئیس جامعه‌المصطفی، با بیان این که جامعه‌المصطفی زیر نظر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فعالیت می‌کند، تأکید نمود: «می‌کوشیم کارمان در دنیا تعریف‌شده و رسمی باشد. جامعه‌المصطفی، حوزه‌ای مدرن است و حوزه‌ای هستیم که به کارمان نظام داده‌ایم».

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: «رویکرد اصلی جامعه‌المصطفی، نشر آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌باشد، ضمن این که نمایندگی گرگان المصطفی، به برادران اهل تسنن اختصاص دارد».

رئیس المصطفی، با اشاره به هدف‌گیری جامعه‌المصطفی در رقابت فکری و معرفتی در دنیا، تصریح نمود: «در نظر داریم ضمن برخورداری از اندیشه اسلامی و متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی، آن را ترویج نماییم».

وی، در ادامه، با اشاره به علاقه‌مندی جامعه‌المصطفی به ارتباط با جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: «کارهای جهاد دانشگاهی ستودنی می‌باشد. لازم است جهاد دانشگاهی در قم تقویت شود و از ظرفیت‌های موجود در قم در حوزه علوم اجتماعی، علوم انسانی و... استفاده نماید و نیز فضاهای جدیدی برای طلاب و علما فراهم کند. جهاد دانشگاهی می‌تواند آفاق جدیدی به روی مطالعات اسلامی بگشاید و با حوزه ارتباط بیشتری برقرار نماید. برای دست‌یابی به این اهداف، لازم است جایگاه جهاد دانشگاهی در قم ارتقا یابد».

در ادامه، «دکتر یادگاری»، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، پس از معرفی همراهان خویش، بیان کرد:‌ «از بدو انقلاب، نیاز بود که جهاد دانشگاهی در کنار دانشگاه‌ها باشد».

وی، با دعوت از رئیس المصطفی برای بازدید از جهاد دانشگاهی، گفت: «می‌توان در مباحث علوم انسانی،‌ علوم اسلامی، مباحث قرآنی و... تعاملاتی داشت. جهاد دانشگاهی محتاج ارتباط با المصطفی در مباحث تربیتی و فرهنگی و نیز علوم اجتماعی، انسانی و... می‌باشد و لازم است ارتباطات را گسترش دهیم».

«آقای قاضی‌مغربی»، معاون پژوهش جهاد دانشگاهی نیز ابراز کرد: «بازدید از جامعه‌المصطفی سبب شعف، غرور و افتخار بنده شد».

وی ادامه داد: «فعالیت‌های جهاد دانشگاهی هم شبیه جامعه‌المصطفی با رویکردی دیگر است. با این حال، هدف جهاد دانشگاهی همانند المصطفی، اعتلای جمهوری اسلامی می‌باشد. جهاد دانشگاهی و جامعه‌المصطفی می‌توانند در بعضی از موضوعات مکمل هم باشند یا در برخی زمینه‌ها همکاری کنند».

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی، با بیان این که گستره کار جهاد دانشگاهی، سراسر کشور می‌باشد و در 43 واحد در کشور استقرار دارد، برخی از آمارهای مربوط به جهاد دانشگاهی را برشمرد:

برخورداری از هفت‌هزار عضو و بیش از 1600 عضو هیئت علمی و پژوهشگر ارشد، بهره‌مندی از بیش از 120 گروه تخصصی، 115 مرکز خدمات تخصصی، سه پژوهشگاه و پانزده مرکز رشد.

وی حوزه‌های فعالیتی جهاد دانشگاهی را علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم پایه برشمرد و تصریح نمود: «می‌خواهیم پژوهش را به تولید ثروت منتج کنیم. جهاد دانشگاهی، بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری را در همه حوزه‌ها دارد و حلقه واسط دانشگاه و صنعت به شمار می‌رود».

«دکتر ایمانی»‌ هم وجه مشترک جهاد دانشگاهی و جامعه‌المصطفی را کارهای آموزشی دانست و تبیین نمود: «جهاد دانشگاهی به دنبال کارهای بر زمین‌مانده‌ای بوده است که شاید دانشگاه‌ها نتوانند تأمین نمایند».

وی، با بیان این که بیش از سیصد موضوع و 150 مرکز تخصصی داریم، گفت: «یکی از کارهای ما در زمینه آموزش، ارائه آموزش‌های فوق تخصصی است. همچنین نیازهای آموزشی دانشگاه‌ها را برطرف می‌نماییم. از دو سال پیش نیز وارد دوره‌های دکتری پژوهش‌محور شده‌ایم».

دکتر ایمانی پیشنهاد داد که دانش‌آموختگان المصطفی، پیش از بازگشت به کشورهایشان، ضمن بازدید از مراکز علمی و پژوهشی ایران، با آخرین دست‌آوردهای جمهوری اسلامی آشنا شوند تا بتوانند دنیا را از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف آگاه سازند.

وی، در پایان، از علاقه مسئولان جهاد دانشگاهی به استفاده از ظرفیت‌‌های المصطفی در زمینه ارتباطات بین‌المللی در عرصه‌های گوناگون سخن گفت.

شایان ذکر است جلسه با «حجت‌الاسلام والمسلمین کاویانی»، رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در این مرکز و بازدید از بخش‌های مختلف آن، بخش دیگری از برنامه هیئت جهاد دانشگاهی تهران بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا